torsdag, januar 08, 2009

DEN FØRSTE GANG


Det var endnu ikke blevet dagen i dag, da landmanden for første gang kørte mig ud på sygehuset.

Det var omkring nu, at jeg for første og sidste gang fik drop med vestimulerende medicin.

Dette er dagen, hvor jeg for første gang mærkede veernes kraft, hvor jeg mærkede, at jeg kunne være med i den kraft, når jeg indrettede min vejrtrækning efter det.

Om 6½ time er det 23 år siden, at jeg blev mor for første gang.

Nyd hende, snart drøner hun rundt på rulleskøjte, var jordemoderens ord.

Jeg har nydt, og jeg nyder stadig min kloge, dejlige, smukke og livsbekræftende datter, men i dag får andre lov til at nyde dig.

I dag er det første gang, at du fejrer fødselsdag uden morgensang ved sengen af dine forældre. Du har sikret dig morgensang. En god veninde overnatter hos dig og er sammen med dig hele dagen, Fredriksberg Have får vist besøg af to dejlige unge kvinder, og aftenen står også i venindernes tegn.

Om lidt kommer landmanden ind, og så vil vi ringe og synge for dig den sang, som vi startede med på din 1 års fødselsdag.

Hjertelig tillykke med fødselsdagen


PS og som for 23 år siden er jorden hvid, heldigvis blev du ikke født på terminsdagen d. 10. januar, da blev der nemlig snestorm over Nordjylland.

25 kommentarer:

  1. Stort tillykke med din datter!

    Mvh. Ditte

    SvarSlet
  2. Tak Ditte :-)

    Tak Pernille :-)

    SvarSlet
  3. Det er fantastisk som disse minder om timer og minutter sidder i en mor for evigt! Men det er også en skelsættende begivenhed - tillykke med datteren!

    SvarSlet
  4. Man glemmer vist aldrig omstændighederne omkring ens børns fødsler. Det er så stort.
    Tillykke med din datters fødselsdag.
    Lidt vemodigt er det også, når de forlader reden, men dejligt når de kan klare sig i den store verden.
    Godt at landmanden og dig kan fortsætte med sangen, selvom det er via telefon

    SvarSlet
  5. Tak Nille, jeg tror det bliver lagret både i den kropslige hukommelse og i den følelsesmæssige hukommelse :-)

    Tak Betty, og de kan genkaldes når som helst :-)

    SvarSlet
  6. Et stort tillykke med din dejlige datter, Lene!

    SvarSlet
  7. Tillykke med din datter. Den første fødselsdag efter de er flyttet hjemmefra er noget særligt, måske mere for forældrene end for det unge menneske. Jeg håber hun får en dejlig dag, her på Vestegnen saler små fine snefnug fint fra en lidt grå, men dog lys, himmel.

    SvarSlet
  8. Et stort tillykke med datteren:-) Vi mødre glemmer aldrig hvordan det var at blive mor - heldigvis! Og at blive farmor eller mormor er også fantastisk - det glemmer man heller ikke! Så der er lignende oplevelser tilgode til dig og landmanden;-) Kram herfra!

    SvarSlet
  9. Rigtig hjertelig tillykke med hende. Jeg kan saa godt lide det foerste billede med de smaa spor. :)

    SvarSlet
  10. Tillykke med datteren - dejlige billeder :)

    SvarSlet
  11. Tillykke, Lene med din datter. Tænk, som tiden går:)

    SvarSlet
  12. Tak madame :-)

    Tak kagekone, faktisk betyder traditioner og fødselsdag meget for den unge dame, så jeg tror hun har haft flere tanker om at tage hjem ;-)men det er godt at finde sine egne traditioner og mikse dem med gamle, sådan er voksenlivet jo :-)Og nu får mine søskende og familie i København lov til at fejre hende på søndag :-)

    Tak Tina, små spor bliver til større spor :-)

    Tak Margrethe :-) dejligt at jeg fandt dig igen :-)

    Tak Sifka,og jeg siger det samme. Er vi så ved at være gamle, når vi siger sådan :-)

    SvarSlet
  13. Tillykke med hende, Lene - de er en daglig glæde, de unger :-)

    SvarSlet
  14. Tillykke med datterlil!

    SvarSlet
  15. Hov fru koch, du blev væk første gang jeg kommenterede :-) Tak og jeg vil blive jublende glad hvis jeg får lov til at blive mormor/farmor, det er jo ikke givet :-)

    Tak Liselotte, en glæde og årsag til de grå hår ;-) vel er de ej,det er mig selv der bekymrer mig for meget, det øver jeg mig også på :-)

    Tak Lotte :-)

    SvarSlet
  16. Tillykke med din datter Lene.

    SvarSlet
  17. Tillykke til din store og dejlige datter.
    De der dage med veer - dem glemmer vi vist aldrig ;)

    SvarSlet
  18. Tak Helle, dem glemmer vi ikke :-)

    SvarSlet
  19. Hjertelig tillykke med hende Lene og - det er så underligt første gang de ikke er hjemme på deres fødselsdag - meget faktisk. Nu er det andre der står for morgenerne - og jeg kan se at ældste og kærestens fødselsdage er en nøjagtig kopi af vores morgener - så noget har vi da gjort godt.

    Jeg håber at hun har haft en dejlig dag uden jeres gode selskab!

    SvarSlet
  20. Piv - piv - jeg bliver helt rørstrømsk - kan faktisk også på minutter, hvad vi lavede for 17 og snart 14 år siden. Jeg havde faktisk mulighed for at rejse til Indien næste efterår, dog ville det falde sammen med min ældstes 18års fødselsdag, hvilket jeg bare ikke kunne overskue.... Det må være hende, der vælger os fra på sin fødselsdag og ikke omvendt. Indien bliver jo nok liggende, hvor det ligger....

    SvarSlet
  21. og tillykke da...

    SvarSlet
  22. Tak Ella, dagen blev rigtig god for hende :-)

    Tak Pollyanna, jeg kan godt forstå at du tænker sådan om din datters 18 års fødselsdag :-)

    SvarSlet
  23. Et forsinket tillykke med datteren Lene - håber hun havde en dejlig dag med masser af skønsang, gaver, dejlig mad, lagkage og i gode veninders lag :)

    SvarSlet