torsdag, april 15, 2010

DRØM OG VIRKELIGHED

Jeg er en dagdrømmer. I perioder af mit liv har jeg været bekymret for, om det nu ikke var for meget, men nu er jeg faldet til ro med, at det er min måde at håndtere hverdagen på og de dilemmaer/problemstillinger, der opstår på min vej.

Har jeg noget, jeg skal fremlægge eller tage stilling til, så indgår det i en dagdrøm, på den måde får jeg tit vendt tingene mere end en gang. Jeg kan sagtens køre bil, gøre rent, pudse vinduer, lave mad etc. samtidig med, at der udspiller sig en anden virkelighed i mit hoved. Dagdrømmen har jeg kontrol over, det er mig, der bestemmer, også hvad andre evt. siger og mener ;-)

Nattedrømme kan jeg sjældent huske, de drømme, jeg kan huske, er typisk drømme, som opstår, når jeg har været vågen og så falder i søvn igen. Dem har jeg ikke kontrol over, men nogle gange sker det, at jeg er halvt vågen, halvt sovende, og så prøver jeg at blande mig i drømmen.

DSC01383

Sådan en drøm havde jeg i morges, og den blev siddende i kroppen, da jeg stod op. Detaljerne er forsvundet, men fornemmelsen af at det var først, da den vågne Lene havde blandet sig, at jeg handlede i drømmen og dermed formentlig reddede os fra at drukne på en færge, der var ved at synke, den fornemmelse kunne jeg ikke slippe.

Heldigvis skulle jeg have gæst til formiddagskaffe, så min kære kollega hjalp mig med at få fokus rettet på noget helt andet. Vi fik grinet, snakket og hygget os en times tid, inden vi forsatte vores gøremål hver for sig.

Nu vil jeg forsætte i virkelighedens verden, få handlet ind, og få de sidste vinduer pudset, så jeg er klar til at hente min far op til os i morgen.

9 kommentarer:

  1. Kjenner meg igjen. Jeg har det også slik av og til. Både med dagdrømming og den drømmen en har i halvsøvne. Har mange ganger våknet opp med en vond følelse.
    Godt at det bare var en drøm.
    Koselig med formiddagsbesøk
    Håper resten av dagen din også ble bra :)

    SvarSlet
  2. Tak Astrid, jeg er glad for at du kender til begge dele :-)
    Og jeg tror, at dagen i dag trods kulde nok skal blive god :-)

    SvarSlet
  3. Velkommen i klubben for os der dagdrømmer..... Dejligt indlæg - kram herfra

    SvarSlet
  4. Fru kock, kram tilbage :-) vi bliver msåke en hel flok :-)

    SvarSlet
  5. En, to, mange - jeg melder mig i dagdrømmernes klub. Jeg er stormester i dagdrømmeri, som jeg anser for helt nødvendigt for at eskapere lidt engang imellem fra den sommetider lidt ensformige hverdag.
    Jeg prøver (stadig) at dagdrømme mig ind i en rigtig drøm, når jeg er gået i seng, men jeg tror ikke, det endnu er lykkes at bestemme over mine natdrømme :-)

    SvarSlet
  6. Meget spændende - jeg har netop læst hos Anne - "Vand til vin", hun skriver også om drøm, ja faktisk om et mareridt!
    Jeg husker næsten altid, hvad sidste nats drøm gik ud på lige i det øjeblik, jeg lægger hovedet på puden for igen at sove:-) Det med at styre eller dreje en drøm i halvvågen tilstand kan være meget nyttigt!

    SvarSlet
  7. Puha, Lene! Det lyder ikke som en rar begyndelse på dagen. Det er så mærkeligt, som en drøm kan sidde i kroppen!
    Jeg kan se på billederne at du har været i Tolne skov i marts! Der går jeg tit tur, når jeg er hos mine forældre!

    SvarSlet
  8. Jeg er også en dagdrømmer. Nogle gange kan jeg komme helt i tvivl om, hvordan jeg endte, hvor jeg endte i tankerne. Der skal ikke meget til at sætte en historie i gang. Det var helt sjovt at læse din oplevelse af det, for det er virkelig sådan, at det er. Man multitasker praktisk talt ;-)

    SvarSlet
  9. Ellen, måske dagdrømmer vi for at kunne bestemme lidt selv ;-)

    Charlotte, ja Annes drøm er da mere et mareridt, jeg husker desværre sjældent mine drømme.

    Anne, det er utroligt som det forplanter sig i kroppen. Billederne er fra 2008, jeg må da vist have ændret, så 2009 kommer frem med billeder :-)
    Jeg gad godt komme til Tolne skov igen og gå en tur, vi var der på motorcykel. Jeg læste dit indlæg om frøerne i Tolne, sikke en oplevelse for Samuel :-)

    Fisker, det er højeste grad af multittasking :-) Jeg er også forundret sommetider over hvor jeg ender :-)

    SvarSlet