søndag, juli 19, 2009

HARDANGERVIDDA 2

Næste stop over Hardangerviddaen blev Vøringsfossen. Dette store vandfald er ikke så stort mere, fordi vandet bliver ledt ned til kraftværket, men i sommertiden lader man mere vand løbe den naturlige vej, så turisterne har noget at kigge på ;-)


Vi valgte at trave en tur i håb om at komme tæt på udspringet, men helt tæt kom vi ikke, da der var sat advarselskilte op.


Lyden af vandfaldet og den brusende elv fulgte os hele vejen rundt, og myg så vi ikke noget til. Faktisk fik vi aldrig brug for vores myggestift, så høj sol og ingen myg, det er vist ikke altid sådan, det er i Norge ;-)


Efter en hyggelig frokostpause med norsk knækbrød, ost og chokolade gik turen videre op til Sysenvatn, en stor inddæmmet sø, som også bliver ledt gennem tunneller og naturlige vandløb ned til kraftværket i nærheden af Eidfjord.


Noget af det, der forbavsede mig på dette stykke vej, var alle hytterne, det må vist være Norges svar på Blokhus og Løkken, der var hytter overalt.


Så kørte vi ellers derud af, nød vidderne, sneen og den skønne natur.

8 kommentarer:

  1. Mange Nordmænd har en hytte et eller andet sted, de er store naturmennesker, så du har nok ret med din sammenligning.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  2. Hvor var I heldige med vejret - så gjorde det nok ikke så meget, at I ikke kunne komme helt tæt på vandfaldet. Men bare lyden er sikker også vidunderlig at lytte til, når man vandrer :o)

    SvarSlet
  3. Herlig natur over Hardangervidda. Har bare kjørt over der etpar ganger. Og da uten de lange stoppene. Må nok få med meg min kjære på en motorsykkeltur over der en gang. I hvertfall visst vi kan være like heldige med været. Dere var her jo virkelig på den rette tiden.
    ønsker deg ei god, ny uke :)

    SvarSlet
  4. Hvor er det nogle smukke billeder af altid dejlige Norge!

    SvarSlet
  5. Det ser ud til at I har haft en skøn tur. Flotte billeder af Norges skønne landskaber.

    Her er der jo også masser af inspiration til feriemål. Jeg elsker de mange rejseberetninger der er rundt om i blogland for tiden.

    Hver gang jeg læser om et nyt sted, tænker jeg at der må vi også hen engang :-)

    SvarSlet
  6. Vibeke, og jeg ville også vælge sådan et sted til min hytte :-)

    Nina, vi var meget heldige med vejret :-)

    Tak Fjordheim, vi ramte simpelthen den bedste uge :-)

    Tak Oline :-)

    Helle, sådan har jeg det også. Blogland er et stort ferieinspirationskatalog :-)

    SvarSlet
  7. Tenk at du har vært i Norge. Så hyggelig. Velkommen tilbake.

    SvarSlet
  8. Tak Hege, og det bliver ikke sidste gang vi skal på opdagelse i Norge :-)

    SvarSlet