fredag, februar 13, 2009

LYKKEN ER ET ÆBLETRÆ

Om ikke så længe står det med små knopper, der bebuder forårets fremmarch.

Små grene kan komme ind og pynte.

Gennem sommeren kan vi følge de små æbler blive større og større. Og som solen får mere og mere magt, bliver æblerne røde.

Når frosten første gang bider let henne i kartoffelhøstmåneden, er æblerne klar til plukning.

Der er masser af motion i at kravle op og ned af stigerne, mens kasserne med æbler fyldes.


Glæden ved høstens udbytte er stor. Der står kasser i laden med æbler lige til at spise. Andre æbler bliver omdannet til den friskeste æblemost, så rigdommen er til at smage på.


Så bliver de sidste æbler i laden glemt, og pludselig en solskinsfebruardag ser jeg dem. Energien og lysten er der, så de kommer ind, æbleskrælleren kommer på arbejde, og lidt efter lidt bliver en grydefuld æbler til lækker æblegrød. Nogle æbleskiver havner i fryseren parat til at få smuldredej over sig ved en festlig lejlighed.


Resten af æblerne bliver smidt ud under æbletræet, hvor fasaner og solsorte går ombord i dem.


Så er det bare at læne sig tilbage og vente på, at de små knopper på æbletræet viser igen

11 kommentarer:

  1. Og sådan går livet(og naturen) i ring :-)

    SvarSlet
  2. Pollyanna, lige nøjagtig, der en cyklus i alting :-)

    SvarSlet
  3. Og jeg sad også lige og tænkte på livscyklus, da jeg læste dit dejlige indlæg. Der er en vis tryghed i disse gentagelser! Og særlig når det er nogt lækkert som æbler, der er i vente! :o)

    SvarSlet
  4. Det er dejigt med en hjemmelavet æblekage.. Jeg skal lave til 15 personer i morgen.. Også med egne æbler. Forsat god dag. :-)

    SvarSlet
  5. Aaaaah - tak for en god opstart til weekenden, Lene.
    Og god fornøjelse med æblemaden, når den tid kommer.

    SvarSlet
  6. Hvor er det dog en smuk hverdags fortælling :-)
    Og så lærte jeg at man kan fryse æbler !

    SvarSlet
  7. Ja, det er også lykken. :)
    Tak for en hyggelig huske-tur i æbleland :)

    SvarSlet
  8. jeg synes også ,lykken er et æbletræ ,derfor ærgre det mig også, at vi ikke fik plandet de æbletræer oppe ved sommerhuset i efteråret, som vi hade bestemt

    SvarSlet
  9. Sommetider misunder jeg dig en smule. På den go'e måde altså... Som når du beskriver livet så dejligt i dette indlæg ;-)
    Andre gange gør jeg ikke. Som når jeg tænker på, at du, ud over alt det andet du laver, også må have en kæmpestor have at passe?

    SvarSlet
  10. Åh kom forår kom sommer.... :)
    Skønne æbler... Kan helt SMAGE den varme sommer! :)

    SvarSlet
  11. Nina, og trygheden gør os klar til at turde forandringer :-)

    Tak Mette og held og lykke med æblekagen :-)

    Selv tak Conny :-) der dufter af æbler i mit køkken :-)

    Tak Miri, hvis du læser i en kogebog, så kan man heller ikke :-) Men min mor gjorde det, så jeg gør det også :-)

    Selv tak Helle :-)

    Conny, I må have plantet nogle :-)

    Ellen, det meste af haven er græs, for jeg er ikke havemenneske :-)

    Åh ja Helle Koed, jeg kom også helt til at længes efter forår :-)

    SvarSlet