torsdag, februar 05, 2009

PASNINGSGARANTI

Undervejs i vores liv med børn og hund har der været brug for pasning, når nu landmand og frue skulle alene i byen.

Børnene havde to yndlingssteder, nemlig hos mormor og morfar og så hos farbror og tante her i mosen. Deres tre dejlige børn var ældre end vores, og de havde en særlig evne til at lege og være nærværende overfor for to små børn, som tog som en selvfølge, at selvfølgelig ville kusinerne og fætteren lege med dem, hele tiden!

Hundene har tit været herhjemme i hundegården og så har driftsleder eller medarbejder sørget for, at de kom ud om dagen og fik mad og drikke. Det er svært at få passet en stor gårdhund, der er vant til at løbe frit.

Nu har vi kun Laika at tage vare på, og hun er ved at være en ældre dame, så vi ville gerne finde et andet pasningsalternativ.

I sommer læste vi om en ung veterinærsygeplejerske, som havde åbnet en hundepension, både med overnatning men også med hundedagpleje. Ydermere var hun under uddannelse til hundeadfærdsterapeut, så vi tænkte, at hun måtte da holde af hunde.

Det har været en succes, så vi er enige om ,at vi vil gøre vores til, at hun kan leve af sin hundepension, så Laika får også lov til at komme på weekendophold hos Maiken. Vi krydser fingre for, at det lykkes for hende, det er rart at have garanti for et sted, hvor man ved, at der er trygt og godt at være.

Har du husdyr, og hvordan får du dem passet i ferier?

1. Det er godt at høre, at I har fundet pasning til Laika, Lene! Det er jo det evige problem - og vi har ikke fundet en løsning på pasning af vores to katte andet end højst at være væk i to dage. Men det holder jo ikke i længden.

2. madame, det forpligter at lukke kæledyr ind i familien, de skal passes og det skal være i orden. Jeg håber I finder en løsning :-)

3. Vores hund Peter kommer på kennel, hvor både han og vi er tilfredse.

Katten Mio kan ved hjælp af en "mandagspige" klare sig udendørs og med kælderadgang.

Kattekillingen Fie...tja det ved vi ikke endnu, men vi håber på "mandagspigeløsning".

Mandagspigen kommer og fodre, da foderet ikke kan stå til fri afbenyttelse for så kommer der for mange tilløbende katte (øv)

4. Anne, dejligt at katten kan gå ind og ud uden problemer,får I aldrig uventede gæster?
    Håber at Fie også lærer at klare sig på den måde :-)

5. Jo desværre er der en hankat der spiser lidt rigeligt af maden, hvis vi bare sætter frem...(godt begge katte er neutraliserede :-) også af den grund kommer Nursen forbi og fodre( det er den anden mandagspige døbt...gæt et job:-) )

6. Anne, al det gætten er jeg ikke god til ;-) men så er du da sikker på omsorg og måske endda en ernæringsrisikovurdering :-)

7. Dejligt at I har fundet er godt sted til Laika :)
    Jeg har haft kat/katte i mange år og min søster har passet den - hun går hen og lukket den ud om morgenen og ind om aftenen - og så er de alene hjemme i huset.
    Nu har vi jo fået hund - den tager jeg med på ferie - ellers bliver jeg hjemme og familien må tage afsted uden mig .)

8. Jeg kender forøvrigt en, som rejste til Afrika i 1 måned og lod sin kat være alene imens. Hun satte en stor portion tørfoder og lukkede vandhanen op så den dryppede - det hele udenfor - og katten var der, da hun kom hjem.

Det ville jeg aldrig selv gøre!

9. Helle, det sidste kan jeg kun være enig med dig i! Nu er mange af vore ferier eller weekendture jo på motorcykel,så det bliver svært at få Laika med der ;-) I mange år havde vi campingvogn, da var vores hund med, og Laika stornyder sommerhuset :-)

Og jeg kan godt forstå at din hund skal med. I to har jo knyttet tætte bånd bl.a. på jeres gåture.

10. En af grundene til, at vi ikke har husdyr, er netop pasningen.
    Vi havde dog i en periode undulat(er). De(n) blev passet af pigernes veninder - en enkelt gang tog vi faktisk fugl+bur med i sommerhus - meget mærkelig biltur med fuglebur mellem tøserne...

11. Conny, vi har også overvejet at Laika skulle være sidste hund, men gemalen er jæger, og så skal man have en hund for at kunne gå på jagt alene herhjemme. Ydermere er det rart med en vagthund på gården, så vi skal nok ud og kigge på hvalpe næste år ;-)
    Men dine overvejelser har i høj grad også været mine :-)

12. Vi har kat, ja faktisk to katte og de kan jo heldigvis sagtens være alene hjemme et par dage, hvis bare vi sørger for at der er rigelig med mad og vand i skålen(e)... I ferierne har enten svigermor eller en af drengene sørget for at de små kræ fik vådt og tørt samt lidt nus bag øret.

13. Desvære har vi ikke hund mere, da der ikke må være hund hvor vi bor.De hunde vi har haft, har altid været i hundepension, der hvor hunden blev klippet, hvis vi var væk i lengere tid (ferie )

14. Før i tiden klarede min far kattepasningen med et dagligt besøg hvor der blev kælet og fodret. Det er ikke muligt mere, så vi er væk i max. 2 døgn og har en enkelt gang benyttet os af en kattepension (den bruger vi ikke næste gang, men finder en anden).

15. Uha - stort problem her faktisk, da min mand nødigt sender kræet i hundepension(den har prøvet det en gang og både farmand og pigerne siger det IKKE skal ske igen!) Derfor har vi en meget berejst hund, måske den eneste finske lapphund, der har været i Andorra? :-)I sommers måtte morfar være barnepige, mens vi var i USA, men det er nu heller ikke den optimale løsning.

16. Kagekone, det er godt at have nogen til at kigge efter kattene, for ellers blev motorcykelturene så korte :-)

Conny, det er trygt, når man ved de har det godt :-)

fru green, jeg anede ikke at der også fandtes kattepension,jeg håber I finder et bedre et næste gang :-)

Pollyanna, jeres hund må kunne skrive en god rejsehistorie :-)Ærgeligt du ikke bor i nærheden, for jeg tror denne pension kunne tilfredsstille mand og børn :-)

17. Hunde kræver mere end katte og er mere menneskeafhængige, så derfor har vi aldrig haft hund...

Til dem, der har fremmede katte rendende: Vi fik ret hurtigt kattelem med magnet"kode", så kun vores egne to katte kunne åbne lemmen. Det udelukkede den stress, det kan give kattene, at fremmede katte kan trænge sig på + at det selvfølgelig ikke længere kostede os ekstra mad :-) (Det med fremmede katte gennem kattelemmen er jo ikke kun et problem, når man er på ferie.)

Derudover har vi et par skønne naboer, som gerne kiggede ind et par gange om dagen og checkede, at alt var ok.
    Vi har ikke katte mere, for efter erhvervelsen af ødegården er vi efterhånden for meget væk hjemmefra - der er trods alt grænser for, hvor meget man kan byde katte og søde naboer :-)

18. Vores gule flyver kan klare sig nogle dage alene, så vi kan godt tage på forlænget week-end uden undulaten Nikolaj. Men jeg kan godt mærke på ham, at han ikke bryder sig synderligt om at være alene for længe, han bliver stille og ulykkelig, tror jeg. Så det er ikke noget, vi ynder. Tvært imod presser vi ofte buret ned mellem de to barnestole på bagsædet i bilen, og så afsted til høj og begejstret kvidren.

19. Vi har netop ingen dyr paa grund af pasningsproblemer. Vi rejser meget, baade med arbejde og i fritiden. Derfor har vi simpelthen aftalt, at vi ikke skal have nogle dyr. Det bare ikke passer ind :-)

Dog skal det siges, at mine foraeldre har en hund, som jeg da ogsaa betegner som min ;-)

20. Ellen,magnetkoden er jeg blevet temmelig nysgerrig efter at vide, hvordan den fungerer :-) Har katten en magnet på, som åbner lemmen?
    Jeg kan godt forstå at jeres ødegård trækker jer af sted mange gange :-)

Nina, det her er sjovt, for jeg ville umidddelbart sige at en undulat da ikke kunne virke trist, nu blev jeg så klogere :-) Så nu har I indbygget fuglekvidder i bilen :-)

Fisker, det forpligter jo netop, og så er det godt at du kan nyde hunden herhjemme :-) Hvad gør dine forældre, når de rejser ned til dig?

21. Lige præcis, Lene. Der følger en lille magnet med, som man sætter i kattens halsbånd, og når den stikker hovedet hen mod den specielle kattelem, deaktiverer magneten en lås på lemmen. Det er bare SÅ smart. Indretningen kostede os omkring 500 kr., men de penge var givet rigtig godt ud.
    Vi kapitulerede, da en fremmed hankat begyndte at pisse territorium af overalt i vores hus.
    Ét var den spiste mad, men det andet blev selvfølgelig lynhurtigt fuldstændig uacceptabelt, og vores to hunkatte havde vænnet sig for meget til at kunne komme og gå, som de lystede, så vi kunne ikke bare lukke, når vi ikke var hjemme.

22. Det er faktisk rigtigt, Lene. Sidst vi havde været væk i tre dag virkede han helt ulykkelig, da vi kom hjem, han havde tabt en masse fjer, og var bare lille og tynd. Men så snart vi havde været i huset i kort tis livede han op og begyndte at hoppe og kvidre.

23. Nemlig, Lene, vi har været nødt til at vælge fra på grund af forpligtelsen.
    Mine forældre kender et par mennesker, som hellere end gerne passer hunden i et par dage eller en uges tid. Det er trygt for dem og for hunden, må man sige. Men jeg vil dog anbefale dem 'dit' sted, som en back-up plan. Det både ser ud til og lyder til at være et godt sted at efterlade sin hund.

24. Ellen, genial opfindelse, og territorietisseri kunne hurtigt få mig til at investere i sådan en tingest :-)

Nina, så er det da klart at den skal med på ferie :-)

Fisker, vi har i hvert fald været glade for stedet :-)

25. Vi har en dejlig Berner Sennen, Luka på knap 4 år.
    Luka´s bedste ven Elton (også en Berner Sennen) holder ferie her hos os når hans familie er på ikke hundevenlig ferie, og Luka ferierer hos Elton når vi drager udenlands eller ikke kan have hende med et eller andet sted.
    De 2 hunde har kendt hinanden siden de var 9 uger gamle og de nyder disse ferier helt vildt.
    Det er altid lykkedes os at koordinere vores ferier, så vi trygt har kunnet tage afsted, velvidende om at hundebassen har været i absolut gode hænder.
    Dette arrangement kunne måske bruges for jer, når der kommer en ny lille bullerbasse.

26. Hanne velkommen her :-) Vi er glade for hundepensionen, og ingen af vore venner har hunde, så jeg tror vi holder ved vores pasningssted, og de har forøvrigt mindst to Berner Sennen. I dag så vi en lille 9 ugers hvalp, så smeltede vi :-)