fredag, april 22, 2011

SUPERKVINDE

Ellen udnævnte mig til superkvinde i en kommentar, og det har jeg tænkt på siden. Super som i superhelte er nogen, der gør noget helt usædvanligt, noget der ellers ikke kan lade sig gøre, sådan nogen befolkede vores hjem, da sønnen var lille; de var overalt, pludselig dukkede de op midt i mit køkken, kæmpede drabelige kampe. Senere kom de ned som tegninger i SuperHugos kamp mod supermyren, moderen blev sekretæren, og vi har lige fundet bøgerne frem og hygget os med at læse højt. Et evigt dementi på at sønnen ikke har kreative evner og fantasi, hvilket han ikke selv mener, han har. Sådan en superkvinde er jeg ikke.

Super kan også betyde noget, der er ekstraordinært godt. Det var en super oplevelse at høre den lille operakoncert i går ved påskeudstillingen. Billederne, der flankerede sanger og pianist var super flotte. Havde jeg en kæmpe væg og 30.000 kr., så købte jeg et af dem. Det var super dejligt at dele den oplevelse med datteren. Der er dage, hvor jeg synes, jeg klarer mig ekstraordinært godt, dage, hvor jeg formår at få alt til at klappe, ja da vil jeg godt kaldes superkvinde. Modsat superheltene må denne superkvinde nemlig godt erkende, at der er en grænse for hendes formåen, og jeg kan mærke, at det er godt, at jeg har ferie fra sygeplejejobbet i disse hektiske dage, og at jeg har tre fridage efter påsken til at komme ned igen.

Det ene barn er kommet hjem for at holde ferie, slappe af i rolige omgivelser; det kan vi så ikke levere her på gården, så vi tog en dag sammen i går, og lige nu sover hun sødt i sommerhuset, hvor vi skal tilbringe resten af dagen. Hun har været inspirerende at lave mad sammmen med, nye ideer kommer på bordet sammen med de gamle favoritretter. Jeg listede op tidligt i morges, så jeg kunne være hjemme, når det andet barn stod op, han har ingen studiejob til dagligt og mangler derfor penge, så han knokler løs, mens hans forlovede knokler løs i København. Han bliver forkælet med lækker mad og kys og kram i pauserne; trætheden er mærkbar nu og savnet af hans elskede stort, det er noget andet at studere end at sidde på en traktor fra tidligt morgen til sen aften.

Landmanden har brug for en hustru, som er til stede og kan levere mad til folkene på gården. En hustru, som har tid til snak, når han har tid.

Så ja lige nu føler jeg mig som en superkvinde, men lige om lidt er vi to på gården igen. Lige om lidt starter jobbet igen. Lige om lidt er hverdagen her igen, så jeg husker at nyde og være til stede.

P1000144

10 kommentarer:

  1. Super indlæg fra en super dejlig kvinde.. :-) Jeg ønsker jer alle en god langfredag..

    SvarSlet
  2. Dejligt indlæg, Lene - kærlig hilsen

    SvarSlet
  3. Tankevækkende indlæg om en af hverdagens "Super kvinder". Rigtig god langfredag til dig og dine.

    SvarSlet
  4. Du er i hvertilfælde en super dejlig kvinde :-)

    SvarSlet
  5. Jeg synes Losarinas mor har ret:-)

    SvarSlet
  6. Tak i lige måde Inge. Så fik jeg internettet til at virke i sommerhuset :-)

    Tak Lavendel og kærlige hilsener til dig også :-)

    Tak i lige måde Oline,og sæt du samme betegnelse på dig selv :-)

    Tak i lige måde Miri :-)

    Charlotte,også her kan jeg sige tak i lige måde :-)

    SvarSlet
  7. Super indlæg!
    Jeg har lagt mærke til, at 'super' bliver brugt rigtig meget for tiden.
    I stedet for tak siges der ofte 'super' eller hvis noget er godt, siger man 'super' osv.

    SvarSlet
  8. Betty,tak og jeg tror du har ret i brugen af super :-)

    SvarSlet
  9. Prøv lige at google superhero grandma (igen - ikke noget med din alder at gøre) Det er de mest fantastiske billeder, og historien om hvorfor de er taget er også dejlig.

    SvarSlet
  10. Anne, det vil jeg gøre og det har slet ikke noget med min alder at gøre, vel ;-)

    SvarSlet