lørdag, april 04, 2009

LØRDAGSTUR

Jeg havde en plan, og den virkede.

Efter en god gåtur i den fredede del af Vildmosen, kom Laika og jeg ud til hovedvejen, her var der fyldt med bilister, som ville i sommerhus, men vi gik frygtløs langs vejen hen til en mark med en traktor på.


Heldigvis var det en flink landmand, som tilbød os et lift ned til den anden ende af marken. Landmandskonen og landmandshunden sprang rutineret op af trapperne til traktoren og nød den korte tur.


Landmanden forsatte sin tur op og ned af marken, mens Laika og jeg gik hen til vildtparadiset. Vi har inddraget en halv mark til fristed for dyr og fugle. Her er der skov, små lysninger, sø og fodermark. Jeg havde kameraet parat, for jeg ved af erfaring, at der tit springer et dyr hen over stien.


Jeg var ikke hurtig nok. En buk i bast, vist nok en gaffelbuk, sprang over grøften og ind i skoven, og så var den væk.


Vil du se hvordan en spidsbuk i bast ser ud, så kig over hos madame ;-)


Ned ved søen, hvor vi gik af agerhønsenes solsti, fløj 4 gråænder op fra søen, heller ikke her var jeg hurtig nok med kameraet. Solstien er en snoet sti klippet med plæneklipperen gennem det høje græs mellem skoven og søen. Den er beregnet til, at agerhønsene, som skjuler sig i det høje græs, kan gå ud på det korte græs og blive tørret, før de går i skjul igen :-)


Og hvad kunne mine børn som små ikke have fået ud af denne dunhammer? En trold, en bjørn eller?


I græsplænen titter små påskeliljer op, vi inddrog noget af et bed til græs sidste år, men blomsterløgene lod vi ligge, de når at blomstre af, inden vi skal i gang med græsplænen.

Planen er fuldført.

9 kommentarer:

  1. Sikke en opmuntrende gåtur, du her tog os med på, Lene, kanon gode skud, sjovt at se hunden så hjemmevant i traktoren ud over de flotte billeder. Tak for turen.

    SvarSlet
  2. velbekomme gisela :-)

    SvarSlet
  3. Det er så dejligt, når lagte planer bliver fuldført.
    Tusind tak for turen og dejlige billeder.

    SvarSlet
  4. Velbekomme Johanne :-)

    Jeg har haft en fantastisk dag :-)

    SvarSlet
  5. Sikke dejlige billeder af din tur rundt i Vildmosen. Jeg har aldrig været der, men hørt der skulle være smukt og dyrerigt.
    Måske skulle jeg lokke familien med derop, hvis påskevejret holder!
    Dejlig søndag til dig.

    SvarSlet
  6. Du lokker med din historie og dine flotte billeder. Hvor er han dejlig - din Laika.

    Måske skal jeg prøve at lokke familien med på en tur i påsken.

    SvarSlet
  7. Oline, den Vildmose du har hørt om er nok Lille Vildmose, jeg bor i Store Vildmose, men her er ikke så stort et fredet område som i Lille Vildmose :-)men her dejligt -)

    Helle, Laika er en dame og enda en ældre dame ;-) det kan man dog ikke mærke på hende :-)

    SvarSlet
  8. Ups, sig lige undskyld til hende, Lene ;-)

    SvarSlet
  9. Helle, du er tilgivet :-)

    SvarSlet