onsdag, september 02, 2009

FÆRGETUREN

Vi glædede os altid, når vi skulle besøge familien i København. Mine forældre var gode til at komme rundt til familien i Danmark, og turene til hovedstaden var højdepunkter.

Mor smurte masser af rugbrødsmadder, som kom i den grønne madkasse med bakker på hylder. Der skulle noget til at mætte 5 børn.

Opel Recorden blev pakket, al bagage skulle være bagi, foran ved min far sad min bror, han havde nemt ved at blive køresyg. Vi fire piger sad sammen med vores mor bagi, her var ikke plads til sikkerhedsseler ;-)

Vi sang og talte lygtepæle, køer eller noget helt andet.

I dag valgte vi at tage færgen Ebeltoft – Odden i stedet for at køre hele vejen til møde i Roskilde. Jeg havde bagt boller, en anden havde lavet kaffe, og så hyggede vi os og prøvede at ignorere en vippende færge. Vi kom dog over uden søsyge.

Vi fik meget med hjem til at tænke på, men lige nu er jeg for træt til andet end bare at svinge benene op i sofaen og slappe af.

10 kommentarer:

  1. Dejlig beskrivelse af det---dengang. Vi havde en rødternet metalmadkasse. Min farmor og farfar havde en grøn som jeres. Hvor jeg kender den beskrivelse, vi sad so sild i en tønde, min mormor var ofte med og blev køresyg....men ingen havde tænkt på at anbringe hende foran, der sad jo mændene....:-)

    SvarSlet
  2. Tak for et dejligt tilbageblik, det fik mig til at tænke på alle søndagsturene i familiens skød, med campingbord, stole og den famøse madkasse med hylderne ☺ Jeg er ikke længere sikker, men jeg tror den var rødternet. Det var nu hyggeligt - dengang ☺

    SvarSlet
  3. Tak for turen. Jeg kunne næsten smage madpakken.

    SvarSlet
  4. Lavendel, den madkasse var bare så smart :-)

    Anette, velkommen her, jeg kan ikke huske, om du har kommenteret før, men et velkommen kan man vel ikke få for meget af :-) Og de der rødternede madkasser som både du og Lavendel havde kan jeg ikke huske og dog, noget dæmrer ;-)

    Hanne, selv tak, rugbrødsmadder er altid gode :-)

    SvarSlet
  5. Den slags køreture i barndomme huske jeg også, Lene :-) Dejlige minder om udflugter og store madkasser med smørebrød i lag. Vi havde et campingbord med, hvor der var klapstole indeni. Ih, det var så hyggeligt ...

    SvarSlet
  6. Se lige hvad jeg fandt..(min blog i dag)

    SvarSlet
  7. Madame,det var hyggeligt og vi havde også sådan et bord :-)

    Tak Lavendel, du bragte lige flere minder frem :-)

    SvarSlet
  8. Hej Lene

    Når jeg læser dit indlæg mindes jeg hvordan at jeg som barn kørte med min morfar og mormor ud i det blå. Folkevognen blev pakket med mad og klapbord og stole, det var rigtig rigtig hyggeligt !

    Knus

    SvarSlet
  9. Nu minder du mig om vores ture med mine bedsteforaeldre i Opel Rekorden. Den var stor og fin og rundtenommerne stod paa sirlige smaa hylder i madkassen. LOL - det er godt nok mange aar siden!

    SvarSlet
  10. Pernille, vi havde det godt som børn :-)

    Tina, rigtig mange år siden, og sjovt at så mange havde den madkasse :-)

    SvarSlet