torsdag, august 02, 2007

FOR GODE?

Man har i forskellige undersøgelser påvist, at hvis patienter med apopleksi blev indlagt på apopleksiafsnit (en afdeling der kun eller næsten kun har apopleksipatienter) frem for medicinske afdelinger, så var der flere, der overlevede, bedre funktionsniveau ved udskrivelse og færre, der kom på plejehjem.

Det er jo sådan set meget godt, men der er en gråzone, som indimellem fylder meget hos mig og andre.

En meget gammel dame kommer ind med lammelser, manglende tale, nedsat synkefunktion, måske også meget sovende, vi har svært ved at komme i kontakt med hende.

I sådan et tilfælde vil vi ikke starte med at give noget at drikke eller spise, vi sætter et drop op med væske, vi sørger for at lejre den ældre dame, så hun undgår liggesår, undgår uhensigtsmæssige stillinger, som fremprovokerer øget muskelspænding i kroppen. Vi tjekker, at der ikke står en blære fyldt med urin, som hun ikke kan komme af med. Vi tænker på at give et afføringsmiddel, så hun ikke bliver forstoppet. Vi sikrer os, at hun får tilstrækkelig ilt, vi holder øje med temperaturen, feber kan forværre hjerneskaden i det akutte stadie. Vågner den ældre dame mere op, sikrer vi os først med en simpel vandtest, at hun kan synke vand uden at få det i luftvejene, før vi giver hende noget at drikke og spise.

Kan hun ikke det, eller er for træt til at medvirke til spisning, så overvejer vi at lægge en sonde gennem næsen ned i mavesækken og så give sondemad. Ifølge referenceprogrammet skal sonden lægges hurtigst muligt, men så kommer overvejelserne.

Måske har den gamle dame givet udtryk for, at hun har levet sit liv fuldt ud, er nået til vejs ende, måske har hun fået sine børn/børnebørn til at love, hun aldrig skal på plejehjem (LOV det aldrig, det vil plage jer den dag I er nødt til at gå imod ønsket). Alt i alt virker hun, også på os plejepersonale, til at være livstræt. Sonden er ordineret, men et eller andet sted synes jeg, det er forkert, hun kan ikke sige fra, og hendes børn må ikke sige fra på hendes vegne, de kan, hvis de tænker på det, sige hvad hun selv har ønsket, men i sidste ende er det lægens ansvar.

Vi har alle brug for næring, og som sagt starter vi med at give væske, og i ovenstående eksempel skynder vi os langsomt, ser tiden an en dag eller to før vi lægger sonden. I mange tilfælde retter patienten sig i løbet af et par dage, og så lægger vi sonden, men patienten er stadig hårdt ramt, og kan ikke genoptrænes til eget hjem, enten fordi hun har mistet livsgnisten eller/og fordi hun er hårdt ramt. Andre gange bliver patienten dårligere, og så bliver vi enige om i fællesskab ikke at opstarte sondemad.

Jeg ved, at mine forældre ikke ønsker livsforlængende behandling (og her diskuteres det om sondemad hører ind under den kategori), men de ved også, at jeg ikke har det sidste ord at skulle have sagt. Jeg går ikke ind for aktiv dødshjælp, men jeg vil gerne en værdig død, og jeg mener ikke, at man altid skal behandle, selvom man kan, men det er svært. Nogle pårørende vil ikke, at man eksempelvis starter antibiotisk behandling, når deres meget dårlige nærmeste får feber. Andre kan ikke holde ud til at se deres kæreste blive mere og mere febril med besværet vejrtrækning.
Også blandt plejepersonale og læger er der forskellige holdninger. I min afdeling er man ved at arrangere en undervisningsaften om døende og deres behov, eksempelvis væske kontra ingen væske eller smertebehandling. Det glæder jeg mig meget til, for vi trænger til at få den nyeste viden inden for det område.

18 kommentarer:

  1. Kan hjælpe - skal hjælpe - hjælp uønsket
    Her er spørgsmålet 'gamle' livstrætte , hvormeget og hvor hurtigt, og jeg tror/ved at vi er enige om spørgsmålet om aktiv dødshjælp.
    I den anden ende er spørgsmølet om fortidligt fødte, hvor 'tidligt'!

    Jeg er 'heldigvis' ikke sygeplejerske og skal ikke stå i dilemmaet gang på gang.
    'heldigvis' skal endelig ikke misforståes - stakkels patienter hvis jeg var

    SvarSlet
  2. Det må være meget svære overvejelser for jer, der er ansat i sundhedssektoren. Jeg har oplevet det selv som pårørende. En elsket onkel fik en blodprop i hjernen sidste år og blev først fundet på gulvet 12 timer senere. Da var skaderne i hjernen uoprettelige, og han kom til at tilbringe 12 måneder i en kørestol, lam og på et plejehjem. Hver gang han fik lungebetændelse på grund af fejlsynkning af maden, indlagde man ham på hospital og fik ham i gang igen. Det var forfærdeligt både for ham selv og for familien. Men hvornår er nok nok?

    SvarSlet
  3. E - velkommen her, det er svære spørgsmål og der findes heller ikke enkle svar.

    Madame - din omkels historie er jo desværre ikke en enlig svale, og jeg tror, at pårørende og personale på plejehjem må få sat ord på om sygehusindlæggelse altid er løsningen, for vi får patienter ind, hvor jeg synes, det havde været mere værdigt at de fik lov til at dø på plejehjemmet.

    SvarSlet
  4. Jeg er helt enig med dig, Lene.

    SvarSlet
  5. En ven af mig så sin elskede blive dårligere og dårligere af kræft. Hun ønskede at dø - og talte med ham om det.

    I juli sidste år sagde de farvel. Hun tog sovemedicin og trak en pose over hovedet. På et tidspunkt inden dette forlod min ven huset, vel vidende, hvad der skulle ske.

    Nu kører der retssag imod ham, fordi han viste den største kærlighed og gav slip på en, som ikke ville mere. Det synes jeg er dybt uretfærdigt...

    SvarSlet
  6. Mon ikke det er denne sag
    http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/kriminalitet/2007/08/03/122959.htm?ID=DRagent

    SvarSlet
  7. Lizelotte, nu ville jeg ønske jeg sad overfor dig, for det her er svært at formulere på skrift. Jeg synes det er dybt tragisk og så hårdt for din ven, at han først skal miste sin elskede og så bagefter skal igennem en retssag.
    Jeg er ikke enig med hans kærestes valg. Jeg mener at de er blevet svigtet, hvis ikke de er blevet tilbudt hjælp, så hun ikke havde ondt. Lidelsen ved at skulle dø kan man ikke tage fra dem, men jeg har set et forløb, hvor det var hårdt de sidste 7 måneder, men familien ville ikke have været det foruden. Jeg går ikke ind for aktiv dødshjælp, jeg kan godt forstå, at man ønsker at døden kommer hurtigt og smertefrit. Jeg tror bare på, og det bekræfter personale på hospice, at hvis folk bliver hjulper, så de ikke har smerter og de bliver passet både psykisk og fysisk, så kan den sidste tid blive et ordentligt farvel til livet, men jeg har ikke de vise sten. Dette er ikke en fordømmelse af dine venners handlemåde, det håber jeg du forstår, men jeg er ikke enig, og jeg synes det er ganske forfærdeligt, at din ven nu skal trækkes med en retssag oveni sorgen.

    SvarSlet
  8. Kære Lene,

    du er en klog kvinde og jeg takker dig for at dele dine overvejelser med os. Jeg takker dig for overhovedet at gøre overvejelserne, mange gør ikke og handler altid så de har egen ryg fri. Jeg beundrer dig for dit tiltag og dit fag.

    Tak Lene, af hjerte, du er et af livets engle!

    Kærlig hilsen,
    Irene

    SvarSlet
  9. tak for ordene Irene, de gør mig glad :-)

    SvarSlet
  10. Jeg forstår fint, Lene. Og nej, der er vi nok ikke enige - også mærkeligt, hvis vi var enige om alt :-)

    Heldigvis er han lige i dag blevet frikendt. Dejligt.

    SvarSlet
  11. Det var godt at høre Lizelotte, det andet var heller ikke til at bære.

    SvarSlet
  12. Uha, store spørgsmål, i må tumle med i plejesektoren. Min mor døde af uhelbredelig kræft. Hun var så rigeligt smertedækket den sidste tid, og jeg tror alle os omkring hende, i stor taknemmelighed til lægerne og stille accept fornemmede, at det nok var det, hun døde af. At det var ok, handlede jo om, at hun under alle omstændigheder ville dø, spørgsmålet var bare hvornår.

    SvarSlet
  13. Nina, morfin skubber til dødsprocessen, ingen tvivl om det, og tidligere var man tilbageholdende med det med det resultat, at folk havde frygteligt ondt til sidst. Jeg er glad for at den holdning er ændret. Og jeg er glad for at høre I havde en positiv oplevelse af de læger, der var omkring jer til sidst. Man skal ikke både have sorgen der fylder og så et stift system at kæmpe med oveni.

    SvarSlet
  14. "Jeg tror bare på, og det bekræfter personale på hospice, at hvis folk bliver hjulper, så de ikke har smerter og de bliver passet både psykisk og fysisk, så kan den sidste tid blive et ordentligt farvel til livet, men jeg har ikke de vise sten."

    Jeg er meget, meget enig i dine ord, Lene.

    Jeg har jo arbejdet en del med terminalpleje på en afdeling med hospice-funktion og det er min erfaring - både fagligt, men også privat - at den sidste tid kan blive værdifuld og et smukt farvel med den rigtige pleje og omsorg.

    Jeg deler din holdning til aktiv dødshjælp og jeg bliver meget ked af, at læse når mennesker tager dette valg. Det er nemlig ofte slet ikke nødvendigt, at gå så drastisk til værks - ofte kan små lovlige medicinske og pleje/omsorgstiltag afhjælpe problemerne, så den sidste tid bliver både god og værdig.

    SvarSlet
  15. tak for dine ord Henriette, dem er jeg meget glad for.Det er godt at høre, at en der arbejder til daglig med kræftramte også deler min mening.

    SvarSlet
  16. Jeg "tillader" mig lige at kommentere på et gammelt indlæg.....

    Den ven som Lizelotte omtalte i sine kommentarer her er mig. Det med kræft var en misforståelse i medierne - sagen var mere kompliceret. Der kan ikke sættes en kort diagnose på, men jeg fulgte hvordan hun fik det dårligere og dårligere. Det blev kun værre de gange hun var i kontakt med behandlingssystemet. Jeg afstår fra at diskutere detaljer.

    Hun foretrak at dø frem for at skulle umyndiggøres, ville under ingen omstændigheder ende som en "grønsag". Jeg forstod hendes beslutning, der blev truffet mens hun havde det så godt som muligt. Og støttede hende lige til det allersidste.

    Jeg havde haft meget dårlig samvittighed hvis jeg havde hindret hendes fornuftige beslutning.

    Som konsekvens af sagen har jeg startet en blog omkring det med at døden ikke altid er det værste:
    En sommerfugls selvmord

    På et tidspunkt stillede jeg op til interview i Jyllands-Posten.
    Det havde været nemmere at lyve
    Den artikel fortæller meget, men ikke alt, om forløbet.

    Hvad det oprindelig indlæg angår, er jeg helt med på at behandlingssystemet (incl. hospicer) i langt de fleste tilfælde kan håndtere dødsprocessen på en respektfuld måde. Men det forarger mig at det skal være forbudt at yde hvad der i specielle tilfælde er den eneste menneskelige hjælp, en hurtig død.

    SvarSlet
  17. tosommerfugle, velkommen her og
    tak for din kommentar, jeg tror ikke, vi to kan blive enige om aktiv dødshjælp, men det behøver vi jo heller ikke. Jeg har tidligere været over på din side og læse, og jeg synes det er rigtig godt, at du bidrager med jeres historie.

    SvarSlet
  18. Noget som jeg via min blog sætter en del fokus på, er det med hvornår døden er at foretrække. Jeg har et indlæg som på to måder er relevant i forhold til her: Moralsk asymmetri

    Det refererer til et udvalgt eksempel som netop er relevant fordi det er helt usædvanligt. En strubekræft uden mulighed for at behandling nytter fører mod en kvælningsdød. Skulle den læge der ydede dødshjælp politianmeldes? Skulle nogen havet kikket den lidende kvinde lige i øjnene og forklaret at hun blev nødt til at lide en voldsom kvælningsdød?

    Mere generelt kan jeg sige at jeg synes at det er helt rigtigt når I nogen gange vurderer at det er bedst at lade en patient dø, aktivt vælger at afpasse jeres handlinger så døden fremmes i stedet for at blive sinket så længe som muligt. Det er dødshjælp, endda uden aftale med patienten selv. Og det er rent ordkløveri at tale om aktiv kontra passiv.

    Det glæder mig at I er fornuftige nok til at varetage patientens værdighed på en menneskelig måde, men jeg havde da bestemt heller ikke troet andet.

    Så ud over "hvornår" er vi ikke så uenige endda :-)

    SvarSlet