torsdag, januar 17, 2008

UD AT KØRE MED DE SKØRE

Lidt skør er man vel altid, og der var godt nok langt til Ølgod, men nu havde vi bestemt, at vi ville ned og høre Hjalte Tin fortælle lidt om hans og datterens MCrejsebureau og deres ture rundt i verdenen.
Det er ikke, fordi vi planlægger en rejse med dem, men spændende er det at høre og se alle de steder, de har været.

Når en gang landmanden og sygeplejersken kan holde tre ugers sammenhængende ferie, højst sandsynligt når vi kan sætte eks foran vore titler, så har vi en drøm om at køre til Nordkap på motorcykel os to alene. Indtil da kan sådan en aften med rejser til Vietnam, Cuba, Mongoliet og Afrika godt tænde en lille smule rejsefeber.

Jeg er stadig fuld af beundring over, at Hjalte og Nina Tin turde køre rundt i Sydamerika på motorcykel med to børn på 1 og 5 år i 1980, hvor der ingen mobiltelefoner eller GPS fandtes. Og de holdt sig ikke til de store veje, tværtimod kørte de bl.a. gennem en stor vildmark på grænsen mellem Bolivia og Paraguay. Allerede i 1981, hvor jeg læste om dem, beundrede jeg deres mod, i dag hvor jeg selv har to børn, gør jeg det ikke mindre.

Nu er der bestilt bøger om Østrig, så kan jeg begynde at læse lidt, og i aften talte vi også med flere, der havde rejst i Østrig. Gode staldtips er ikke at foragte. Og snart er der forår, og så kommer tiden med de mange små og store motorcykelture, jeg glæder mig.

9 kommentarer:

  1. Jeg vil også gerne en dag opleve et af deres foredrag! Jeg har altid gyset lidt over deres vovemod. Nina Rasmussen har endda også rejst i muslimske lande alene - det var vist på en pilgrimsrejse, og hun er nu konverteret til islam.

    SvarSlet
  2. Jeg kan godt forstå, I glæder Jer :-) Sådanne oplevelser er den højeste form for livskvalitet.
    Hjalte og Nina har engang holdt et foredrag her på øen - og selvfølgelig var jeg at finde blandt tilskuerne. Jeg drømte i flere uger efter :-)

    SvarSlet
  3. Vi kommer og passer hele halløjet, mens I er væk i 3 uger. Jens er jo landmand, så mon ikke vi kunne klare det. Bare et tilbud ;o)

    SvarSlet
  4. Rigtig spændende - de er virkelige globetrotter, og man er bare en lille bitte smule misundelig. Jeg ville helt klart også gerne høre deres foredrag.

    SvarSlet
  5. Lyder som nogle rigtige gode planer, når der bliver tid.

    SvarSlet
  6. Håber det er løwn at du og landmanden har været i Ølgod for nylig. Hvor tror du lige det er vi bor. Der er mindre end 10 kilometer til Ølgod herfra. Jeg havde gerne givet en kartoffel til aftensmad!Var det jer der sad sådan lige lidt til højre for døren. Nej pjat vi var der ikke ;o)

    SvarSlet
  7. madame,her var det så mest fokus på deres rejser nu. Nina Tin konverterede vist for at få lov til at tage på pilgrimsrejsen, så langt ville jeg nok ikke gå for en rejseoplevelse :-)

    Johanne, og forventningens glæde er dejlig :-)

    sister bonde, du dejlige kvinde, tak for tilbudet, skal vi sige 2009 ;-) men du er nødt til at være stand in for mig på job.

    Margrethe, spændende mennesker er altid værd at lægge øre til :-)

    Lis, det er altid godt at være i god tid :-)

    fru koch, jeg tænkte på dig, for først da vi kørte og kørte, gik det op for mig at jeg var i dit område. Men nu ved jeg, hvis vi skal ned til MC butikken i Ølgod, at du er lige i nærheden :-)

    SvarSlet
  8. Det klarer jeg nok - 10 år på intensiv - sidder godt forankret.

    SvarSlet
  9. sister bonde du er en kvinde med mange talenter :-)

    SvarSlet