fredag, maj 25, 2007

KØBENHAVN I BIL

Liselotte fik mig til at mindes en tur til København for ikke så længe siden (dog før den her blog)

Landmanden og jeg skulle være i København en mandag morgen kl. 9. Vi drog meget tidligt af sted, jeg havde været i aftenvagt dagen forinden, så jeg sov indtil vi ramte Sjælland kl. 6, vi var jo i god tid, så vi fik lige lidt morgenmad og kørte så videre.

Ja så ramte vi Køge på motorvej midt i myldretiden, og så var det 40 km og ikke 130 vi kørte. Vi havde ligesom glemt at tjekke parkeringsplads muligheder inde i det indre København, så en sms til brormand om p- pladser blev sendt. Han mente, Magasins p-hus var det bedste, og han nævnte den adresse, som han troede den lå på.

No problem, navigatorsystemet blev slået til, og vi drog ind i København lige omkring halv ni. Er I klar over hvor mange cyklister, der er på det tidspunkt? Vi var helt svedt ved at holde øje med dem, for de kørte som vinden blæste.

Men vi kunne ikke finde Magasin, tiden nærmede sig, hvor vi skulle til møde, så vi kiggede rundt, så et sted hvor biler kørte ind i et hus. Os rundt om hjørnet og ind på pladsen, men porten til p-huset gik ikke op, så vi holdt lidt og funderede.

En lille tæt københavner i overalls kom gående, landmanden rullede vinduet ned og spurgte, om det ikke var et p-hus.

Ingen tvivl, københavneren kunne godt høre, at landmanden ikke var fra selve København. Så slog manden ud med armene og sagde på ærke københavnsk: Nej for helvede da, det er nationalbanken.

Vi fandt en parkeringsplads et andet sted.

20 kommentarer:

  1. Man kan vel også parkere i Nationalbanken - nu skal de køwenhavnere altså også droppe at være så sarte ;-)

    Skøn historie, Lene, for jeg kan jo lige se landmanden for mig, mens han på dreven nordjysk spørger :-)

    SvarSlet
  2. Får mig et godt grin, og det trængte jeg til - tak for det ;-)

    SvarSlet
  3. Tak for et godt grin her til morgen.

    I var jo da trods alt i naerheden af Magasin :-)

    SvarSlet
  4. Hahaha, Lene - jeg ser det for mig - og kom til at tænke på en tilsvarende jydehistorie jeg har præsteret ;-)

    SvarSlet
  5. Hej Lene genfandt lige din blog og har nu endelig fået den ind under foretrukne ....Jeg må sige at jeg smilede højt !!! Det kunne nu ogås ha været nogle af os fynboer, jeg skal nemlig betro dig at jeg hverken ved hvor det ene og det andet ligger i KBH. Men jeg har så importeret en af slagsen til fyn så jeg regner med at jeg trrygt læner mig tilbage i hans hænder når vi skal derover at her i juni
    tak for en godt grin
    Bolette

    SvarSlet
  6. Liselotte - det lå så dejligt centralt :-) men vi havde nok fået brug for landmandens drevne sprog, hvis vi havde fået held til at komme ind i det indre af nationalbanken :-)

    Deborah - det var godt, du trænger også snart til at komme ovenpå

    SvarSlet
  7. Susan - lige ved og næsten ... :-)

    Ella - den historie skal vi også høre, nu er vi i bekendelses hjørnet :-)

    SvarSlet
  8. velbekomme Bolette, godt du fandt mig :-)

    SvarSlet
  9. Hold da op sikken historie. Sådan går det når bønder gæster København. Gav I ikke din bror et fur? Mon Liselottes råd virker, så var det da et forsøg værd, bortset fra det vel kan høres jeg er fra Lolland.

    SvarSlet
  10. Tak for en herlig historie. *G*

    SvarSlet
  11. Hi hi den er da sjov den historie.

    SvarSlet
  12. Kaja, det var vist os der ikke var ordentlig forberedte.

    Velbekomme Jane

    Gode og sjove oplevelser er altid dejlige, Judith

    SvarSlet
  13. Nu skal der tudes igen, denne gang af grin. Det var en god historie :)

    SvarSlet
  14. Et godt grin skal man aldrig gå af vejen for Sifka :-)

    SvarSlet
  15. Hahahahahaha, jeg er ved at være overbevist, i gør det simpelthen ikke med vilje*G*

    SvarSlet
  16. slet ikke Pia, hvordan kan du tro det ? ;-)

    SvarSlet
  17. Köbenhavn er en stooor by. Vi raser alltid til parkeringshuset tvers overfor rådhuset - vet ikke en gang hva det heter, bare at de serverer halve hummer på bakkeplan, - og er det fullt der, -det hendte en gang, så skal de salige ha takk. Da aner vi ikke hva vi skal gjøre med verken oss selv eller bilen. Man bør nok sykle. Det har vi også gjort. Morsomt, - men livsfarlig. Köbenhavnere sykler ikke for moro skyld. Det er blodig alvor med høyreregler, og hold deg på din plass og det som verre er. Vi fikk både sinte bjeller og lange, vulgære fingre etter oss. Hjelp.

    SvarSlet
  18. Ja hjælp, Hege, København er for viderekomne :-)

    SvarSlet
  19. Arjhh altså, vi er ikke allesammen så slemme på de københavnske gader, stræder og cykelstier.

    Jeg har f.eks. selvoplevet erfaring for polske turister på bycyler er værre :)

    SvarSlet
  20. Jeg er slet ikke i tvivl om, Sifka, at polske turister er meget værre, det er du jo desværre et levende bevis på.
    Jeg tror det er fordi der er så mange, og ikke alle har samme færdselsregler som jeg :-)

    SvarSlet