mandag, juni 18, 2007

MANGELVARE

Jeg er en eftertragtet vare, kan jeg læse i avisen, vi har heldigvis ikke været nødt til at lukke senge pga. manglende besatte stillinger, endnu.

Jeg funderer meget over fejl, ikke de fatale fejl, men de fejl, hvor man ikke får informeret, glemmer at videregive informationer, så undersøgelser bliver udskudt etc. Fejl, som patienter og pårørende med rette bliver vrede og irriterede over.

Efterhånden er jeg kommet dertil, at jeg beklager, og jeg giver dem ret i deres vrede, men jeg kommer ikke med undskyldninger/forklaringer, for som en mor en gang sagde ” At der er sygeplejersker syge eller kun en læge etc., det er jeg egentlig ligeglad med, mit barn skal bare ha sin behandling til tiden, så vi kan komme hjem”

Og kvinden, der var rasende over, at vi havde udskrevet hendes mor uden at informere hende, hun vidste godt, at moderen snart skulle udskrives til sit vanlige plejehjem men ikke hvornår og hvad planen var blevet. Den kvinde kunne ikke bruge, at den unge læge prøvede at forklare, at der havde været sygdom hos personalet. Faktisk tror jeg, hun havde været bedre tjent med ” du har ret, det er for dårligt, og det er vi kede af, vi beklager” og så ikke mere.

I dag fik mine patienter at vide, at lægen ikke havde glemt dem, men stuegangen ville vare til kl. 15, så de måtte have tålmodighed. Det kunne de forholde sig til, og så koncentrerede jeg mig ellers om at få en patient overflyttet på trods af Falck strejken. Det betød lige 4 timers overarbejde til en kollega, som måtte tage med transporten.

4 kommentarer:

  1. Kan kun sige: Hvis man gør sit bedste kan man ikke gøre mere. Og det er jeg sikker på at du og dine kolleger hele tiden prøver at leve op til. Du har ret forklaringer kan gøre tingene værre. Vi har et ordsprog på mit arbejde: Det er hvad det er! Og så et lille træk på skuldrene. Som en slags trøst til hinanden og så kører vi videre. Ha en god dag - solen skinner her - den kommer også til at skinne på dig!!!

    SvarSlet
  2. Du har ret i at det ofte er undskyldningen og enigheden om at det er noget møg, der er vigtigt.
    Ikke forklaringen, der ofte ender i en bortforklaring.

    SvarSlet
  3. Fru Koch, solen skinner dejligt her, og vi må ikke lade os slå ud af fejlene, men hjælpe hinanden til at blive bedre, men tidspresset kan vi ikke fjerne. I dag har jeg haft en dejlig dag med tid til at gøre tingene ordentlig, så jeg håber ikke jeg har glemt noget :-)

    SvarSlet
  4. Fru Green, det er jo ikke for ingenting at du arbejder med sproget, for en undskylning er på plads, men undskyldninger forstået som forklaring bliver tit til bortforklaringer, eller sådan kommer det nemt til at føles for de berørte parter.

    SvarSlet