torsdag, april 08, 2010

LÆSESTOF

Hvad læser du, spørger Conny?

Jeg er endelig kommet i gang med at læse igen, i lang tid har det kun været aviser, dameblade og fagartikler.

I fødselsdagsgave fik jeg jo Astrid og Veronika, jeg havde læst den, men nu har jeg bogen og den er læst igen, og den er stadig en nydelse. En fortælling om en yngre og en ældre dame, som hver især bærer på deres hemmeligheder og traumer, men som sammen hjælper hinanden med at få tingene sat på plads og få mod på livet igen.

Hanne nævnte, at forfatteren havde skrevet en bog mere, Sonate til Miriam, så den fik jeg fat i. Læs den! Den er anderledes og alligevel den samme rolige fortællestil,  egentlig kan jeg bedre lide den engelske titel, The Consequence of Silence, som siger mere om temaet i bogen.

Jo Nesbø har udgivet 10. krimi om Harry Hole, og den skulle jeg da også læse, og som dens forgænger, Snemanden, så turde jeg nærmest ikke læse færdig til sidst. Jeg er også med, hvis der komme en 11. bog.

Håkon Nesser er nyt krimibekendtskab for mig, jeg hoppede ind i bog nr. 2, men jeg har besluttet mig for at tage dem i rækkefølge, så nu skal der bestilles på biblioteket.

Sissel-Jo Gazans Dinosaurens fjer er også blevet slugt, jeg skulle lige ind i den, før jeg fandt den spændende, men så blev det en bog, som var skyld i at jeg kom for sent i seng.

Forleden dag faldt jeg over en ny bog, som blev sammenlignet med Maeve Binchys bøger, Dem inde ved siden af, skrevet af Roisin Meaney. En dejlig fortælling om tre huses beboere og deres liv i løbet af godt et år. Her er et uddrag af bogen.

Jeg er hurtiglæser, hvilket også betyder, at jeg har svært ved at gengive handlinger i en bog senere hen, jeg kan huske, om jeg syntes, den var god og min følelse, da jeg læste den. Det betyder så også, at jeg godt kan genlæse bøger ;-)

Hvad læser du lige nu?

15 kommentarer:

  1. Jussi Aldler-Olsen, Fasandræberne... :-)

    SvarSlet
  2. Kun en pige, af Lise Nørgaard - den er skøn :o)

    SvarSlet
  3. Tak for en lang liste med gode bogforslag!
    Jeg læser "Trækopfuglens Krønike" af Haruki Murakami. tyk bog. mærkelig bog. fascinerende bog. Jeg ville så gerne, om nogen kunne komme med deres mening om bogen. Jeg holder af at læse i den, men jeg tror ikke, jeg forstår den. 635 sider.

    SvarSlet
  4. "Hildegard" af Anne-Lise Marstrand Jørgensen. Det er den sidste roman, jeg er blevet færdig med, den var meget god. Jeg har tidligere beskæftiget mig med Hildegard og læser nu "Den ildfyldte kraft - Middelaldrens mystik hos Hildegard af Bingen" af Kirsten Kjærulff. Det er lidt tung godnat-læsning. Men Hildegard er en vildt spændende person, født i 1098 - hun har åbenbaringer om naturen, skabelsen, krop og sjæl - nærmest holistisk. Og så skrev hun den dejligste musik og lavede spændende billeder.

    SvarSlet
  5. "Børnene" af Ida Jessen. På lydbog.Den er fantastisk god. Jeg er blevet så glad for at lytte til bøger. Dels kan jeg gøre det, mens jeg stryger, løber, vasker op o.l., og dels er jeg også hurtiglæser, og læser tit lidt overfladisk. Det kan jeg jo ikke, når jeg skal lytte, så jeg nyder det lidt langsommere tempo.
    Men jeg læser nu også med øjnene. Det er bare mest faglitteratur p.t.

    SvarSlet
  6. Dan Brown: Forsvundne tegn.

    SvarSlet
  7. Silhuet af en synder - uh den er god.

    SvarSlet
  8. Lige nu læser jeg Lenes blogindlæg;)
    God fredag.

    SvarSlet
  9. Jeg har som oftest fat i flere bøger af gangen, ganske som jeg har mange håndarbejder i gang. Der skal være noget til øjeblikkets humør...

    Det med hurtiglæsningen kender jeg godt - John troede i starten slet ikke, at jeg læste, for han kunne ikke se mine øjne flytte sig. Sagde han... Jeg skimmer meget ned over midten af siden - det skal være en vanskelig passage, før jeg virkelig læser teksten ord for ord.
    Mange bøger læser jeg flere gange, men jeg har aldrig tænkt over, at det skulle have noget med læsehastigheden at gøre - jeg ville umiddelbart holde mere på, at det er pga. deres læseværdighed - jeg har heller ingen problemer med at gengive handlingen i bøger, jeg har læst :-)

    Du nævnte nogle, jeg ikke kendte, og gav nogle gode links - tak for det.

    SvarSlet
  10. Krimier på dansk engelsk og svensk har været favorit læsning længe. Er lige blevet færdig med Sara Blædels Hævnens gudinde, fed bog. Nu ligger Henning Mankels Kineseren (på svensk) i tasken. Jeg er så "heldig" at sidde i et tog godt en time hver dag, den time har jeg for længe siden besluttet at være taknemmelig for.. tænk at få en hel time foræret til at læse hver eneste dag :-)) Det er skønt. Jeg er også hurtiglæser, og æder bog efer bog, og har altid gjort det.

    SvarSlet
  11. Berre fag, men må snart skjerpe meg å få litt skjønnlitterært på lista igjen! Takk for påminninga.

    SvarSlet
  12. Det vises altid i min sidebar, hvad jeg læser lige nu - har du fået læst alle Jussis bøger?

    SvarSlet
  13. Jeg har ikke rigtig fået fulgt med på din blog nogle dage, men har du mon fået læst: "Hvorfor græder du kvinde?" Og hvis du har læst den - er den så anbefalesværdig?
    Jeg selv har ikke meget mere overskud end til at "læse" kogebøger og havebøger ... Men det elsker jeg til gengæld også :-)

    Ha' en dejlig weekend!

    Kh. Ditte

    SvarSlet
  14. Anne, den er også god :-)

    Anette, se den har jeg faktisk ikke læst ;-)

    Conny, det lyder som en bog, jeg nok ikke får læst ;-) men jeg vil ønske at jeg gjorde.

    Charlotte, Hildegard lyder som en spændende person, og det må også give meget at komme rundt om en person både via billede, musik og bøger :-)

    Eva, jeg tror, jeg skal læse noget af Ida Jessen. Jeg kan desværre ikke med lydbøger, min nedsatte hørelse gør, at jeg ikke kan høre det fra en højtaler og jeg kan ikke ha noget tæt på mine ører ;-)

    Per, den bog har jeg ikke læst, men det kan være, den skal på læselisten :-)

    Pollyanna, den lyder som en, der er værd at læse :-)

    SvarSlet
  15. Sifka, tak i lige måde :-)

    Ellen, jeg tror også din forklaring er den rigtige :-)

    Inge, jeg elsker, når jeg en sjælden gang er med tog, netop fordi der kan jeg læse :-) Og dine boganbefalinger er noteret :-)

    Ingeborg, der er en tid til alting, så du kommer også til at læse skønlitteratur igen :-)

    Sister, jeg står på venteliste :-)

    Ditte, jeg glemte helt den bog ;-) Jeg vil anbefale den, jeg kunne godt lide den, jeg er ikke enig med hende i alt, men det er jo skønt at blive udfordret :-)

    SvarSlet