søndag, august 26, 2007

HØSTGILDE


Kornhøsten er nu i hus, grisene har det godt, så hvorfor ikke holde gilde nu? Kornet er en del af vores landbrug, grisene en anden del, men den største del af vores landbrug er kartoflerne. De er dem, vi bruger mest tid på, hele vinteren sorterer landmanden kartofler til grossister sammen med sine medhjælpere, så I kan få frisksorterede kartofler. Indtil da ligger kartoflerne godt i kartoffelhuse og kølerum, men de skal jo først tages op af marken. Og det er nu, at det skal ske.

Indtil nu har vi kun taget kartofler op, når der skulle sende læs af sted, for de har ikke holdt i skindet og har derfor kun begrænset holdbarhed. Nu er kartoflerne ved at have den rette størrelse, landmanden går jævnligt ud og tjekker i kammene, hvor store kartoflerne er, og når han mener, at kartoflerne er klar, bliver planterne visnet ned. Så skal kartoflerne stå i jorden ca 3 uger, så skindet holder, og så bliver de taget op og lægges på lager.

Så høstgilde hos os er først, når kartoflerne er i hus, typisk omkring efterårsferien. Vi plejer at få et godt stykke smørrebrød, og senere tager vi så ud og fejrer det sammen med medarbejderne.

Så der studeres stadig vejrprognoser, for vejret ER den faktor, som er ubekendt, den der kan vælte alle planer, og lige nu skal vi ikke ha mere vand. I går var landmanden lige ved at sætte sig fast med mejetærskeren, så der er blødt derude. Men nu skinner solen efter to heftige byger, så vi vil nyde søndagen med tid til at lade op og få ny energi.


Ha en god søndag.

9 kommentarer:

  1. Uhh, der er ikke noget så godt, som en nyopgravet kartoffel, hvor man kan nulre skindet af med fingrene.

    Hvem der bare havde en have (for 117 gang) ;o)

    SvarSlet
  2. ja Anita sådan er vi så forskellige, jeg har ikke en køkkenhave, får den ikke passet, men kartofler, dem har jeg masser af, men dem skal jeg jo heller ikke passe ;-)

    SvarSlet
  3. Spændende at læse, hvor meget der skal tages i ed, når man som landmand skal have kartoflerne i hus. Og det var godt, at landmanden kom fri med mejetærskeren!

    SvarSlet
  4. God idé Lene, til al den jord vi har, som vi ikke aner, hvad vi skal bruge til - ud over, at vi har fået lov til at anlægge en sø - vi fylder den med kartofler. Til næste år.
    God søndag i lige måde.

    SvarSlet
  5. Ja Madame, nu ved jeg det efterhånden, men det har taget mig nogle år at forstå det ;-)

    Sister bonde, vi har også en lille sø, det er dejligt. Ja I må da i gang med kartoflerne :-)

    SvarSlet
  6. Herlig beskrivelse af lansmandslivet og aspekter af det, som er helt ubekendte for en gammel bybo som mig. Tak for beskrivelsen, og god søndag - resterne af den!

    SvarSlet
  7. Hvornår skal vi komme ?? :-)

    SvarSlet
  8. Jeg er henne som kan svimlende lite om jordbruk, men poteter har jeg altså tatt opp. Da jeg var barn ble vi sendt på en gård i høstferien, potetferien. Så gikk vi der med bøyd rygg og plukket poteter som vi kastet opp i en bøtte. Jeg var alltid litt redd for ham bonden, for jeg hadde en gang som femåring stjålet noen poteter som skulle stekes på et bål oppe i skogen da vi lekte indianer og hvit. Men det er en annen historie. God høst til dere. Vi andre er avhengige av de potetene.

    SvarSlet
  9. Godt du gider at læse om det Nina :-)

    Lizelotte, så snart I kan :-)

    Hege, det er sært som sådan noget sætter sig på sin smavittighed. jeg har aldrig prøvet at tage kartofler op, men sidde på halmlæs, det elskede jeg :-) Og jeg syntes min lærerfar var sej, at han kunne stange ballerne op på læsset, når han hjalp sin bror.

    SvarSlet