torsdag, april 14, 2011

MINDER

Små ting i hverdagen får minder til at dukke frem.

I dag var det synet af en dobbeltbladet påskelilje, den minder mig om min far og hans liv. Han kom med løgene fra hans have, da vi var nyetableret landmandspar, og fortalte om, at sådanne påskeliljer havde min farmor i sin have. Forbindelsen fra den lille stoute husmandkone med de 15 børn til sønnen, der takket være sin mors bestemmelse fik lov til at tage en uddannelse og blev lærer, og så mig, hans ældste datter, som kunne blive det, jeg havde lyst til og valgte sygeplejerskevejen. Jeg giftede mig med en landmand, stoppede med at være sygeplejerske og startede igen 11 år efter, og nu sidder jeg her med en datter, der er gået den kreative vej kombineret med pædagogikkens vej i form af en tekstilformidleruddannelse, og en søn, der er gået i morfars fodspor.

Og så springer minderne over til min mor, som døde for tre år siden i april. Min mor, som hele livet igennem holdt sig i gang,  holdt aldrig op med at være nysgerrig efter mere viden. Hun deltog i utallige kurser i sit lærervirke, og som pensionist læste hun teologi for lægmand i flere år. Nu er jeg i gang med en diplomuddannelse, og kan sagtens følge hende i det spændende at få ny viden koblet til den eksisterende viden.

For første gang i 11 år har jeg ferie henover hele påsken. Jeg har før haft feriedage op til påsken, men har skullet arbejde nogle af helligdagene. I år starter min påskeferie i morgen kl 11, når opgaven er afleveret, og den slutter først fredagen efter påsken, hvor jeg starter op på arbejde i en aftenvagt.

Og det allerbedste er, at begge vores børn kommer hjem i løbet af de næste dage og bliver her påsken over. Sønnen har lagt billet ind på arbejde hos landmandsfaren, så det vil landmanden nyde her midt i den travle forårstid. Og jeg vil nyde, at vi er samlet under samme tag for en stund.

P1000074

10 kommentarer:

  1. Dejligt "pauseindlæg"
    Med fornemme linieskift og skønne minder og overvejelser omkring hvordan slægten binder bånd og går nye veje på finurlig vis.
    Pøj pøj med finpudsningen:))

    SvarSlet
  2. Minder er dejlige at have og du har masser af gode minder fra dine forældre...Det bliver dejligt med en lang ferie, jeg får også 10 sammenhængende feriedage fra i morgen eftermiddag...Herligt at børnene også kommer så I kan nyde de dejlige forårsdag sammen...;-D

    SvarSlet
  3. Det er virkelig skønt med gode minder - jeg har desværre ikke så mange fra min barn- og ungdom, men så kan jeg heldigvis mindes mine voksne år :)
    Skønt med så lang en ferie i så godt et selskab :)

    PS: Jeg har brugt macrofunctionen på mit Panasonic Lumix til at tage kattebilledet. Stiller skarpt på blomsterne, holder knappen inde, mens jeg vipper kameraet og skyder billedet mod katten.

    SvarSlet
  4. Uden at vide det, gætter jeg på du ligner din mor Lene, i hvert fald på aktivitets niveauet og din søgen efter ny viden.. :-) Jeg synes det er fantastisk og jeg glæder mig på dine vegne, over at du har styr på opgaven og snart holder ferie og fri sammen med begge ungerne.. :-)

    SvarSlet
  5. Meget smukke påskeliljer - og meget dejlige minder. Ja, det er sjovt at se generationerne over et spand af tid - og at finde ligheder. Hvor er det dejligt, at I kan holde ferie sammen i år. Det lykkedes ikke for mig at samle dem alle - men mellemsønnen kommer hjem pålørdag! Og så er påske jo en travl tid!

    SvarSlet
  6. Det lyder som om du har en rigtig god påskeferie i vente, dejligt med hele familien samlet - trods dem der mangler, som jo alligevel er der et eller andet sted :-)

    SvarSlet
  7. Dejligt at læse dine minder om dem 'du står på skuldrene af'
    Det er forunderligt at tænke på vores forældre og bedsteforældres tid. De havde hårde vilkår.
    Vi har mange valgmuligheder og vores børn endnu flere.
    Men så er der andre udfordringer, der skal tackles.
    Og de har andre 'værktøjer' end vi havde.
    Hvor lyder det godt med den lange påskeferie og børnene, der kommer hjem.
    Sådan skal det være!

    SvarSlet
  8. Tak Hanne, jeg pudser og pudser så jeg er helt grå i hovedet :-)

    Annemarie, vi er heldige,vi to:-)

    Helle, godt at du selv kan være med til at bestemme de gode minder fra voksentiden, Og du har også nydt at have datteren hjemme :-)
    Jeg havde indstillet kameraet på autoindstilling, nu prøver jeg hvor jeg selv skal stille den til makro, for jeg synes ikke altid det andet virker.

    Tak Inge, jeg tror nu nok jeg ligner min far mest. Jeg glæder mig også :-)

    Åh ja Charlotte, landmænd og præster holder vist ikke fri i påsken ;-) Det er et puslespil at få alle til at mødes, og vi må så også undvære vores svigerdatter, hun skal arbejde hele påsken.

    Marianne, de er der jo :-)

    Betty, og det er jo ikke mange år siden i det store perspektiv. Jeg synes vi har været vidne til en eksplosion af forandringer, men det har de 80 -90 årige da endnu mere :-)

    SvarSlet
  9. Minder er deljige at have, jeg blev blød om hjertet, da jeg så billedet af den dobbelte påskelilje. Den hørte til barndommens påske.Ja, den hører stadig til.

    Dejlig I kan være sammen som familie i påskeferien.Vi holder påskekomsammen for børn-svigerbørn og børnebørn på torsdag.Sjovt nok er det lige den dag påskeharen kommer forbi til stor glæde for børnebørnene.

    SvarSlet
  10. Marie, dejligt at du også har minder om den påskelilje. Skønt med traditioner, ofte er påsken en travl tid, men søndag morgen med æg, der bliver malet med tusser inden de spises, og påskeæg, der skal findes, har vi dog. Vi har så aldrig haft påskeharen med indover den leg :-)

    SvarSlet