fredag, juli 31, 2009

MINDERNE HAR VI DA LOV AT HA

Det er de særeste ting, der får minderne frem.

Jeg har en køkkenvask i stål, den bærer ofte præg af, at vi er inkarnerede tedrikkere, som af og til lige hælder en sjat ud i vasken.

Det er, som om jeg slet ikke ser, hvordan den bliver mere og mere brun, indtil en skønne dag hvor jeg slet ikke kan undgå at se det! Man kan heraf udlede, at det ikke hører til min daglige køkkenrengøring at gøre vasken ren med andet end vand ;-)

Min mor elskede at finde skurepulver og børste frem, når hun besøgte os, så jeg havde altid en skinnende vask, når mine forældre kørte hjem.

I dag så jeg vasken og fandt remedier frem, og bedst som jeg skrubbede og skurede, tænkte jeg på min mor.


Jeg kunne godt have brugt at kunne vende tingenes tilstand med hende i de her dage. Jeg er meget følelsesladet, hun var meget nøgtern, det kunne være et godt mod og medspil at få. Sådan er det ikke, og min dejlige far er ikke den far, han var en gang, så den snak kan vi ikke tage. Han er stadig det samme rare menneske, der interesserer sig for sine børn, svigerbørn og børnebørn. Og selvom korttidshukommelsen er røget, så er der dog ting, som lagrer sig. Min nevø skal på efterskole i det sydfynske, og det husker min far, når jeg nævner nevøens navn. Og vi er også rundt om mine børn hver gang.

Min søn skal nu til at gå i samme fodspor som sin mor ;-) og vi har et ping-pong drilleri gående på, at han ikke har tænkt sig at fortælle mig noget om sygeplejestudiet, og jeg har tænkt mig at indføre ugentlige tedrikkestunder i hans lejlighed, hvor jeg vil gennemlæse hans studiebøger :-)

Det bliver spændende, hvad han siger til studiet, jeg er slet ikke i tvivl om, at han bliver en fantastisk sygeplejerske. 2.prioritering var seminariet, og så var han gået i morforældrenes fodspor, det ville han også være god til. Jeg er dog glad for, at det blev mit fag, han valgte, og jeg har overhovedet ikke været blandet ind i det valg, jeg har end ikke foreslået det ;-)

14 kommentarer:

  1. Hvor er det spændende at din søn skal til at læse "dit fag". Mon ikke i nok skal få nogle gode snakke om det når han kommer i gang med studiet. God week-end.

    SvarSlet
  2. tak i lige måde Anette, det håber jeg :-)

    SvarSlet
  3. Ang. det med minder, en dag min mor besøgte mig, for mange år siden, - vi boede i samme by, - var jeg rasende, jeg kan ikke huske hvad der var galt, men det gik i alt fald, ud over min mor, - hun smuttede, for det gad hun vel ikke høre på, men kort efter kom hun igen og forærede mig et rivejern, i grunden en meget god hentydning, men nu, hver gang jeg skal bruge et rivejern, så tænker jeg på min mor.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  4. Hvor er det spændende, at din søn følger i dine fodspor. Jeg er sikker på, at i får mange gode faglige snakke fremover!

    SvarSlet
  5. Jeg kender så godt de øjeblikke, hvor minder vælter frem. Jeg tænker ofte på min tante, når jeg pudser vinduer og spejle. Det satte hun nemlig en ære i langt oppe i alderen - også selvom hendes syn var blevet så dårligt.

    Og hvor er det dog spændende med din søns valg af uddannelse. Glæder mig til at høre mere ;-)

    SvarSlet
  6. eg synes tit,der er små episoder, der minder mig om steder eller mennesker - det føles som regel dejligt, også sellvom minderne ofte er forbundet med savn også. Men det er lidt somom fx. afdøde lever videre på den måde.
    Det bliver rigtig spændende med din søn og studiet - det bliver sikker sjovt for jer to at udveksle erfaringer og meninger i fremtiden :o)

    SvarSlet
  7. Lene, hvor jeg kender det med te misfarvning i vasken. Det er som om, jeg bliver blind for det indtil en dag, da jeg pludselig får synet igen.
    Det må være spændende, at din søn går i dine fodspor, når det handler om valg af uddannelse. Der bliver mange ting, I kan vende med hinanden.

    SvarSlet
  8. Hvor er det sjovt at din søn skal igang med at gå i dine fodspor, min datter vil også være sygeplerske, men der er lige nogle fag der skal tages først, jeg er dog ikke i tvivl om at hun nok skal nå sit mål.
    Knus

    SvarSlet
  9. Hej Lene

    Hvor er det spændende, at din søn også vil være sygeplejerske - faktisk var der RIGTIG mange på min "årgang", der havde en mor eller en far, der enten var sygeplejerske eller læge, så der må være noget med generne?
    Men mon ikke I får vendt og drejet en masse etiske problematikker samt faglige overvejelser undervejs..... ? Det bliver spændende! Tillykke med at han er kommet ind!

    Mange knus fra Ditte

    SvarSlet
  10. Tillykke med sønnens optagelse på ønskeuddannelsen, da er æblet ikke faldet langt fra stammen.
    Orv, hvor må det være spændende for dig, at sønnike går i dine fodspor.

    SvarSlet
  11. Bagepulver Lene - det er godt til stålvaske. Hæld lidt i om aftenen - lad det stå og lidt rundt med børsten næste dag, og den er skinner smukt.

    Fantastisk og dejligt, at vi endelig får nogle flere mandlige sygeplejersker, håber han bliver rigtig glad for studiet.

    SvarSlet
  12. Tillykke med optagelsen. Jeg kunne forstå andetsteds (på en af dine kommentarer), at der var mere "optaget" for din datters vedkommende. Jeg håber, de begge får gang i noget, de synes om.
    I min brors familie er de "alle" lærere. Og jeg kender andre familier, hvor uddannelses-/erhvervsvalget følger de samme linjer.
    Held og lykke!

    SvarSlet
  13. Det er super med nogle mandlige sygeplejerske.. Tillykke til med din søn...

    SvarSlet
  14. Vibeke, det er en rigtig sød historie, mon ikke også du kommer til at smile hver gang du får fat et rivejern :-)

    Oline, det håber jeg :-)

    Jeannette, sjovt som hverdagsting kna fremkalde minder :-)

    Nina, og det føles rart at midt i hverdagen er de med os. Nu får vi se om den unge mand vil snakke med sin mor ;-)

    Betty, man kan let blive blind ;-)

    Pernille, jeg bliver så glad når jeg hører at unge vil være sygeplejersker, vi har brug for dem :-) pøj pøj med din datter :-)

    Ditte, jeg havde aldrig troet at nogen af mine børn ville vælge den vej ;-)

    Tak Manna, jeg er spændt på hvad han siger :-)

    Sister, det håber jeg også :-)

    Conny, nu krydser vi fingre for at datteren kommer ind her i anden omgang :-)

    Mette, tak bare han nu ikke bliver for forkælet :-)

    SvarSlet