torsdag, september 10, 2009

MÆRK EFTER

De skriver om det i alle blade og aviser, om at være i nuet, om at fortiden er fortid, fremtid er fremtid, men nuet er her lige og nu, og vi glemmer det hele tiden.

Så jeg øver mig, men hjernen er en sjov fætter, for mens jeg sidder ved morgenbordet, hvor jeg har tændt små lys og forsøger at sanse det, jeg spiser og mærke mine fødder, så ryger tankerne af sted til, hvordan jeg lige kan beskrive det her i et indlæg. HALLØJ du skal være i nuet!

Så ryger tankerne af sted til arbejdet og alt det der skal nås de næste måneder. HALLØJ du skal være i nuet!

Bananskiverne giver sødmen, A38 giver det syrlige, og myslidrysset giver den knasende sprøde fornemmelse. Og så tænker jeg på den nære fortid, alt det der fylder, alt det der gør at jeg har mørke rande under øjnene og er så træt. HALLØJ du skal leve i nuet!

Det er ikke nemt. Og mens du læser dette her, så prøv at fornemme din krop, hvor er dine ben? Typisk når jeg sidder på en stol er benene (altså mine) bøjet ind under stolen, og fødderne rør kun gulvet med tåspidserne. Hvis du sidder sådan, så prøv at sætte hele fodfladen ned på gulvet og mærk, hvordan benene slapper af, hvordan musklerne holder op med at spænde, og hvordan du kan mærke gulvet under dig. Denne sansning er det vi bl.a. bruger, når vi forsøger at give stimuli til den lamme fod og dermed løsne den øgede muskelspænding.

HALLØJ nu røg jeg lige på arbejde igen i tankerne, nu slukker jeg for den knap, jeg har fri, skal besøge min far, nå en forfærdelig masse på gården og til to fester, inden jeg igen skal på arbejde.

Håber du forstår at være i nuet ellers kan vi jo øve os sammen ;-)

15 kommentarer:

  1. Jeg kunne sagtens trænge til at øve - og jeg gider altid gøre det sammen med dig, Lene :-)

    - ha' nogle rigtigt gode fridage :-)

    SvarSlet
  2. Jeg har øvet mig i rigtigt mange år og egentlig er jeg kommet frem til, at det i begyndelsen er en viljeshandling og herefter bliver tilstanden mere og mere naturlig.

    Jeg øver mig fortsat og det var dejligt at øve sammen med dig her til morgen.

    Rigtig god fridag, kære du ;-)

    SvarSlet
  3. Tak Liselotte og nu har jeg i 2 uger forsøgt at finde rum til at tage ind til dig, jeg vil nemlig også gerne øve nærvær og varme :-)men det skal nok lykkes, jeg skal bare lige ....

    Tak Jeannette, jeg fornemmer helt klart at du er god til at være i nuet, så jeg øver videre, så det kan blive mere permanent :-)

    SvarSlet
  4. Enig - det handler om øvelse. Men også om at skabe rammer, så man er sikker på ikke at blive forstyrret. Tid er også en ramme - 5 minutter er tilstrækkeligt i begyndelsen, så kan man gradvis øge. At blive opmærksom på sin vejrtrækning kan være en god hjælp. Når tankerne begynder at vandre, vender man tilbage til åndedrættet.

    SvarSlet
  5. Det er øvelse, men i det øjeblik, du opdager at dine tanker vandrer, så ER du også i nuet! kærlig hilsen

    SvarSlet
  6. Jeg vil gerne øve med - nogengange virker det helt af sig selv, andre synes jeg godt kan trænge til lidt hjælp.

    Ha en dejlig dag i nuet :)

    SvarSlet
  7. Du skriv så godt! Eg har lese fleire innlegg her nå og fått vore litt med i din kvardag :)
    Forstår at du og mannen din har ein stor gard, vår er ganske liten. Likevel er det mykje arbeid sidan det er spreidd i småstykke rundt omkring, mitt, mannen sitt og leige jord. Me var heiltidsbønder nokre få år, men nå jobbar me begge to utanom garden.

    ...Å sitte med heile fotsolane på golvet kan vere ei utfordring for meg med dei korte beina mine, hehe. Her ved dataen har eg ei pute på golvet for å rekke ned. Mannen min derimot har laaange bein. Eg sat nettopp å tenkte på kva eg skulle bruke "fridagen" min på. Masse å ta fatt på her heime, men akkurat nå sit eg med fotsolane på puta og les bloggen din :)

    Ha ein fin dag :)

    SvarSlet
  8. Når jeg skal prøve, at være i nuet, forsøger jeg at sætte pris på og værdsætte de små nære ting som gør mit liv rigere. Men har nok aldrig fattet det helt, alt det her med, at mærke nuet. Man kan jo ikke altid tænke på nuet, man må jo også tænke fortid for at få gavn af erfaringer og fejl, man har begået. Samtidig må man også tænke fremtid, for ligesom at have en smule plan eller rettesnor for mål, man gerne vil opnå og steder man ønsker at nå til i livet.

    Men en time-out, hvor man tømmer hovedet for tanker af og til, er sikkert nok sundt for både krop og sjæl, så jeg øver gerne med også.
    Forsat god dag herfra ;-)

    SvarSlet
  9. Du beskriver det så fint, Lene, og jeg kan se, at Charlotte har nogle gode råd. Dem napper jeg lige i forbifarten :-)

    SvarSlet
  10. Tak, Lene. Jeg sad lige netop med fødderne som du beskrev; benene bøjet ind under stolen og med tåspidserne på gulvet. Du har så evig ret, det er svært at leve i nuet, men godt at øve sig. Det er næsten det samme som at lære at sige nej, når man godt ved man har for mange bolde i luften. Det er også svært, særlig svært er det at sige nej til noget man egentlig gerne vil. Håber du får nogle skønne fridage med dejlige fester, jeg møder selv ind til en ny vagtperiode i eftermiddag.

    Så har jeg forøvrigt givet dig en award - kig på min side:-)

    SvarSlet
  11. Det er den bedste øvelse og tak for dele :-)

    SvarSlet
  12. Det kan være svært at holde fast i nuet, når man hellere vil være alle mulige andre steder ...

    SvarSlet
  13. Pudsigt at du også er optaget af at øve tilstedeværelse i nuet. Og nemt det er det ikke, men jeg er sikker på, at vi nok skal få det lært.

    SvarSlet
  14. Charlotte, tak for de gode råd, og de lyder enkle, men kan være svære at følge :-) Et andet råd jeg læste om, men som vel egentlig er det samme, er at sætte sit ur til at ringe, når afslapningstiden eller "øvestunden" er slut, så kan man slappe af uden at være bange for at tiden løber fra en. Det virkede for mig i dag.

    Lavendel, det er jo sandt, sådan havde jeg ikke tænkt på det :-)

    Tak Pernille, i dag formåede jeg faktisk at være til stede hos min far i nuet :-)

    Marie, tak, jeg tror at uanset om det er en stor eller lille gård, så er der altid arbejde, der skal gøres :-) Og en god skammel er bedre end en pude til små ben :-)

    SvarSlet
  15. Tak madame, jeg snuppede også lige Charlottes råd :-)

    Ole, men hvis man hele tiden er på væk i tankerne enten tilbage eller frem, så glemmer man at nyde det smukke nu, der er lige netop nu :-)

    Tusind tak Charlotte for awarden :-) og god vagtperiode :-)

    Miri, det er netop godt at dele, så bliver vi lidt klogere hen af vejen :-)

    Helle, men måske kan vi så finde noget i nuet, vi påskønner, selvom vi hellere vil være andre steder :-)

    Kagekone, mon ikke vi bliver bedre med tiden :-)

    SvarSlet