tirsdag, januar 11, 2011

STILLE STILLE

Aftenvagterne har været de mest stille vagter, jeg kan mindes. Vores patienter har ikke været så hårdt ramt, så flere har endda været på weekendorlov.

Det gav mig så mulighed for at dykke ned i øvelsen at formidle, hvad man selv kan gøre for at forebygge en ny blodprop/blødning i hjernen.

Kost – spis mindre fedt – spis magert – spis grønt - kend de 5 F’er

Rygning – rygning får karrene til at trække sig sammen og blodet til at klumpe sig sammen. Har man så i forvejen kar med forkalkninger, måske kolesterol, der lejrer sig hist og pist, så skal der ikke meget til, før der dannes en prop et sted. Efter 24 timers rygestop har man allerede formindsket sin risiko for blodpropper.

Alkohol – brug det med måde

Motion  - er godt for mange ting. Få pulsen op 30 minutter om dagen, det behøver ikke at være sammenhængende, det må gerne tages i små bidder. Motion sænker blodtrykket, hjælper til at man taber sig (og i øvrigt er det bedre at være tyk og aktiv end tynd og inaktiv). Motion hæver også HDL kolesterolet, som er med til at transportere kolesterol fra blodbanen.

Kort sagt, så fik flere af mine patienter et KRAM

Nu må jeg vist vende blikket på mig selv. Jeg har tømt dåser med juleslik og julesmåkager i går samt æbleskiver fra fryseren, så jeg var helt dårlig i morges, men sådan trøstespiser jeg, når jeg får efteraftenvagtblues.

Hvidkålssuppen simrer, de hjemmebagte grovboller er i ovnen, landmanden tager en powernap og jeg nyder lidt tid foran computeren. Ren tirsdagsnydning.

Håber du giver dig selv og andre et kram :-)

DSC03076

8 kommentarer:

  1. Den med motionen rammer lige min dårlige samvittighed. Jeg cykler normalt på arbejde hver dag, men al den sne og dårligt ryddede veje har fået mig over i bilen. Nu går den ikke længere. I morgen tager jeg cyklen igen - godt du minder mig om det :-)

    SvarSlet
  2. Nu er det forhåbentlig ikke den lille skoindlægsædende hund du har kogt hvidkålssuppe på;)
    Snefnugsmykket kram til dig fra det østjyske.

    SvarSlet
  3. Godt at faa de sunde raad genopfrisket.
    Rigtig god onsdag.

    SvarSlet
  4. De 5 F´er kendte jeg ikke, men KRAM er sådan et godt "slogan" eller hvad man nu kan kalde det.

    Nytårsforsættene er jo KRAM til hverdag, - og nu håber jeg så bare lige, at det snart er til at færdes uden risiko for at brække lemmer.

    SvarSlet
  5. Kram i alle afskygninger er en god ide.. Håber du også fik kram.. :-)
    God dag til dig.

    SvarSlet
  6. ja kram tager jeg gerne imod ;-D, og håber at jeg snart kan komme ud og gå uden at risikere at gå på rumpen...;-D

    SvarSlet
  7. Marianne, og hvis du fik sne som os, så kom cyklen nok ikke frem ;-) Jeg længes efter lange traveture.

    Charlotte, det skal man og dejligt at du har en lille dejlig sønnesøn, som helt sikkert elsker KRAM :-)

    Tak Hanne, snefnugget ligger smukt sammen med de andre snefnug. Og hvalpen nyder lige nu at ligge på landmandens ben ;-)

    Ravheks , tak, håber din dag også blev god :-)

    Eva, det er ligefør at der skal købes pigremme til skoene, for der bliver ikke megen motion udover trappegang på arbejde :-)

    Tak Inge, jeg har fået kram :-)

    Annemarie, og jo mere man tænker på risikoen for at falde , jo mere stivbenet bliver man :-)

    SvarSlet