mandag, april 25, 2011

OG SÅ SIDDER JEG HER

Sommerhuset har været vores base det sidste 1½ døgn. Når jeg kigger rundt, har vi formået at befolke det, så det virker som et levende hus. Tekopper fra i går aftes står fremme sammen med de smukke porcelænsæg fra Summerbird, som jeg havde købt til min familie.

Søndagsavisernes mange sektioner hober sig op i en bunke midt på bordet, tæppet, som luner godt sent på aftenen, hvor solens varme er svundet, er krøllet sammen i hjørnet af sofaen. Udenfor vinduet kan jeg se de glemte hynder på solsengene, jeg håber solen får så megen magt, inden jeg kører hjem, at duggen damper af.

Oppe i luften mellem Jylland og Sjælland hænger min søn i en flyver, jeg har nydt at have ham herhjemme, jeg savner ham allerede. Han er træt, det har været en lang uge med mange arbejdstimer, men når lønsedlen kommer, er det helt sikkert alle anstrengelserne værd. Han savner sin forlovede, så det bliver godt for ham at komme hjem.

Inde i det ene værelse sover datteren sødeligt, om lidt skal der pakkes sammen, og hun skal køres til et tog. Jeg vil nyde de sidste timer, før hovedstaden igen bliver begge mine børns base. Det har været skønt at have en at lave mad sammen med, en at gå tur sammen med, en at strikke sammen med. Hun skal hjem og brodere, kreere og finde praktikplads.

Hverdagen er begyndt for landmanden, for ham blev påskens fridage reduceret til påskesøndag. Vi nåede både morgenmad, gudstjeneste, påskefrokost og en lang aftengåtur ned til havet.Om lidt skal jeg begynde at pakke sammen. Om lidt skal jeg planlægge aftensmad og eftermiddagsmad for det arbejdende folk.

Men lige nu nyder jeg at sidde her, træt og vågen med en god bog ved min side.

God påskemandag til dig.

6 kommentarer:

  1. tak Lene...det er nu lidt vemodigt, når børnene er så langt væk. Ville ønske man lige kunne smutte hen om hjørnet...god mandag og læsning.

    SvarSlet
  2. Dejligt, som du har nydt din påske - og vemodigt er det jo, når de drager til egen rede, de gode børn.

    SvarSlet
  3. Så koselig du må ha hatt det. Vår påske har vært uten barn i år (vi har seks barn i alt, han og jeg, men ingen sammen). Nå har min yngste kommet tilbake fra Oslo og til hybelen som er seks mil unna der vi bor. Hva er en landmand? Det ordet bruker vi ikke i Norge. Kos deg med boken din!

    SvarSlet
  4. God dejlig mandag til dig.

    SvarSlet
  5. En dejlig beskrivelse - kan se det for mig uden overhovedet at vide hvordan jeres sommerhus ser ud. Unge mennesker er kun til låns, desværre - her har vi ældstesønnen blot 35 km. væk, men vi ser ham alligevel alt for sjældent. Han har så travlt med alt muligt og det er også i orden, jeg ved, at han en dag "vender tilbage" og så er jeg også klar.

    SvarSlet
  6. Tak i lige måde Lavendel, og når der så kommer et lille barnebarn så er afstanden pludselig mere mærkbar :-)

    Charlotte, jeg har stornydt :-) Og vemodigt er det, men sådan er det jo :-)

    Tak Steinkjerringa, bogen er læst :-) Du kender til savnet af børn, men dejligt at få din søn tættere på.
    Landmand er det samme som bonde. I Danmark bruger man ikke ordet bonde så meget mere, hvorfor ved jeg ikke.

    Tak i lige måde Hanne :-)

    Moster tulle, de er jo netop kun til låns, så vi må nyde, når de dukker op en gang imellem :-)

    SvarSlet