søndag, november 26, 2006

KLOGE ORD 2

Som sidst er det også en præst, der rammer genkendelsen i mig og får sat ord på tanker.
Ole Raakjær, tilknyttet det Palliative Team og Kamelianergårdens hospice i Aalborg, bliver i Norjyske Stiftstidende interviewet i forbindelse med en artikelserie, hvor man følger et ældre ægtepar og hører om deres liv tæt på døden.

Her siger han bl.a:
"Mange tror, man skal tage sorgen væk fra dem, der er ked af det. Det er vel altid en umulighed"
"Sorgens følelser passer jo til den situation, de mennesker er i"
"Sorg er ikke sygdom, sorg er kærlighedens pris. Den er et udtryk for, at man har mistet, eller er på vej til at miste noget eller nogen, der er værdifuld for en"
"....når sorgen får lov til at fylde det, den skal og ingen forsøger at stjæle den fra én, så bliver der plads til taknemlighed overfor det liv, der er levet."

Min niece døde for 1½ år siden, hun, min søster, svoger og deres yngste datter har lært mig så meget om at turde favne livet med al dets glæde og sorg.

4 kommentarer:

  1. Det er rigtig kloge ord. Men der er mange, som er så angst for at føle smerte og sorg.
    I stedet skal man vel lære at leve i sorgen, og leve den ud.

    Det var så fantastisk trist med din niece, Lene - jeg håber din søster og hendes familie er kommet godt videre.

    SvarSlet
  2. Ja det er de Lizelotte, men de står også ved deres sorg, giver sig lov til at lade sorg og glæde følges ad.

    SvarSlet
  3. Ja, hvis der er noget jeg har lært, så er det faktisk at tale om det frem for at tie.

    Desværre - selvom jeg har gjort den erfaring på egen krop, så gør det alligevel svært at tage kontakt til folk man kender i sorg ... hvorfor skal det være så svært.

    SvarSlet
  4. Du har fuldstændig ret, der skal tales og ties, men det mange gør, er jo at tale om alt andet end sorgen, sorgen får ikke lov til at få udtryk. Det er svært, og jeg synes også det er grænseoverskridende at turde sætte ord på, når det er folk jeg ikke kender så godt. Der skal jeg virkelig tænke meget på, som de siger i en reklame for kræftens bekæmpelse: det værste du kan sige er ............ingenting.

    SvarSlet