lørdag, august 11, 2007

ARGH!

Det er ikke sjovt at vågne 2½ time, efter man er gået i seng og så ikke kan sove. Jeg er blevet for gammel til nattevagt, den gik ellers stille og roligt. Normalt har jeg aftenvagter og dagvagter, men i marts prøvede jeg en enkelt nattevagt, og det gik godt, så jeg lovede at jeg her i feriesæsonen nok skulle tage tre.

Jeg er udlånt til den anden gruppe, mens en af de unge sygeplejersker, som kun er vant til apopleksigruppen havde ansvaret for denne. Så kunne jeg hjælpe hende og den unge studerende, som var vikar hos os.

Om natten skal vi føre journaler ajour, føre værdier (blodtryk, temperatur, blodsukker osv.) ind i journal, gøre væskeregnskab op, tjekke at medicinkardex og journal stemmer overens. Mange af apopleksipatienterne kan ikke vende sig selv, så de skal vendes og lejres godt. Flere har forstyrrelser i deres opfattelse af, hvor de er i forhold til omverdenen, så de kommer tit til at ligge på tværs af sengen, har svært ved at falde til ro, så her må vi prøve, om vi med en god lejring kan hjælpe dem til at fornemme egen krop og hermed falde til ro.

Mange har også problemer med at kontrollere vandladning og afføring, så vi skal også sikre os, at de ikke ligger våde i sengen. Det betyder, at vi tit er rundt på tjekrunder. Der skal gives sondemad, måles værdier, måske katerisere de, der ikke kan komme af med vandet.

Men nu sidder jeg her, har prøvet at læse i et par timer, men intet hjælper, så nu har jeg opgivet. Jeg håber, at trætheden kommer, så jeg kan sove lidt mere, for ellers bliver det en lang nat i nat.

7 kommentarer:

  1. Ja for hulen! Håber du får sovet noget da! God vagt!

    SvarSlet
  2. Åhh, hvor irriterende! Jeg synes, jeg kender problematikken med ikke at kunne sove, når det nu er tvingende nødvendigt. Når jeg har arbejde, og det har jeg da med mellemrum, så er det klassikeren med at være bange for ikke at vågne til tiden, der spiller ind. Og ellers, ja, så vågner jeg bare sååå tidligt om morgenen, også selvom der slet ikke er grund til det. Jeg tror, at det for mig, er fordi, jeg har fået børn og er blevet ældre! Jeg blæser lidt sand nordpå og håber, det rammer dine øjne så du kan hvile lidt inden næste tur! God vind!

    SvarSlet
  3. Lene, jeg glemte jo helt at fortælle dig, at jeg finder det meget spændende, når du sådan fortælle om din dagligdag på jobbet, tak for det!

    SvarSlet
  4. Det er grusomt å ikke få sove. Trøsten er at man ofte sover veldig godt neste natt. Lykke til.

    SvarSlet
  5. Jeg er mere end enig med nina i, at det er spændende, når du fortæller om dig dagligdag på jobbet.
    Jeg håber virkelig, at du får sovet. Jeg havde engang en nabo, som var sygeplejerske og på din alder. I de uger, hun havde nattevagt, der måtte hun ty til sovepiller for at sove om dagen, selvom pillerne var hende meget imod. Men hun sagde...hellere det, end slet ikke at sove.

    SvarSlet
  6. Det er hårdt, Lene, at du ikke kan sove. Jeg har også haft nattevagter i mange, mange år, og jeg kan huske hvor slemt det er ikke at kunne sove. Jeg tror, det har noget med ens alder at gøre - altså, at det bliver værre at have nattevagt, jo ældre vi bliver.
    Håber søvnen kommer til dig.
    Jeg nyder også at læse om dit job (og dit landmandskoneliv).

    SvarSlet
  7. Søvnen indfandt sig først til aften, så det blev til 3½ time mere, så mon ikke det går. Tak for jeres kommentarer.

    SvarSlet