torsdag, marts 06, 2008

EN SKOVTUR

Vil du med? Landmanden er med i et jagtkonsortium i en større nordjysk skov, og han har ansvaret for at fodre vildtet her i vintersæsonen.

Vi drog op med trailer fyldt med kartofler, og der blev travet rundt til foderstederne først, så vi kunne se, hvor vi kunne køre.

Jeg elsker at gå i en skov, her var små stier med lysindfald mellem træerne.


Her var endnu mindre stier med det blødeste mos, som dækkede vejen.


De større stier var mange steder helt kørt op efter folk, der havde været inde og rydde op blandt de faldne træer.


Vi kunne køre hen til et af stederne og måtte finde et andet sted til resten af kartoflerne. Mens landmanden læssede kartofler af, gik Laika og jeg lidt rundt i skoven.



Til sidst gik vi en lang tur, og jeg fik set meget af området. Jeg fik endda set ryggen af et stykke krondyr, jeg havde så travlt med at se, hvor jeg satte fødderne, så jeg nåede kun at se bagpartiet, men det havde en vældig fart på. Bagefter gik vi hen og fandt sporene efter dyret, så nu ved jeg at hinden(hun-krondyr) har spidse klove, og senere fandt vi også spor af hjorte(han-krondyret), den har runde klove.


Der var træer i alle størrelser, og landmanden viste mig, hvorfor skovridere er træt af krondyr. Mange af de mindre træer var helt afbarket, krondyret havde flænset barken af med tænderne. Jeg så også et sølehul, et vandhul, hvor hjorten ruller sig i, når den er i brunst for at gøre sig lækker ;-)


Vi så sjove svampe, der groede på faldne træstammer.


Nu er bentøjet træt, vi gik ca. 9000 skridt ~ 7,2 km. Der er te på kanden, rugbrødsmadder er smurt, og jeg kan vist lige nå at strikke lidt mere. Ha en god aften.

18 kommentarer:

  1. Den skogturen skulle jeg gjerne vært med på.

    SvarSlet
  2. Jeg ville ha nydt at have dig med, Hege :-)

    SvarSlet
  3. så sammenlagt med hvad du ellers er gået af skridt i dag, er du vist nået op på de hersens 10.000 skridt vi anbefales ..."godt gået"

    SvarSlet
  4. Anne, helt nøjagtig 13800 :-) og det føles godt.

    SvarSlet
  5. Du er altså for vild med den skridttæller :)
    Sikke dejlige billeder og en dejlig fortælling.
    God the og strikning.

    SvarSlet
  6. Tak for skovturen Lene:-)

    SvarSlet
  7. Helle, sådan en dag som i dag er den rar at have på :-) men knap så sjovt, når der står 4000 ved sovetid :-)

    Judith, velbekomme :-)

    SvarSlet
  8. Sikke en sansetur - tak fordi du tog mig med - jeg trængte og kan mærke at jeg savne en skov.

    SvarSlet
  9. velbekomme Marianne, der bliver også tid til en skovtur til dig på et tidspunkt :-)

    SvarSlet
  10. Sikke en god tur, du der tog os med på der, en sand fornøjelse at læse beskrivelsen sammen med billderne, du er i dit es, når du kommer ud, det MÅ føles godt med den naturlige træthed, som kommer efter så mange skridt, der er gået der. :-D

    SvarSlet
  11. Puk, det gør det også, og jeg tænker på hvor skønt det må være som du, der bor nær en skov.

    SvarSlet
  12. -Jeg påskønner ofte, jeg ikke behøver køre for at komme ud i skoven, men kan bare traske afsted, når jeg trænger til at komme ud dels for at se skoven, dels for at blive naturlig træt og få tankerne afledt...

    SvarSlet
  13. Det var dejlige billeder fra jeres tur i skoven. Jeg kan mærke, at jeg snart må en tur i skoven og opleve den ro, man finder der.

    SvarSlet
  14. Puk, det må være dejligt :-)

    Madame,jeg nød også turen, og der er netop en ro inde midt i skoven.

    SvarSlet
  15. Tak for den dejlige tur, Lene - du har fanget stemningen perfekt - i både ord og billeder :-9

    SvarSlet
  16. velbekomme et cetera :-)

    SvarSlet
  17. Du har fanget skovens sjæl, fristes jeg til at sige. De der næsten blændende glimt er dejlige.
    Og hvor er vi blevet kloge også, når vi har læst dit indlæg. God indgang til en søvning fredag aften.
    God weekend.

    SvarSlet
  18. Tak Conny, også en god weekend til dig, og jeg bliver altid lidt klogere, når jeg går med landmanden om det er i marken eller i skoven :-)

    SvarSlet