søndag, juni 15, 2008

VI VAR OGSÅ UNGE ENGANG

Min mor og en flok af hendes veninder på seminariet startede en vandrebog for ”syklubben” det år de var ”på græs”, altså hvor de var ude og virke som lærere, mens de stadig gik på seminariet.

I aften har jeg læst min mors indlæg, helt fra hun som 20 årig skulle have sin første gymnastiktime, til hun i 2003 50 år efter var en af de sidste, der sluttede nr. to bog. De var enige om, at tiden nu var til, at de sluttede bogen. Når alle er døde, skal bøgerne gives til lokalarkivet.

Min mor er den første, der døde, så bøgerne er hos os nu, indtil andre får lyst til at genlæse deres mors beretning.

Som min mor skrev, ” 70 år, så er man gammel. Men hvad vil det sige? Og er vi det? Jeg føler mig ikke gammel og har heller ikke indtryk af, at I gør. Men jeg erkender, at jeg er det. Og så er den ikke længere”


Jeg håber, at jeg kan tænke det samme om 19 år.

7 kommentarer:

  1. -de havde tanke for deres efterkommere og for eftertiden, de piger.
    Pas godt på bogen og sørg for, at den lander det rigtige sted.

    SvarSlet
  2. Dejlig bog I der har, pas godt på den...
    Lene der er det med aldre...vi har mange aldre indeni, men udenpå er vi jo nu midaldrene (og lidt til)...et ord jeg synes er så underligt, men det må vi jo erkende :-)
    ..og jeg er ikke ked af min alder, vil jeg lige runde af med :-)

    SvarSlet
  3. Det er det en dejlig idé med vandrebogen!

    Jeg tror ikke på, at det er så entydigt, at man er gammel som 70-årig. Hvis vi holder hovedet og kroppen i gang, tror jeg, vi kan udskyde alderdommen en hel del. Se på Lise Nørgaard - hun er da et ideal for, hvordan man kan blive ældre med ynde og værdighed.

    SvarSlet
  4. Sådan! Det kan vi lære noget af.

    SvarSlet
  5. Conny, der bliver passet på den, nu vil vi fire piger læse den og siden kommer den hen et sikkert sted (som også andre ved hvor er, jeg har det jo med at glemme mine sikre steder :-)

    Anne, jeg er heller ikke ked af min alder, men jeg har det som min mor at indvendig så er jeg jo lige ung men med mere erfaring :-)

    Madame, jeg ved ikke om jeg vil kalde det at udskyde alderdommen, men at følge med , sørge godt for sig selv på alle måder, det gør jo at man stadig er i gang.
    Jeg har en kæphest, madame, jeg mener at man er gammel, når man er 70, men det er ikke det samme som affældig, som mange unge tror :-)

    Miri, det kan man :-)

    SvarSlet
  6. Jeg synes også, at man er gammel når man er 70 - selvom vi har en tendens til, at ville holde fast i ungdommen for enhver pris... men jeg føler mig ikke ældre inden i - kun klogere og mere erfaren :)

    SvarSlet
  7. Helle, og det sidste er det vigtigste :-) jeg vil gerne ældes med ynde, jeg vil gerne bevare min begejstring for livet, sådan som min mor og mormor gjorde. Livsglæde lige til det sidste, sådan håber jeg det bliver.

    SvarSlet