søndag, januar 20, 2008

STRØTANKER


Når tempoet er sat ned
når der er tid til travetur
når der er tid til samtaler mand og kone imellem
når mørket falder på
når levende lys bliver tændt,
så får jeg vendt tankemylderet inde i mit hoved.

Alderen kan trykke på mange måder, og der hvor jeg er, ser jeg nu, hvad fremtiden måske kan bringe. Skavankalderen kalder flere af mine bekendte tiden efter de 50, og der er noget om det. Det man før kunne arbejde væk, har tendens til at genere lidt længere, noget sætter sig som slidgigt, noget sætter sig som bekymring for fremtiden.

Det er godt med sådan en stille søndag.

Og udenfor har svanerne fløjet mig om ørerne, men kameraet kan ikke fange dem, før de er fløjet væk. De er så smukke med halsen og næbbet godt strakt frem, de store vinger slår elegante slag i luften, og deres karakteristiske lyd signalerer, at her kommer de.

Og rådyrene samles i flokke, eller som det korrekt hedder i spring, hvor det hos krondyrene hedder i rudel. Hver dag lærer jeg noget nyt, indtil i går havde jeg ikke vidst, hvordan man kan tænke tillægsordet frodig og bogstavet B sammen. Jeg synes, det er så sjovt at se datterens billeder, og jeg glæder mig til næste gang, vi får projektopgaver at se.

Aftensmaden er klar, vi venter bare på sønnen, der er kartofler, rucola, pinjekerner vendt med citronolie og bønnesalat med fetaost, røde snackpebre, rødløg og majs i en olie-eddikedressing. En stor hakkebøf bidrager med proteiner, og det gode vand fra vandhanen sørger for, at vi ikke bliver udtørret.

Ha en god aften.

10 kommentarer:

  1. Hvorfor er det lige at jeg bliver så sulten hver gang jeg kigger her forbi ;-) Mums siger jeg bare igen,igen.... fortsat go søndag ...

    SvarSlet
  2. Jeg har den samme tanke. Hvorfor løber tænderne jævnligt i vand når man lige ser forbi her. Kender godt det med, man tænker mere frem nu end tidligere, man er gennemgående blevet langsommere. Som far jævnligt sagde "Jeg kan det samme som tidligere, det tager bare længere tid..."

    SvarSlet
  3. undskyld fru koch og Puk, vi kan ikke have at mundvandet drypper ned over tastaturet ;-)

    SvarSlet
  4. Mmmm, nu er jeg lige blevet inspireret til aftensmaden - tak for det, lene :-)

    SvarSlet
  5. velbekomme Margrethe, og ha en god dag.

    SvarSlet
  6. Ja, Lene - vi der er "runden" de 50 - får pludselig nye tanker - og kan da mærke både i krop og sjæl at vi ikke er purunge mere - det giver et andet livsperspektiv - men også mere dybde :-)

    SvarSlet
  7. Det er så godt med den slags stille søndage at lade op i, Lene. Når man er i 50'erne, har vi også lidt mere ro på os selv, hvem vi er og hvad vi vil - så jeg synes ikke kun, at jeg oplever de negative ting, du skriver.

    SvarSlet
  8. et cetera og madame, på mange måder synes jeg, det er skønnere at være 50 end 30, roen, som du beskriver, madame, er der, og jeg nyder den. Dybden og taknemligheden over livet er der helt klart også et cetera.
    Mit ægteskab er også i en fase, hvor vi nyder dette at have været sammen med et menneske i så mange år og stadig have det godt sammen.

    Der hvor det gør ondt lige nu, er erkendelsen af, at det livsforløb den ene af mine forældre er inde i nu, måske kan ramme mig. Som min datter sagde, sådan må du ikke blive mor, og det kan jeg jo ikke garantere, jeg ligner ham så meget.

    SvarSlet
  9. Gode strøtanker, kære Lene. Jeg vil ikke kommentere dem mere, bare sige at det er smukt og roligt skrevet og menneskeligt tænkt.

    SvarSlet