torsdag, juli 23, 2009

KRONHJORTE, KARTOFLER OG KVINDELIG TRAKTORFØRER

I går kunne jeg i en netavis læse, at kartoffelavlere i Vestjylland er meget plaget af store rudler kronhjorte, som går på kartoffeljagt om natten, og dermed mister landmændene mange penge på kartoffeludbyttet.

Det kan også blive virkelighed i Nordjylland. Landmanden ser mange flere kronhjorte end tidligere, og nu ser han også deres ravage i kartoffelmarkerne. Han kan ikke gøre så meget, men der er snak om at udvide jagttiden, som hos os er på 14 dage i december, om det så kan justere bestanden, vides ikke, men man kan da håbe. Vi skal alle være her, både dyr og mennesker.

Der blev bestilt kartofler midt eftermiddag med afhentning i morgen. Lige nu bliver kartoflerne først taget op, lige før de skal af sted, og vi kan enten få dem hentet først på formiddagen eller midt aften. Så for at få dem færdig til formiddagsrunden, tog landmanden sin kone med hjem til gården. Du kan godt, er hans motto, og det ved jeg jo godt, men vild med det bliver jeg aldrig. Jeg sidder helt stiv på traktoren, stirrer frem for at sikre mig, at de store hjul kører lige midt mellem kartoffelkammene. Kigger tilbage for at sikre mig, at jeg kører i det rette tempo, så kartoffeloptagerens ”arm” kan læsse kartoflerne ned i min vogn, mens vi kører side om side.

I dag fik jeg dog tid til at nyde to harers spring rundt i kartoflerne, og en enkelt fasan spankulerede nonchalant rundt. Krondyr så vi dog ingen af.

I morgen tidlig er det tid til at tage uniformen på, jeg tager lige 6 dage i rap. Det bliver spændende at komme tilbage og se, hvordan det går med, at de to neurologiske afdelinger er lagt sammen igen, som før marts, af hensyn til ferieafvikling.

Jeg ved, at jeg er bedre til at være sygeplejerske end traktorfører, men det er nu meget godt lige at få frisket traktorkørslen op et par gange om året ;-)

6 kommentarer:

  1. Hvor er det fedt at få lidt landmandshistorier fra dig. Når man sådan er er bymenneske, er der så meget man ikke aner en dyt om, når det kommer til land og dyr. Jeg holder meget af dine beretninger. :-)

    Min datter starter jo skole 3 august og i forbindelse med udd, skal hun også lære at køre traktor, og jeg er da dybr misundelig,for det må da være sjovt. Nu mangler vi bare at finde et sted hun kan være i praktik. DET er de svære.

    Rigtig god weekend til jer på landet. :-)

    Henriette

    SvarSlet
  2. Nu er du vist på job, Lene, men rigtig god god weekend, selv om du skal på job de næste mange dage i træk. Det lyder dejligt med alle dyrene, du ser.

    SvarSlet
  3. Det lyder ikke som om du skifter job og bliver landmand fuldtid.Men det er jo godt for landmanden,du kan træde til, når han har brug for hjælp.Håber du må få nogle gode arbejsdage ,selv om der mange.

    SvarSlet
  4. Ein traktorkjørande sykepleier.... :-)
    Det er bra at du kan hjelpa til når det trengs.
    Det er mange år sidan eg sat bak eit traktorratt. Vi har forpakta bort garden, i over 10 år.
    Lykke til på arbeid og god helg.

    SvarSlet
  5. Håber du har haft en god dag på jobbet, her i sommerlandet har vejret været som de sidste fjorten dage... blæsende med regn, men lige nu titter solen frem.

    SvarSlet
  6. Tak i lige måde Henriette :-) jeg håber I finder et praktiksted til datteren, det er så sørgeligt at det skal være det, der hindrer unge i at få en uddannelse.

    Tak Madame, lige nu nyder jeg solen :-)

    Tak Conny nej jeg bliver ved min læst :-)

    Tak Solsikke, det er godt at have flere egenskaber at trække på :-)

    Jette, det styrtede ned i går eftermiddag, men så kom solen frem og det er den også i dag :-)

    SvarSlet