torsdag, september 03, 2009

TILBAGE I 70ERNE

Det er åbenbart dagen, hvor jeg går tilbage i tiden.

Der er stadig lidt råt og koldt, men jeg sveder, hvis jeg får langærmede trøjer på.

Gid jeg havde en vest, tænkte jeg.

Det har du da, tænkte jeg så.

Nå ja, jeg ryddede jo op og ud i mit klædeskab i forgårs.

Noget af det, jeg ikke kunne smide ud, er hjemmestrik fra 70erne.

Så nu er vesten (som har tilhørende nederdel) taget i brug, jeg er varm på kroppen og får luft til armene, perfekt.


Og jeg tænker på de sygeplejelærere, der dengang i 70erne måtte finde sig i strikkende sygeplejeelever. Vi mente godt nok, vi kunne koncentrere os, men af og til som i tilfældet med denne vest, kan jeg godt huske, hvor tit jeg måtte granske opskriften.

Jeg vil selv have mig frabedt strikning, mens jeg underviser, mest fordi det vil få min koncentration til at smuldre ;-)

17 kommentarer:

  1. Den ser hyggelig og 70er agtig ud, din vest.
    Jeg har lige været til Lone Hertz' oplæsning af Johannes Evangeliget. Hun begyndte med at fortælle, hvor meget ro og opmærksomhed betød for hende under oplæsningen: ingen døre, der lukkes op og i, ingen mobil tlf. selvfølgelig, men heller ingen der læste med i deres egen medbragte bibel (kun fra bagerste række).
    Men dengang tilbage i tiden, da var det meget almindeligt, der blev strikket i timerne. Det må da have været irriterende for lærerne. Jeg kan godt forstå, du ikke vil have det på den måde, når du underviser.

    SvarSlet
  2. Betty, dengang var det nemlig helt almindeligt og vi var meget bestemte i vores mening om at vi koncentrede os bedre :-) Jeg ville gerne høre Lone Hertz oplæse Johs evangeliet, det må have været en god oplevelse.

    SvarSlet
  3. Jeg strikker ofte strømper når jeg er til foredrag/forelæsninger. Det skærper faktisk min koncentration, men jeg kan selvfølgelig også mønstret udenad!

    SvarSlet
  4. Oline, måske er en stor forelæsning noget andet, men som du kan se af Bettys svar er der også foredragsholdere, som vil have sig frabedt ting, som kan fratage dem koncentrationen ::)

    SvarSlet
  5. Lene, det kan anbefales. Hun kan virkelig gøre en tekst levende. Men det varer mindst 2,5 timer. I pausen efter halvanden time, måtte jeg gå. Min ryg var ikke glad for de hårde kirkebænke.

    SvarSlet
  6. Hvor er det dejligt du har gemt den, tænk hvor mange minder der er strikket ind i den.

    SvarSlet
  7. Flot og tidløs vest :-)
    Jeg kan sagtens følge de lærere (inkl. dig), der ikke vil have strikning i timerne.
    Men det er nu også rigtigt, som Oline siger, at det skærper koncentrationen, for man bliver ikke fristet til at kigge ud af vinduer osv. Det kræver dog, at man kan koble strikkehjernen fra - det dur altså ikke at skulle følge et ukendt mønster ;-)

    SvarSlet
  8. Da jeg var sygehjælperelev blev der også strikket meget i timerne,men jeg har ingen trøje fra den tid, sidst i 70erne.

    SvarSlet
  9. Sikke en smuk vest, Lene, den minder mig om billeder af min far som barn i sådan et mønster - men moden har det jo med at vende tilbage igen og igen :-)

    SvarSlet
  10. Betty, det var godt nok også lang tid på en kirkebænk :-)

    Miri, netop derfor kunne jeg ikke smide den ud :-)

    Ellen, jeg kan også se det fra begge sider, jeg havde vist en tendens til at finde trøjer med indviklede mønstre den gang :-)

    Conny, jeg brugte så lang tid på at strikke den, så jeg kunne ikke nænne at smide den ud :-)

    Madame, og netop det faktum gør at det er svært at smide ud. Vores datter går i noget af vores gamle tøj, lige nu er det faderens skjorter :-)Hun har også en af mine hjemmestrikkede trøjer fra først i 80erne :-)

    SvarSlet
  11. Tænk at du har en vest fra 70érne :-) Jeg har lige læst i dagens avis at 70´er strik er inde igen... Så man kan vel godt være så dristig og sige at du er med på noderne :-)

    SvarSlet
  12. Marianne, ja det lyder da også frygteligt gammelt :-) men det var sidst i 70erne :-)

    Lækkert hvis jeg for en gangs skyld kunne være med på noderne :-)

    SvarSlet
  13. Jeg ville ønske, at den slags tøj kunne blive moderne igen. Dels er det smukt at se på, og dels er det det ærmeløse koncept godt for os, der sveder iblandt ;o)

    SvarSlet
  14. Nina, det sidste er ikke helt uvæsentlig :-)

    SvarSlet
  15. Jeg strikkede mig gennem HH - ikke fordi jeg fik bedre koncentration, men fordi det var så usigelig kedeligt :) og resultatet blev derefter.

    SvarSlet
  16. Helle, strikketøjet eller eksamenen :-)

    SvarSlet