mandag, oktober 01, 2007

VOLD PÅ ARBEJDSPLADSEN

Mit fagblad har i sidste nummer en række artikler om vold/overgreb på personale. Det kan være fysiske eller verbale overgreb.

Min afdeling har været rimeligt forskånet, men der var to gange, hvor det spidsede til. I begge tilfælde var det pga. sygdommen, de to mennesker fejlede, at de blev aggressive, men det var hårdt for det personale, det gik over. Det personale kan stadig i dag få kuldegysninger, hvis en situation begynder at ligne det, de har været igennem, og så må vi andre træde til, og sørge for, at der bliver taget hånd om patienten, så det ikke udvikler sig.

Mens jeg læste artiklerne, var mit udgangspunkt, at jeg jo ikke havde været ude for vold eller lignende, men så kom jeg i tanke om en episode langt tilbage i tiden.

Jeg var blevet aftenvagt for at kunne gå ned i tid, efter jeg fik mine børn. En eftermiddag var kontoret besat af en stor, højtråbende dame, hun sad ved telefonen og kimede skadestue og intensiv afdeling ned, for hendes bukser var blevet væk. Hun var udskrevet, men nægtede at gå, før bukserne var fundet. Jeg bad hende gå ud, for vi skulle have rapport, så vi kunne komme i gang med arbejdet. Og så måtte vi tale om bukserne bagefter. Det nægtede hun, hun var grov i munden, og jeg gjorde det, jeg ikke skulle gøre, jeg lod mig provokere og bad hende i en skarp tone om at gå ud. Hun ignorerede mig og begyndte at trykke et nyt nummer.

Så handlede jeg igen dumt, jeg trykkede på afbryderknappen, samtidig med at jeg bad hende gå ud.
Smask – og jeg fik for første og forhåbentlig sidste gang en syngende lussing - så blev jeg vred, og det kunne hun se, så hun gik udenfor, men blev ved med at stå og råbe. Det endte med, at politiet blev tilkaldt, de prøvede at forklare hende, at hun ikke kunne blive på hospitalet, men at man måtte sende bukserne til hende, hvis man fandt dem. Hele historien endte med, at vi fandt et par af hendes bukser i hendes skab, og så blev hun eskorteret ud af politiet.

Hun var en af gengangerne på medicinsk afdeling, der kom ind til afrusning enten af alkohol eller medicinmisbrug, og som røg ind og ud af systemet, og i dag ville jeg nok have taklet situationen anderledes.

En af artiklerne handler om, at det jo tit er angst, frustrationer og afmagt, der får folk til at reagere, som de gør. Og at man må møde de mennesker med en anerkendelse af denne krise både i ord og handling.

Og så skal vi passe på os selv, lægge mærke til de tidlige signaler, evt. have en alarm på os. Vi har faktisk alarmer til at gå med i aften- og nattevagter, tit glemmer vi at bruge dem, men hvis vi får en patient, der virker begyndende psykotisk, så tager vi dem i brug.

10 kommentarer:

  1. Puha, det må vist være det, man kalder den barske virkelighed. Det er godt, I forstår og har værktøjer til at tackle situationerne, og man bliver nok bedre til det efterhånden som erfaringen bliver større, som du beskriver det! Spændende og lidt skræmmende indblik!

    SvarSlet
  2. Ja Nina, og vi har som sagt været forskånet for meget. Jeg tror skadestuerne tit oplever aggressionerne.

    SvarSlet
  3. Godt det ikke sker så tit. Og tænk at nogen nænner at slå på dig, Lene. :-(

    Jeg har en bekendt som arbejder med voksne autister. Hun sætter godtnok sig selv i spil. Og har også fået nogen fysiske hug ind imellem.

    Så lever man beskyttet i et it-firma. Jeg risikerer højst en sur kunde i telefonen... :-S

    SvarSlet
  4. Lizelotte, ja det kan jeg jo heller ikke forstå ;-)
    Der er visse arbejdspladser, hvor man er mere udsat, bl.a din bekendts arbejde. Jeg ved ikke om jeg psykisk kunne holde til, at volden var en faktor, jeg hele tiden skulle tænke ind i min måde at agere på.

    SvarSlet
  5. Min mor er plejer og har hele sit liv arbejdet inden for psykiatrien. Hun har været slået ned af en patient på den lukkede afdeling, hvor hun arbejdede. Men det værste var anden gang hun oplevede vold - Hun var plejer i et psykiatrisk støttecenter (det var efter de havde lukket alle de store hospitaler og sat de psykisk syge ud i lejligheder ude i byen). Hun blev holdt op af en væg, med en ståltrådsstik om halsen i 2 timer - alene i vagt og uden alarmer - af en skitzofren patient, hun iøvrigt havde kendt gennem 25 år i systemet. Min mor vidste han kunne stramme til, når han ville.
    Hun overlevede og efter den episode fik støttecentrets personaler alarmer.
    Og min mor tilbragte de næste år i psykologisk krisehjælp ...

    Ydddkkk - jeg ville aldrig kunne arbejde med den slags ...

    SvarSlet
  6. Det er et barskt emne, som vi, der ikke arbejder i jeres fag, slet ikke tænker på. Det må være dybt chokerende at stå i en situation, som du gjorde. Jeg håber, alle nu til dags bliver undervist i, hvordan man takler den slags situationer. Men det er vel særligt farligt at arbejde på afdelinger med psykiatriske patienter. Jeg har på tv set, hvordan socialrådgivere er udsat for vold også.

    SvarSlet
  7. Vold på arbejdet er hårdt og godt der efterhånden kommer fokus på. Jeg selv arbejdede intil august med undervisning af psykisksyge i et stortbosted. Vi havde alarmer på os. Nu har flere sat ord på den fysiskevold, men den psykiske er altså også hård. Når en elev/patient/eller lign. skal prøve dig af - eller bare sidder dr for at gøre alt for at provokerer dig.
    Man kan komme nok så meget på kursus i krisehåndtering og lign. og få gode redskaber med hjem.
    Men situationerne opstår jo ofte når man er allermest presset og underbemandet og man derved ikke kan bevarer overblikket.
    De der foretager "overgrebet" er jo ofte lige så kede af det - de er jo ofte syge personer der behøver hjælp og de gør det i afmagt, desværre.
    Det er utroligt vigtigt med en arbejdsplads, der bakker op omkring de situationer der opstår og hjælper en til at komme igennem.

    SvarSlet
  8. Lene, som sædvanlig emmer dit indlæg af forståelse for "mekanismerne" der bevæger folk til at være fysisk eller psykisk voldelige overfor personale - det er forfærdeligt, set fra begge sider ...

    SvarSlet
  9. Helle, Sikke en grim oplevelse for din mor,det må ha været så svært for din mor at få det bearbejdet.

    Marianne/Shabby Du har ret i, at det kan være svært at læse signalerne, især når arbejdspresset er hårdt.

    Madame, jo som Helle og Marianne skriver, så er det tit de psykiatriske arbejdspladser, der er hårdest ramt, men også skadestuer.
    Hos os har det netop været psykoser, der har udløst voldssituationen.

    Et cetera, det er svært, og den ene gang kom patienten ikke tilbage til vores regi, fordi det ville være for hårdt for personalet.Vi er ganske enkelt ikke vant til disse udbrud, som psykiatriske afdelinger er.

    SvarSlet
  10. Efter nok års arbejde på Skadestuen, har man da oplevet en hel del.... men vi er nok ikke så udsat her nordenfjords,som dem i storbyerne. De gange, jeg har følt mig mest truet, har været, når unge, der under indtagelse af forskellige stoffer, har været i slagsmål, og vi så, på hver sin skadestue, har haft de "rivaliserende" partnere.... De tænder af på et splitsekundt, og skyer intet. Vi bar alarmer, og jeg må sige, at politiet altid ankom ret hurtigt.. Man lærer at man aldrig skal stå med ryggen til, altid at vide, hvor der er en flugtmulighed, assertiv adfærd, men de situationer er da heldigvis i undertal..

    SvarSlet