fredag, juli 17, 2009

HARDANGERVIDDA 1

Noget af det jeg havde glædet mig til i vores ferie på motorcykel i Norge var Hardangerviddaen, og den skuffede mig heller ikke.

Vi havde overnattet ved Eidfjord, og mens solen fik kraft mellem fjeldene, begyndte vi vores tur mod Geilo. Turen var arrangeret af svoger, som har vandret meget oppe i dette område og derfor havde givet os en masse tips.

Første stop var Kjeåsen. Oppe på fjeldskråningen lå en gård, her havde en familie med 13 børn levet. Der var ingen vej op, så alt blev båret op, og når nogen døde blev kisten sænket ned med reb. Først i midten af 70erne blev der lavet en vej og en tunnel op til området. Vejen var kun beregnet til envejskørsel, så nede fra måtte man køre hver hele time, oppefra hver halve time

Vi ventede og ventede og til sidst kørte vi opad.

Udsigten var som altid smuk, og da vi kom til tunnelen, krydsede vi fingre for, at ingen kom kørende ovenfra.

Alt var frodigt og grønt, men om vinteren måtte det være et ensomt sted at bo. I dag bor et af børnene, en datter, stadig på gården, hun er i 70erne og får besøg af mange busser om sommeren. Der var et gammelt stuehus og et nyere stuehus, men måske var vi for tidligt oppe, der var i hvert fald ikke åbent, selvom pile viste hen til det gamle stuehus.

I stedet nød vi udsigten og gøs ved tanken om markerne, som skrånede ned mod dybet. Vi havde læst om, hvordan fjeldbønderne bandt de yngste børn fast, så de ikke kom for tæt til kanten, det kunne vi godt forstå.

Der var stier, som førte højere oppe på fjeldet, men vi havde planlagt en vandring næste dag, så vi nøjedes med at nyde området omkring fjeldgården.

Turen ned af foregik også med krydsede fingre, men alle overholdt aftalen, så vi kom sikkert ned.

1. Altsaa alle de smukke billeder!
    Jeg kan godt forstaa du er glad for at feriere i Norge. :)

2. Uh, en spændende vej, du fortæller om, Lene! Jeg synes, sådanne veje er lidt uhyggelige i bil - og I sidder meget mere udsat på sådan en "smal", åben motorcykel.
    Flotte, flotte billeder, der MÅ kunne overbevise skeptikerne om, at det ikke altid regner i Norge. Fx har vi kun haft et par dages regn alt i alt, når vi tæller vores tre Norgesture sammen.

3. Sikken en oplevelse :)

4. Tina, vi er helt sikkert ikke færdig med Norge :-)

Conny, dejligt at høre fra dig. Hvor har I vandret henne? jeg er nemlig hooked på mere vandring :-)

I Norge kører man i modsætning til Østrig ordentligt, så vi følte os ikke udsat, men nød alt det smukke vi kunne se :-)

Pernille, det var det :-)

5. Vi har kørt i bil fra Oslo til Trondhjem. Derfra til Bergen. Ind over Hardangervidda og Geilo tilbage til Oslo. På den tur ser man jo lidt af hvert, når man som vi har teltet med og turbogen på skødet ;-)
    Med pigerne camperede vi omkring Sognefjorden og gik nogen ture. Vi prøvede også at komme over Besseggen inde i Jotunheimen, men pga. vejret måtte vi vende om.
    Endelig har vi vandret fra hytte til hytte i Alvdal Vestfjell (http://www.turistforeningen.no/location.php?lo_id=NO_ronda). Og det kan på det varmeste anbefales. Man skal ikke være sart mht. sidste holdbarhedsdato på de madvarer, man køber i hytterne, men naturen er vidunderlig.

6. Tusind tak Conny, jeg elsker andres anbefalinger, det er dem der har givet os de bedste ferieminder :-)

7. Tak for de skønne billeder og fortællingen. Det var som om, jeg selv var med.

Ferieminder, når de er bedst. Tak fordi du delte...

Kh. fra engen ;-)

8. Det er fantastiske billeder, Lene! Jeg har også rejst rundt i området og kan næsten ikke få nok af Norge.

9. Jeanette, tak, det er dejligt når det lykkes at formidle en god oplevelse :-)

Tak Madame, jeg er heller ikke færdig med Norge :-)

10. Mere ros til billederne herfra :-)

Spændende fortælling med den afsidesliggende gård. Jeg holder meget af mit eget selskab, men det sted ville vist alligevel være en tand for ensomt, tror jeg.

11. Tak Ellen :-)ja jeg ville også betakke mig, især om vinteren :-) Lige nu går jeg hele dagen alene og så vil landmanden se fjernsyn når han kommer op til sommerhuset ;-)

12. Flotte bilete frå Hardanger. Du har jammen opplevd mykje på rundreisa i Norge.
    Eg har farta mykje rundt, og har vore i Hardanger, men ikkje på vidda. Har reist fleire gonger med tog frå Oslo til Bergen.
    Flott natur.

Ja, eg bur på ein fin plass, og har kort veg til det meste. Med radius på ein time med bil, kan vi oppleva "alt", fjell, fjord, elvar, foss, hav, strand, by og land.
    Ha ein fin dag.

13. Eit lite PS. Me har og snakka mykje om dei to lamma, eller forresten me har snakka mykje om det som hende der oppe i fjellet. Me kan ikkje gjera noko meir, og bonden har lova å sjå til lamma, så då får me bare håpa at alt er i orden med dei.

14. Hvor er det bare utroligt smukt! Men uh nej det må ikke være et rart sted at møde en modkørende - kan godt forstå der var regler for det ;-) Dejlige billeder du viser frem.

15. Det var dog et totalt flot billede landmanden har skudt af fruen i læderhoser.

Det er så fantastisk - hils ham - lige til et posters på væggen.

16. Sikke nogle dejlige indtryk i har fået med hjem og sikke en natur. Vi planlægger selv en tur til Norge næste efterår...

17. solsikke, hvor er det godt at du har givet bonden besked. Vi tog også toget fra geilo til Finse, det må jeg skrive om en anden dag :-)

Tak Anette, i Norge tager man heldigvis hensyn :-)

Tak sister, jeg lader rosen gå videre :-)

Marianne, det fortryder I ikke :-)

18. Hvor er det en smuk tur I har væet på. Det givet noget helt specielt at færdes i de omgivelser i sit eget tempo.
    Forsat god sommer

19. Wow, hvor er det smukt. Man mister helt vejret! Og en spændende historie med gården helt deroppe på toppen. Da vi var til bryllup i Norge sidste år, blev jeg også fuldstændig betaget af fjeldene. Vi boede oppe på en klippe med udsigt til fjelde hele vejen rundt og en vidunderlig sø i midten. Men helt så højt som dette, har jeg ikke prøvet at være - men jeg kunne bestemt godt tænke mig det!

20. Tak Karin og i lige måde, vi nød det også :-)

Nina, det er altid spændende med lidt historie knyttet til steder :-)

21. villy sandberg20/7/14 5:42 AM

Hej Lene.Hvis du går ind på NRK kan du finde en lille film om kjeåsen som blev lavet tilbage i 2002. Du skal ind i søk i højre hjørne på skærmen og søge efter: Der ingen skulle tru nogon kunne bu.Udsendelsen er sendt i norge 25.12.2002. ps jeg har været meget i norge men har allievel set samtlige udsendelser med de øde bebyggelser de har deroppe.