søndag, april 19, 2009

FORELSKET I KØBENHAVN

Vi kunne mageligt have brugt en hel uge sammen, min datter og jeg. Der var teaterstykker, film, udstillinger, gåture, som vi drømte om, men de må komme en anden gang.


København flagede for mig, eller også var det Dronningen ;-) anyway det så festligt og fornøjeligt ud. Jeg nåede at køre lidt i bybus frem og tilbage, for jeg skulle over og se datterens tegneskole først på Islands Brygge og bagefter ud til Nørrebro.


Efter en kop hyggelig te, var vi klar til en gåtur ud til Frederiksberg Have, hold da op, vi kom lige i løbetiden, der var ivrige motionister i alle aldre, der var store og små, der legede på plænerne, og der var dejligt og smukt. En oase midt i storbyen.


Landmanden havde givet penge med til et restaurantbesøg, og datteren havde fået anbefalet en italiensk restaurant, som levede op til anbefalingerne. Vi fik den lækreste kalvemørbrad med sorte trøfler og en lækker hjemmelavet isdessert.


På vej hjem gik vi på cafe for at få en kop te og hyggesnakke i de store bløde lænestole på første sal.

På et toiletbesøg slår en ung kvinde mig pludselig på skulderen, ”du er Sønnens mor!” Så var det en af sønnens gymnasiekammerater fra Nørresundby, som også boede på Nørrebro.



Næste morgen stod jeg for morgenbrødhentning ved den italienske bager på Nørrebrogade. Solen skinnede på Assistens kirkegårdens mur og alle cyklisterne og fodgængerne, der var på vej på arbejde.


Dagen stod i Louisianas tegn, så vi drog af sted i solskin, og togrejsen derop var fyldt med dejlige forårsbilleder.

Planen var egentlig at se hele Louisiana, men da vi var halvvejs i særudstillingen om Max Ernst, var vi så trætte i hovederne, at der måtte en frokostpause til. Hvilket frokoststed! Solen skinnede, vandet glitrede og der var en fred og ro trods mange besøgende. Vi blev enige, om at Max Ernst var så spændende og udfordrede vores hjerne så meget, så vi nøjedes med ham.


Det betød, at vi også nåede is på torvet, hvor datteren arbejder, alle cafeernes borde var besatte, selv torvet var også indtaget af unge solelskende mennesker, men vi fandt en bænk ved kirken, og nød is, hinandens selskab og solen.


Så var der tid til kys og knus, og det var en træt kvinde, der lukkede sig ind hjemme på gården sidst på aftenen, men hvor var det dog en dejlig tur.

22 kommentarer:

  1. Sikke nogle dejlige dage I har haft..Louisiana har jeg ikke været på i mange år, måske jeg skulle tage Eddie med en dag til sommer?

    SvarSlet
  2. Ja, der er ganske dejligt herovre:)

    SvarSlet
  3. Anne, jeg har kun været der en gang i vinteren 81 ;-) så jeg tror vi skal derop igen, vi nåede jo slet ikke de faste udstillinger :-)

    Sifka, nemlig, så I slipper ikke for mig ;-)

    SvarSlet
  4. Tak for en skøn rundtur i Dronningens by og i Humlebæk både i tekst og billeder.

    Og sikke et skønt billede af dig og datter.

    Kærlige hilsner fra engen ;-)

    SvarSlet
  5. Sikke nogle skønne dage i har haft. Hvor er det et dejligt billede af dig og datteren.

    SvarSlet
  6. Jeannette, tak :-) og kærlige hilsener fra mosen :-)

    SvarSlet
  7. Anette, tak :-) vi nød det rigtigt :-)

    SvarSlet
  8. Glæden lyser bare ud af jeres ansigter - dejligt at høre, at I havde en herlig weekend sammen.
    Efter sådan én kan man godt klare lidt hverdag igen, ikke?

    SvarSlet
  9. Ellen, det kan man og det bliver så sandelig hverdag i morgen, Efter 19 fridage/ferie starter hverdagen på sygehuset igen ;-)

    SvarSlet
  10. Det lyder utroligt dejligt, Lene, jeg er dybt imponeret over, hvor meget I nåede sammen! Wauw - skønne billeder ...

    SvarSlet
  11. Sikke dog nogle vidunderlige oplevelser, det hele lyder aldeles skønt :-) Gode minder at have i bagagen.

    SvarSlet
  12. Det lyder som et kompakt, men godt program I havde fået skuet sammen. Hvis du har lidt ekstra tid næste gang du er på disse kanter, må du endelig sige til hvis du har lyst til et kram og en kop. Jeg bor jo også på Nørrebro og ville blive glad for at møde dig :-)

    SvarSlet
  13. Hvor ser det ud til at have været nogle dejlige dage, og nogle gode oplevelser.

    Jeg er sikker på at busserne flagede for dig/jer.

    SvarSlet
  14. Jeg har nydt din tur gennem Frederiksberg Have, fordi jeg har været nabo til den engang - og turen til Louisiana, hvor jeg har været flere gange. Dine billeder giver gode indtryk.
    Og billedet af dig og din datter er helt vidunderligt. I ligner hinanden.

    SvarSlet
  15. Tak madame,og det bedste var at vi nød hvert et minut, ikke noget med at stresse for at nå tingene :-)

    Johanne, det var så godt :-)

    Tak Lotte, jeg havde ikke lige fanget at det var Nørrebro, du boede på :-)et kram og en kop kan man altid bruge :-)

    lise, ja det tror jeg også :-)

    Tak Betty :-) Jeg kunne godt blive afhængig af Fredriksberg have, trods mange mennesker var det et dejligt sted.

    SvarSlet
  16. Sikke ejlige dage, I har haft med hinanden :-)

    SvarSlet
  17. Ella, det var ren nydelse :-)

    SvarSlet
  18. Jeg har boet tæt ved Frb have i mange år, og jeg slog dengang fast at det noglegange minder mere om en folkepark end en have.. hihi

    Den er meget populær hele året rundt. :-)

    SvarSlet
  19. Hvor ser det bare ud som om I har hygget jer. Nu vil jeg tage hjem og hygge med mine foraeldre i en uges tid. Det skal bare blive skoent!

    SvarSlet
  20. Henriette, jeg kunne læse at den i alle årene har været udflugtssted for Københavnerne :-)

    Tina, det er så godt. Du må hygge dig :-)

    SvarSlet
  21. Dejligt, dejligt, dejligt - og hvor ser I skønne ud.

    SvarSlet
  22. Sister , tak, med så dejlige dage bliver man skøn at se på ;-)

    SvarSlet