torsdag, juli 16, 2009

PROCESSEN

Penslen dyppes let ned i træolien, den sættes på træværket og små strøg fordeler olien, træværket suger begærligt olien til sig.

Hånden ved lige nøjagtig, hvordan den skal trykke på penslen, så de små hår breder sig som en vifte, og penslen dermed kan komme ind under stålkanten forneden på vinduet uden at ramme kanten.

Gentagne dyp, gentagne strøg, gentagne tryk. Ensidigt? Måske, men der er også en vis meditativ heling i sådan en proces.

Jeg tænker på alt og intet, mens jeg maler.


Regnbygerne i går gav mig pauser til at læse, Astrid og Veronica blev nået i sådan en regnbyge, jeg læser hurtigt, de små detaljer kommer nok ikke med, men nydelsen ved at læse er der.


Nu har solen tørret de vinduer, der mangler, så jeg må i gang igen. En ny bog blev slugt i går aftes og i morges, og der ligger flere og venter. Dette er ægte sommerferie.


Mine børn nyder forhåbentligt ferien der hvor de er. Jeg holder mit løfte til mig selv om kun en sms en gang om ugen ;-) så jeg ved, at datteren var i Barcelona tirsdags, og sønnen sendte samme dag besked om, at han nu var kommet til New York, og mobilen nu blev slukket, ”vi ses om 2 uger” lød beskeden. De klarer vist fint processen med at løsrive sig fra moders skød ;-)

De sidste to billeder er taget fra samme sted på aftensgåturen. Mod solen regnvejr, væk fra solen ingen regnvejr, så jeg blev stående, til bygen havde forføjet sig

13 kommentarer:

  1. Som du dog hygger dig med penslerne, Lene ;-)

    Jeg håber, at du nyder din ferie. Jeg ville have været oppe forbi dig i min ferie, men jeg vil altså ikke forstyrre dig i den, så mon ikke vi kan finde ud af noget, når du er klar igen?

    God torsdag til dig :-)

    SvarSlet
  2. Ikke i den, men i DIN ferie, selvfølgelig :-)

    SvarSlet
  3. Liselotte, jeg vil da gerne have besøg :-),har ferie til og med torsdag i næste uge, skriv blot til mig, jeg hygger mig i mit lille kontor mellem penselstrøgene :-)

    SvarSlet
  4. Det er så sjovt, som de enkele ting som at male, pudse vinduer, polere spejle mv. kan gå hen og blive helt meditative. Jeg nyder meget gøremål som disse.

    Jeg vil ønske dig en fortsat dejlig dag med bøger og med vekslende sommervejr - også i dag. Dine billeder er meget smukke ;-)

    SvarSlet
  5. Sådan en proces er helt meditativ - hvilket du har fundet ud af, kan jeg læse :)

    De børn, de børn - som vi talte om i fredags, så finder de fint ud af det selv ;)

    SvarSlet
  6. Jeg keder mig gudsjammerligt med at male, så det er godt jeg ikke har så meget træværk... kan absolut ikke finde det meditative ved hverken det eller husarbejde, men det går når man har musik i ørerne...

    SvarSlet
  7. Tak i lige måde Jeannette :-)Jeg kan godt synes det er træls at skulle i gang og udsætte det, men når først jeg får startet glider det stille og roligt.

    Helle, det er da det de gør :-)

    Lizelotte,kunne jeg slippe så gjorde jeg det :-) men når først jeg er i gang så nyder jeg faktisk at se det færdige resultat.
    Og husarbejde bliver ALDRIG en nydelse :-)

    SvarSlet
  8. Lene...sikke du nyder din ferie...flot du kan nøjes med een sms om dagen :-) De kan noget vores børn...:-)

    SvarSlet
  9. Anne, der står altså om ugen! :-) Og sønnen kan jeg godt glemme,hans mobil er slukket :-)

    SvarSlet
  10. Hej Lene,
    det er laenge siden jeg har skrevet en kommentar paa din blog.I dag goer jeg det fordi jeg synes det er saa rigtigt, at du lader dine boern flyve af reden og rejse ud uden at skulle rapportere tilbage dagligt. Vi har haft flere unge paa besoeg her fra DK, som hjemmefra havde faaet besked paa at kontakte mor og far daglig. Det haemmede dem saa meget i deres forskellige goeremaal her, og de foelte sig splittede mellem foelelsen af at vaere fri og forpligtelsen til foraeldrene.
    Vores Boern har rejst paa ferie alene til DK siden de var 12 aar og noed deres frihed til at opleve og komme tilbage og fortaelle det hele.
    Good for you.
    Mange hilsner
    Ann i Vancouver

    SvarSlet
  11. Hej Ann, hyggeligt at høre fra dig :-) og du har så evig ret. Vi andre kunne af gode grunde ikke give daglige eller ugentlige rapporter og vi klarede os jo fint :-)

    SvarSlet
  12. Fantastisk beskrivelse af det der lille tryk med penslen.
    Jeg elsker at male vinduer, kan godt li´den der fordybelse i at ramme træet på den helt rigtigs måde,så strøgene bliver jævne og præcise. Vægge og store flader synes jeg derimod er møghamrende kedelige:)
    Fortsat god ferie

    SvarSlet
  13. Tak Hanne, vinduer og havemøbler er lige til at overkomme :-) men i næste uge må jeg have malet terrasse, det gider jeg ikke ;-)

    SvarSlet