søndag, april 05, 2009

FREMKALDT


Selvbiografien Fremkaldt af Susse Wold har været min følgesvend i den sidste uge, og jeg kan varmt anbefale den.

Den bevægede mig i særlige kapitler, som da Susse Wold fortæller om sit første møde med Hawaii og de mennesker, hun kommer i kontakt med.

Allermest dog da Susse Wold fortæller om sin mor, Marguerite Viby, som bliver ramt af en blodprop i hjernen som 75 årig. Susse Wold fortæller ærligt, hvordan hun tænker, lad ikke min mor overleve, for hun kan ikke forestille, at det kan blive et godt liv, men det blev det. Overskriften til kapitlet hedder: Når Gud lukker en dør, åbner han et vindue.

Susse Wold beskriver, hvordan hendes viden om blodprop var lig nul. Bl.a. var hun ikke klar over, at selvom man mister talens brug, så er det ikke det samme som, at den intellektuelle evne er gået tabt.

Da Marguerite Viby kommer hjem, går hun til forskellige behandlinger, og en dag overhører Susse Wold behandleren sige: Jeg ved godt, du har besvær med sige ordene, men hvis du med ét ord skulle beskrive den følelse du har lige nu, hvilket ord kunne du så bedst beskrive den med? Der var en lang pause og så svarer Susse Wolds mor ”Taknemlighed” Og det blev faktisk overskriften på de sidste 16 år i Marguerite Vibys liv.

Nysgerrighed og ønsket om hele tiden at holde sig i bevægelse er gennemgående i hele bogen, bogen satte mange tanker i gang hos mig, og så var det dejligt at læse Susse Wolds egne ord om sit eget liv.

Og så kom jeg til at grine af det her citat i sidste kapitel, hvor Susse Wold snakker om alder og livet.
Det stammer fra Alice i Eventyrland:

”Lad os begynde med din alder. Hvor gammel er du?”
”Nøjagtig syv og et halvt år”, sagde Alice.
”Jeg tror på dig,” sagde dronningen. ”Nu skal jeg fortælle dig noget, du kan tro på. Jeg er nøjagtig et hundrede og et år, fem måneder og en dag gammel.”
”Det kan jeg ikke tro,” sagde Alice.
”Kan du ikke?” sagde Dronningen medlidende. ”Prøv igen. Ånd dybt ind og luk øjnene.”
Alice lo.
”Det hjælper ikke,” sagde hun. ”Man kan ikke tro på noget, der er helt umuligt.”
”Det har du vist ikke øvet dig ret meget på,” sagde Dronningen. ”Da jeg var i din alder, øvede jeg mig en halv time hver eneste dag, og somme tider lykkedes det mig at tro på hele seks umulige ting før morgenmaden.”

18 kommentarer:

  1. Kære lene.
    Jeg har bestilt bogen, jeg glæder mig til at læse den, og det er da ikke blevet mindre efter at have læst dit indlæg.
    Knus
    VIbeke

    SvarSlet
  2. Vibeke, glæd dig :-) Jeg fik den i julegave, men jeg har ikke været i humør til at læse før nu, og jeg nød hver side :-)

    SvarSlet
  3. Tror da lige jeg vil låne den med hjem inden længe :-)

    SvarSlet
  4. Det lyder klart som en bog, der skal på listen næste gang vejen går til biblioteket

    SvarSlet
  5. Også her skal den reserveres på biblioteket. Tak for din omtale af bogen

    SvarSlet
  6. Det vil jeg gøre,:-) jeg elsker at læse om rigtige menneskers liv, - at det er Susse Wold der fortæller om sin mors liv og sit eget, bedre kan det ikke være!
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  7. Anne, jeg nød bogen, den er lige så nærværende som Susse wold virker til at være :-)

    Gisela, jeg håber,du vil nyde den :-)

    Selv tak Anette, det er jo det, er er herligt med bloglæsning, at vi inspirere hinanden :-)

    Vibeke, og jeg elsker normalt ikke biografier ;-)

    SvarSlet
  8. Dejlig omtale af bogen.
    Har lige reserveret den på biblioteket efter at have læst dit indlæg. Er nr. 55 på ventelisten. Godt jeg er tæt på at få Ellen 100 år

    SvarSlet
  9. Åh, jeg glæder mig sådan til at læse bogen, Lene! Min far har købt den, og han er også helt betaget af den - han har jo oplevet meget af det, der bliver beskrevet om Marguerite Vibys liv.

    SvarSlet
  10. Manna, lad os håbe at alle læser den hurtigt :-)

    madame, jeg forstår din far :-) God fornøjelse :-)

    SvarSlet
  11. Tak for et dejligt skriv om bogen.

    Jeg så ved udgivelsen af bogen et længere varende interview med Susse Wold. Hun er virkelig en smuk og vis kvinde, der har meget at byde på, synes jeg ;-)

    SvarSlet
  12. Jeanette, jeg har altid været meget betaget af Susse Wold, og hun er lige så dejlig i sin måde at fortælle om sit liv på :-)

    SvarSlet
  13. Susse Wold har en personlighed, jeg ville ønske, jeg havde - hun er et enestående menneske, og bogen du nævner og omtaler så positivt, er hermed skrevet på "to do"-listen.
    På mit arbejde har vi læselister, men det er noget helt andet, så det vil jeg ikke kalde det her :-)

    SvarSlet
  14. Ellen, enestående er ordet :-)

    SvarSlet
  15. Bogen ligger allerede og venter på mig på biblioteket. Jeg har bestilt den som lydbog, fordi Susse Wold selv har indtalt den.
    Tak for din gode anmeldelse, nu glæder jeg mig endnu mere.

    SvarSlet
  16. Mærkeligt.... Jeg er på de sidste sider i den bog og indimellem er der nogle guldkorn, men omvendt er det som om at hun holder for meget igen på nogle områder...

    SvarSlet
  17. Åhhhh, hvor har du skrevet smukt om den Lene - dejligt at læse.

    SvarSlet
  18. Johanne og Marianne, jeg havde jo slet ikke set at I skrev en kommentar :-) Marianne vi er jo ikke ens heldigvis for det ;-)Johanne jeg er ikek til lydbøger, men Susse Wold gad jeg godt høre :-)

    Tak sister :-) jeg nød bogen og gad godt have hørt foredragene med Susse Wold, måske kommer de igen til efteråret.

    SvarSlet