onsdag, juli 08, 2009

LANDBRUG FRA ET BAGSÆDE

Fordelen ved motorcykelferie frem for bilferie er helt klart udsynet. Man ser mere, mens man kører, man dufter mere, mens man kører, man mærker mere vejens kurver og stigninger, kort sagt en langt større sanseoplevelse.

For to år siden, da vi kørte i Vrådal området, lagde jeg mærke til gårdene, det jeg forstår ved sætergårde, om det er betegnelsen ved jeg ikke. Et stuehus, et fadebur og laden i to etager.


Denne gang, da vi kørte fra Stavanger til Bergen så jeg et anderledes landbrug, her var mere regelrette marker, her var udbygninger med siloer bygget ind under tag, om det var foder eller hvad det var, de gemte, ved jeg ikke, men de var overalt, på små og store gårde.


Undervejs til Bergen skal man sejle to gange, når man vælger E39, og en af færgerne sejler til Boknøen, hvor Marie bor.



Det fandt jeg ud af, lige før vi drog af sted. Marie og hendes mand har et landbrug og havde budt os på vafler og kaffe, og vi ønskede sådan, at tidsplanen kunne komme til at passe, så vi kunne se et norsk landbrug og møde norske landmænd, men desværre.




Da vi kørte over Boknasundbroen, sendte jeg Marie en kærlig tanke, hun var på sit andet arbejdssted. Vi er slet ikke færdige med Norge efter denne ferie, så vi håber, at vi en anden gang kan dreje fra E39 og finde vej til et landbrug med en meget smuk have.

9 kommentarer:

  1. Ja Norge er et flott land.
    Mye landbruk. I disse siloebne var det i min oppveskt gress til for utover vinteren. Hva de bruker de til nå som alt blir lagt i rundballer vet jeg ikke.
    JEg er oppvokst på Jæren. Så da var du ikke så langt fra mitt hjemmsted da dere var i Stavanger.
    Jo jeg er med på noen motorsykkelturer. Men jeg har enda ikke vært med på overnattingsturer. Vi har planlagt en tur nå i sommer med i hvertfall en overnatting Så vi håper det går i orden. Jeg og min mann har bare to uker ferie sammen denne sommeren, og når ungene fortsatt vil bli med på tur så blir det liten plass på motorsykkelen.
    Her er det et voldsomt regnvær i dag. Best å drive med litt inne.
    Ha en god dag :)

    SvarSlet
  2. Håper de hadde ein fin tur i Norge.
    Køyrde de E39 til Stavanger eller langs Riksvei 44?
    Eg bur ikkje så langt frå R44.
    Turen over Bokn er veldig fin, har blitt nokre turar denne vegen...

    SvarSlet
  3. Hvor lyder det bare hyggeligt. Bare det at dufte naturen er skønt.:)

    SvarSlet
  4. Fjordheim,vi fik først motorcykel, da vores børn var på vej ud i verden. Jeg håber jeres tur med overnatning går godt :-)

    Solsikken, vi tog E39, jeg troede egentlig at du boede syd for Stavanger, Men Norges geografi har jeg ikke helt på plads :-)

    Til jer begge vil jeg sige at vi har nydt jeres land i fulde drag, vi har haft en skøn ferie.

    Marianne, man dufter træ fra savværket, fyrretræernes dufte, ny slået hø, alt får lov at fæstne sig :-)

    SvarSlet
  5. Nej hvor hyggeligt at høre fra dig, selv om du holder ferie :-)

    Hvem bliver nogen sinde træt at Norge? Ikke mig heller, og om 14 dage er mor her også på vej.

    Tak for smukke billeder. Håber der kommer flere.

    SvarSlet
  6. Du har rett i det, eg bur sør for Stavanger, R44 går nesten langs havet frå Flekkefjord? til Stavanger. E39 går litt lenger inne i landet.
    Mange turister køyrer R44 på grunn av utsikten, det var derfor eg spurde.
    Ha ein fin dag!

    SvarSlet
  7. Ellen, du skal nok få billeder :-) der er masser af dem.

    Silsikken, vi havde også snakket om turen fra Flekkefjord og den vej op langs kysten, men ville gerne til Lysebotn og Lysefjord :-) men en anden gang skal vi prøve kystvejen :-)

    SvarSlet
  8. Det lyder som den dejligste ferie, Lene! Jeg er betaget af Norge - det er det smukkeste land, jeg har været i, smukt på alle årstider.

    Ha' en dejlig dag ;)

    SvarSlet
  9. Tak Madame :-) Norge er et herligt land :-)

    SvarSlet