søndag, april 03, 2011

ARBEJDETS BETYDNING OG FLOWTEORI

Noget af det, der betyder meget, når man bliver indlagt med en blodprop eller blødning i hjernen er, hvornår og hvordan kan jeg vende tilbage til mit arbejde?

Indimellem kan jeg godt, når jeg læser rundt omkring på blogge, hvor det , der står øverst på ønskelisten, er at stoppe med arbejde, undre mig. Dem, der ikke kan arbejde af den ene eller anden årsag, vil gerne arbejde. Dem, der kan arbejde, længes tilsyneladende konstant efter ferier og efterløn.

Jeg har 4 svigerinder, som er over 60, en stoppede med at være selvstændig som 60 årig, en stoppede med at være lærer som 63 årig. To er i fuld sving og har ikke tænkt sig at stoppe før som 65 årig, den ene er i en ny spændende og psykisk hård stilling som social og sundhedsassistent, den anden er leder indenfor sygeplejen (sygeplejerske). De to læner jeg mig lidt opad.

Jeg har intentioner om at fortsætte længe endnu med at arbejde. Lige nu tænker jeg 62, men måske rykker grænsen sig, når jeg når derhen. Hvem ved?

Et af de emner, vi har haft på diplomstudiet er erhvervsrettet rehabilitering, og i den forbindelse var baggrundslitteraturen et kapitel om arbejdets betydning. Her blev jeg præsenteret for flowteorien udviklet af  en psykolog Mihaly Csikszenthihalyi.

Flow beskriver en tilstand, hvor man føler sig lykkelig og revet med i en aktivitet, som kræver ens fulde opmærksomhed. I følge undersøgelser viste det sig, at denne tilstand oftest opstod, når man var på arbejde, også ved rutineprægede arbejdsopgaver. Ellers havde man mest forbundet det med kunst og kreativitet, men forklaringen skulle være, at arbejdsopgaver fordrer, at jeg er fokuseret og opmærksom, jeg har ofte opgaver med klare mål, jeg får tydeligt feed-back, der er struktur og jeg bliver udfordret på mine færdigheder. Alle disse tinge er forudsætninger for, at der opstår en tilstand af flow. I min fritid er jeg ofte mere ustruktureret, jeg udfordrer måske ikke mine evner på samme måde og kommer dermed ikke i den tilstand af flow. Så påstanden i bogen er, at det ikke at have arbejde kan give færre  flowoplevelser og mindre muligheder for udvikling af selvet.

For mig giver teorien mening, den forklarer hvorfor en hård og belastende arbejdsdag alligevel kan give en fornemmelse af, vi klarede den trods alt, og den følelse gør godt.

Men også som leder i FDF har vi af og til udfordret os selv vel hårdt på lejre, og bagefter er det jo netop de situationer, vi huskede og blev klogere på os selv som ledere.

Mon ikke også flowteorien var på spil, da landmanden og jeg glemte at lytte til de lokale og pludselig befandt os på et bjerg på en motorcykel midt i torden, lyn, regn og tåge kombineret med skarpe hårnålesving. I år har vi planer om at se bjerget i godt vejr, så vi kan nyde udsigten og de skarpe hårnålesving ,  men de timer på bjerget, hvor landmanden blev udfordret i den grad, gav ham en god fornemmelse af sine evner til at håndtere en stor motorcykel i al slags vejr.

IMGP5250

6 kommentarer:

  1. Jeg har ikke mulighed for at gå på efterløn, så det bliver til pensionstid tidligst. Jeg har svært ved at forestille mig ikke at skulle arbejde - men har nok lyst til at lægge arbejdsopgaverne om og gøre mere af noget (retræte!) og mindre af andet. Og nu er det vel til for MCerne igen!

    SvarSlet
  2. Jeg har lang vej endnu inden efterløn (hvis overhovedet det er muligt til den tid), jeg er heler ikke i nærheden af at være klar til at trække mig tilbage. Jeg elsker mit arbejde. Jeg kender godt flow-teorien og fyren med det lange, svære navn - og det giver mening - det er der hvor man glemmer tid og sted, at det gode arbejde sker :-)

    SvarSlet
  3. Jeg har ikke før hørt om flow teorien, men den giver mening.. Jeg har ingen planer om at stoppe foreløbig, ville dog gerne arbejde lidt mindre.. måske bare alm. fuld tid.. :-)

    SvarSlet
  4. Charlotte, jeg håber at arbejdet kan tilrettelægges efter dine ønsker og behov. Arbejdstilfredshed hænger jo også sammen med medinflydelse på arbejdet.
    Og snart er det MC tid igen, vi venter dog til det bliver varmere :-)

    Marianne, ja lovmæssigt kan vores pensionsalder jo også ændre sig :-)


    Inge, almindelig fuld tid ville da være skønt til at starte med, håber det lykkes for dig :-)

    SvarSlet
  5. Først og fremmest tillykke med jeres dygtige vinderhund :-)

    Jeg indrømmer blankt, at det kun kan gå for langsomt med at kunne tillade mig at holde op med at arbejde... der er så mange ting, jeg har lyst til, men ikke kan nå at gøre ud i livet, så længe jeg er væk hjemmefra mellem 10 og 12 timer til hverdag.
    Mit job er såmænd spændende nok - nu har jeg bare arbejdet længe nok, og jeg vil så gerne nå nogle af tingene på listen. Ingen af os ved hvor længe vi har os, så det er med at springe til, mens det kan lade sig gøre.
    Jeg glæder mig også til at kunne tilbringe mere tid i England.
    Al respekt for alle jer, der godt gider blive ved - samfundet har brug for jer, og jeg kan i princippet slet ikke tillade mig at stoppe, men det bliver allerallersenest, når jeg er 62... så er John også meget tæt på 70 :-)

    SvarSlet
  6. Tak Ellen :-) Du har vægtige argumenter for at stoppe, og jeg forstår dig godt. Så må du udfordre dig selv, så du kommer i flow ;-)

    SvarSlet