tirsdag, april 10, 2007

EN BØN

Jeg søgte, men fandt ikke helt det, jeg var ude efter. Den bøn, jeg fandt, er skrevet af Reinhold Neibuhr, en amerikansk præst, og den er senere taget i brug i en ændret form af de anonyme alkoholikere.
Den lyder som så:

Kære Gud, giv mig
Afklarethed
til at acceptere det
jeg ikke kan ændre
Mod
til at ændre
det jeg kan
og
Visdom
til at skelne.

Den version, jeg tænkte på, lyder ikke sådan, faktisk tror jeg slet ikke, Gud er nævnt, men jeg kan ikke finde andre varianter, og måske er det min hukommelse, der spiller mig et puds.


Jeg mener, det var i en film med Andy Garcia og Meg Ryan, at jeg første gang hørte bønnen, men jeg vil have, der også skal være linjer om, at det ikke er alt, som vi kan ændre, vi vil ændre.

Kender du en anden version ?

13 kommentarer:

  1. Eller sådan?
    Gud giv mig sindsro til at acceptere de ting jeg ikke kan ændre, mod til at ændre de ting jeg kan, og visdom til at se forskellen.

    SvarSlet
  2. Jeg har hørt versionen, hvor Gud er udeladt. Så er det jo bare alm. sund fornuft :-)

    Altså, af en, som er enig i at religion fylder urimeligt i det offentlige rum kommer jeg altså ret meget herinde hos dig, Lene :-)

    SvarSlet
  3. P - velkommen hertil, din version virker mere mundret, men jeg mangler stadig noget :-)

    Lizelotte, jeg kan lide, at du kommer her, så bliv bare ved :-) Almindelig fornuft ja, men alt for ofte bruger vi tid og energi på at gruble over det, vi ikke kan ændre, så vi ikke får ændret det vi kan, så ordene kan jeg godt lide.

    SvarSlet
  4. Omtrent sånn ser du ut herfra, og gode ord er de uansett:

    Gud, gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre, og visdom til å se forskjellen.

    SvarSlet
  5. Hege - jeg kan godt lide ordet sjælefred istedet for afklarethed. Hvor findes der dog mange smukke ord,og det er også noget, jeg elsker ved blogs, jeg får præsenteret nye sammensætninger af ord hele tiden.

    SvarSlet
  6. Gud er altid med i den, og den er rigtig i den version, som "P" beskriver. Her er en version med lidt tillæg, som jeg også synes, er fine:

    GUD – GIV MIG SINDSRO:
    Sindsro til roligt at overveje enhver situation
    sindsro til en nuets selvransagelse før jeg reagerer
    sindsro til at skelne mellem positiv og negativ kritik
    sindsro til at skønne situationens betydning
    sindsro til at give andre ret til deres meninger

    TIL AT ACCEPTERE DE TING JEG IKKE KAN ÆNDRE:
    Acceptere at det eneste menneske jeg kan ændre er mig selv
    acceptere at jeg har mine begrænsninger
    acceptere at knust glas ikke lader sig hele
    acceptere at jeg ikke kan leve fortiden om acceptere at vrede er et tegn på min egen ufuldkommenhed

    MOD TIL AT ÆNDRE DE TING JEG KAN:
    Mod til at gå i rette med mig selv
    mod til at erkende mine fejl – og sige undskyld mod til at erkende min egen del af opstået ufred
    mod til at stå fast på mine synspunkter – om end alene
    mod til at leve trygt denne dag – og glemme i morgen

    OG VISDOM TIL AT SE FORSKELLEN:
    Visdom til ikke at "skyde gråspurve med kanoner"
    visdom til at tale kort – og tie når det er påkrævet
    visdom til at søge forsoning – frem for at få ret
    visdom til at indse at min sandhed er min alene
    visdom til at forstå nuet og evigheden som ét og samme.

    SvarSlet
  7. Tak Deborah, den skal jeg ha printet ud, så jeg kan gå og kigge på den og lade den simre i mit indre. :-)

    SvarSlet
  8. Deborah, da har jeg da vitterlig set en version uden Gud - hvad enten du synes om det eller ej... ;-)

    Lene, det er bare nemmere at sige, end at gøre - det med ikke at gruble. Men jeg øver mig hver dag :-)

    Sjælefred - ja, det er da et rigtig dejligt ord...!

    SvarSlet
  9. jeg øver mig også Lizelotte, men det er forbistret svært, deri har du ganske ret :-)

    SvarSlet
  10. jep den første som p skriver er den vi bruger i aa og den som er trykt bag på vores mønter en smuk og enkel bøn og det med gud kan man jo ligge i hvad man vil ...

    smuk er den og findes i mange variationer

    may the force be with u
    Bolette

    SvarSlet
  11. smuk det er den, bolette og velkommen her, og jeg håber, du har set min tak for shampoo her på siden, for jeg kunne ikke kommentere på din side.

    SvarSlet
  12. Oprindelig vist fra Kurt Vonnegut Jr. (RIP) - enten "Mestrenes Morgenmad" eller "Slagtehal 5". Så vidt jeg da husker.

    SvarSlet
  13. Hej Dana, velkommen her.
    Jeg har lige prøvet at læse wikepedias lange artikel om Kurt Vonnegut. Jeg har aldrig læst noget af ham. Ifølge Wikepedias artikel om Niebuhr, så har der været diskussion om han var forfatteren, men det mener man nu er fastslået. Men jeg synes det lyder spændende, og så vidt jeg kan forstå (er ikke så vant til at læse engelsk), så har oplevelser under krigene sat deres præg på deres videre karriere.

    SvarSlet