tirsdag, maj 13, 2008

HALLØJSA

Egentlig gik jeg over gårdspladsen for at fotodokumentere min busk, som jeg mener, er den samme som madames. Min busk blomstrer endnu ikke.


Og hvad skuede mit øje? Ved siden af busken stod jo den blomst som først Helle og siden Liselotte havde efterlyst navnet på.


Jeg har altid troet, det var ukrudt og fjernet det, men ikke i år, for jeg ville se, hvad det kunne blive til. Botaniker er jeg ikke og bliver det heller ikke, men nu er det så fastslået, at denne lille blomst hedder kost-fuglemælk.


Ved siden af breder liljekonvallerne sig, de var her før os, og jeg har opgivet at få dem flyttet, så nu får de lov til at stå og jeg nyder duften af dem og mindes min fascination af prinsesse AnneMarie, som blev gift med en græsk konge. Det var stort at være vidne til, syntes jeg som pige med mange prinsessedrømme, og bryllupsbuketten var liljekonvaller.



I indkørslen står buske, hvis blomster også kunne minde om madames, så de måtte også dokumenteres.


Fluen var da ligeglad med, at jeg stod der, så den forsatte dagens arbejde for føden.


Det gjorde jeg også, så nu er blomster vandet inde og ude, og de mange påskeliljeløg, som var blevet til overs, da jeg ordnede bede, er plantet hist og pist i grøftekanter og under buske, jeg håber nogle af dem bliver til noget.

17 kommentarer:

  1. :D nu er vi alle blevet klogere ovre hos Liselotte ;)
    Den er fantastisk ikke - smuk og sart.
    Jeg har det som du, nogle gange ryger en plante, fordi jeg forveksler med ukrudt.
    Liljekonvaller er en særlig blomst for mig - den var nemlig hovedbestanddelen af min brudebuket. Jeg kan næsten dufte den ...

    SvarSlet
  2. Lene, dit nederste billede overbeviser mig om, at vi har et eksemplar hver af samme busk. De er bare yndige!
    Er der nogen, der kender navnet?

    SvarSlet
  3. Helle, da jeg fotograferede liljekonvallerne og strøg henover nogle blade, så bredte der sig en duft uden lige :-)
    Godt så er jeg ikke alene om at luge godt og grundigt :-)

    SvarSlet
  4. Jamen altså, som vi bliver kloge :-)

    Mine liljekonvaller - jeg havde omtrent et hav af dem - var det første, der blev fjernet her i haven. Oline var lige en anelse for interesseret i dem dengang. I dag vil jeg frygteligt gerne have liljekonvaller igen, for de dufter helt fantastisk :-)

    SvarSlet
  5. madame, det var den første busk på billedet, jeg havde i tankerne, men så gik jeg hen til den anden, og så at den lignede også :-) Og jeg har buske hele raden rundt om pladsen foran kartoffelhuset :-)

    Tja landmanden har jo plantet de buske i tidernes morgen, men jeg tror ikke at han husker navnet, desværre.

    SvarSlet
  6. Liselotte, sådan har jeg også fjernet lupiner, mens jeg var gravid, fordi jeg havde læst, hvor farlige de var for børn.
    Mon ikke jeg kan grave en klump op til dig, men ikke i morgen, for da skal jeg jo på arbejde først :-)

    SvarSlet
  7. Sikke et vidunderlig indlæg og skønne, skønne billeder. Tak Lene. Knus herfra ;-)

    SvarSlet
  8. Selv tak Jeanette Mariae og et knus tilbage :-)

    SvarSlet
  9. Smukke blomsterbilleder i hvidt. Jeg var også stærkt betaget af prinsesse Anne Marie da hun blev gift. Jeg ønskede mig inderligt en frisure som hendes. Aldeles umuligt med en krøllet hårpragt som min. Men kjolen og blomsterne...åha...når man er en lille pige :-)))

    SvarSlet
  10. Ja, her røg liljekonvallerne også da børnene var små, har senere forsøgt at få gang i dem igen uden synderlig held. :(

    SvarSlet
  11. Smukke billeder! Sidder og smiler ved beskrivellserne af de planter man fjernede fra haven da man havde små børn. Jeg fjernede stort set alt :-) - så kastede ungen sig da over en - KAKTUS ! :-)

    SvarSlet
  12. WAURV - taenk sig du troede det var ukrudt og saa bliver beloennet med saadan en blomst!

    SvarSlet
  13. Komposition i hvidt! Fint til en rest frokostpause. Og så tilbage til arbejdet. Hav en fortsat god dag.

    SvarSlet
  14. Gitte, man kunne drømme så meget :-)

    Jette, liljekonvallernne må ikke have været dominerende her, da mine børn var små, for så var de også røget :-)

    Miri, av av :-)

    Tina, jamen jeg er så glad for at jeg lod være i år :-)

    Conny, håber du også fik en god dag :-)

    SvarSlet
  15. Jeg elsker den hvide del af foråret. På 'min' vold er tjørnen sprunget ud, helt i hvidt og med en bedøvende dejligt duft. Skønt!

    SvarSlet
  16. Jeg er ret overbevist om, at den hvidblomstrende busk på nederste billede er en sargents æble (Malus sargentii).
    Læg mærke til, om den får lillefingernegl-store rødlige frugter til efteråret. Det er små æbler, som har paradisæblers evne til at gelere. Smukt efterårsløv, som falder ved frost.
    Prægtig vildt- og biplante. Jeg har den i mine læhegn.

    SvarSlet
  17. Sifka,det passer til mit erhverv :-)

    Farmer, der kommer ingen frugter hos os, så nu må jeg snart have en gren med hos en gartner :-)

    SvarSlet