tirsdag, februar 19, 2008

DET GÅR I FISK

Jeg har de bedste intentioner, jeg forsøger gang på gang, kom ikke og sig, at jeg ikke er ihærdig.

Det er ikke de genstridige bunker, dem skal jeg nok få skovlen under, der er en fridag mere i morgen. Jeg fejlbedømte lige højden af strygebunken, så den hygger jeg mig stadig med.

Næh det er madlavning, jeg har snart 25 års jubilæum som kok i dette etablissement, og jeg er udmærket klar over, at madplaner letter arbejdet, er mere økonomisk og i længden også billigere. Men hvad jeg har lyst til at spise om mandagen, holder ikke, når vi kommer hen til fredag. Ydermere har jeg også forskellig smag om morgenen og om aftenen, så utallige er de gange, hvor jeg har taget noget op af fryseren om morgenen, og når jeg så kommer hjem om eftermiddagen, så har jeg overhovedet ikke lyst til det.

Især fisk, jeg ved godt, at det er sundt, at det er godt, og jeg nyder også fiskeretter tilberedt af andre, men når jeg selv skal lave det, så går det i fisk.

I dag lukkede jeg lugtesansen, skyndte mig at smide salt, peber og hvidløgsolie på de optøede laksefileter og ind i ovnen med dem. Spinaten, som skulle have dannet bund for laksene, blev omdannet til en stuvning, for så kunne jeg altid nøjes med spinat, små lækre vildmosekartofler og lidt grøntsager.

Det blev nu ikke nødvendigt, for da laksen først var tilberedt, kunne jeg godt spise den.

Men madplaner kommer jeg nok aldrig til at lave, til gengæld lader jeg mig inspirere af jer andre, så på den måde har jeg fået lidt af lysten til madlavning igen.

13 kommentarer:

  1. hvor jeg forstår dig Lene..derfor er jeg så lykkelig over at det er Eddie der står for maden her i huset...for når jeg er mæt om morgenen, så tror jeg aldrig jeg bliver sulten igen???

    SvarSlet
  2. Anne, og man har slet ikke lyst til at tænke på aftensmad :-)

    SvarSlet
  3. Jeg har det på nøjagtig samme måde som Anne - dejligt at min bedre halvdel nyder den tjans :)

    SvarSlet
  4. jeg er heller ikke til madplaner. Ville gerne da det er praktisk, men mine smagsløg er bare ikke altid enige med planerne.

    jeg gider heller ikke lave mad, hvis det bliver for planlagt. Jeg sørger for at have et godt lager af holdbare varer og køber så grønt og kød i løbet af ugen.
    Men jeg overvejer at bestille mad fra Årstiderne, både grønt og kød.

    Det kunne være en sjov udfordring nogen gange at få noget andet end det jeg selv ville have købt. -og så er det nemlig sjovt at lave mad (synes jeg)

    SvarSlet
  5. Engang, da børnene var små, og jeg fast aftenvagt, kunne gemalen godt finde ud af at lave mad hver anden uge, men det er da gået helt i glemmebogen.. Nu kan jeg så også godt li at lave mád, men det er skønt at blive fri, bare engang i mellem... En overgang fik vi leveret fisk fra Skagen Food, og det kan varmt anbefales, fin frisk fisk og lige til at gå til... rimelig dyrt, men tip top, og så fik man det også spist, når nu man havde betalt i dyre domme..
    Vi har spist os igennem kilovis af laks i alle mulige tilberedninger..
    så bare klø på :))

    SvarSlet
  6. Stine, du er en klog kvinde :-)

    valdemarsro, jeg beundrer dine lagre, for jeg synes altid du er i stand til at kreere lækre retter :-)

    Jette, jeg skal lige have brugt noget i den fryser ;-)før jeg bestiller fisk. Og der var også en gang før landmanden blev landmand, at han lavede mad, så der er håb forude :-)

    SvarSlet
  7. Kender godt det med planlægningen, er dog blevet bedre til at ha noget i fryseren, som kan tages op og varmes, da jeg til tider laver mad til flere dage, hvorefter der er flere retter i boksen, jeg kan vælge imellem, når der er rod i planlægningen.

    SvarSlet
  8. Jeg syntes nu at madplanerne er gode - for så får jeg købt ind og jeg har mere tid til mig selv i det daglige. men jeg rammes også at den der med "lyst" som du gør. Det jeg skal kokkerer om mandagen og som jeg tilrettelagde om fredagen - har jeg ikke længere lyst til at lave.........

    SvarSlet
  9. Puk, det kunne jeg også godt tænke mig til de dage, hvor man bare ikke gider tænke på at lave mad :-)

    Marianne, jeg er slet ikke i tvivl om at det sparer tid, jeg kan se det, når jeg har gennemført en fire dages plan. Så måske skal målet være fire dages plan og tre dages frie tøjler :-)

    SvarSlet
  10. Åh, hvor jeg kender det. Jeg burde lave madplaner, men får det sjældent gjort... Fordelene er jo åbenlyse, men jeg har det som dig og mange af de andre, jeg laver "følelses-bestemt" mad...

    SvarSlet
  11. Her hos os er vi desværre nødt til at lave madplaner, ellers ville vi ikke få noget at spise. Men jeg forstår godt, hvad du mener - for det er ikke altid, at man har lyst til det, menuen står på. Men så udvider jeg med en fyldig salat.

    SvarSlet
  12. Jeg kan godt følge dig i det du skriver, somme tider køre jeg træt i det. Så bestemmer jeg, at så skal der laves mad pland, det holder ca 14 dage så er slut så begyndet for fra hvad skal man hitte på.

    SvarSlet
  13. kagekone, følelsesbestemt mad, det er ordet :-)

    madame,og så slipper I for et stort tidsforbrug i butikker :-)
    Jeg kører forbi et supermarked på vej hjem, så jeg bruger oceaner af tid på årsbasis ved først at skulle bestemme mad 1 time før det skal tilberedes.

    velkommen her anonym, og jeg synes det ligner meget godt min måde :-)

    SvarSlet