fredag, maj 13, 2011

DET RETTE VALG

Nej vi er ikke ude i dybsindige refleksioner over livets store spørgsmål. Det er langt mere enkelt og materielt.

De sidste to år har jeg fået gavekort fra mine søskende til jul, men aldrig fået købt noget for dem. I dag tog jeg mig sammen og kørte ud i storcenteret, hvor Inspiration holder til. En venlig ekspedient spurgte, om hun kunne hjælpe, og jeg måtte sige, at jeg var så heldig, at jeg havde gavekort til butikken, så nu skulle jeg bare finde det, jeg ville have.

Jeg mangler ikke noget, og jeg ønsker mig egentlig ikke noget, jeg mener virkelig det, når jeg siger, at det der betyder allermest er at være sammen med mennesker, jeg holder af. Jeg er jo sådan en, som ikke kan smide ting ud, jeg har fået, eller sætte dem på loftet, så derfor er det svært at få nye ting ind. Lidt kommer der dog heldigvis gennem gaver, jeg er ikke selv den store indkøber af ting til boligen, det være sig stort eller små. Nu skulle jeg selv vælge, og det var svært.

Skulle jeg vælge vaser i smarte striber eller sjove faconer? Skulle jeg vælge smarte fyrfadslysestager eller smukke nye tekrus? Skulle det være brødkurve eller duge? Jeg var rådvild.

Hele butikken blev gennemsøgt flere gange. Og hver gang havnede jeg midt i butikken ved nogle lysestager. De minder mig om de to, der står hjemme på klaveret hos min far. Min far har selv drejet dem i sløjdlokalet, han var sløjdlærer i sine unge år som lærer. Jeg er helt sikker på, at de var kopi af kendte lysestager. Jeg kunne mærke, at det skulle være to af dem, men så kom det næste valg; de fandtes i tre størrelser og mange farver, jeg kunne slet ikke vælge. Til sidst faldt valget på de her, de minder mig om dem der hjemme, de minder mig om farven på det gamle skab, der står i samme stue som klaveret.

Jeg er stadig i tvivl, så nu står de der, mens jeg tænker videre, for skulle jeg have valgt den skrappe orange eller den varme røde, eller den hvide eller…..

P1000355

18 kommentarer:

  1. De er smukke - de minder om din far - det var det rigtige valg!

    SvarSlet
  2. Charlotte, tak, jeg tror også det er den rette farve, den giver mig ro, når jeg kigger på den :-)

    SvarSlet
  3. Og se lige som de spiller sammen med det smukke maleri - rigtig godt valg, Lene :-)

    SvarSlet
  4. Jeg tror, at du valgte rigtigt. De er meget fine og står rigtig flot til billedet. At de bringer historie og minder ind er en herlig sidegevinst.

    SvarSlet
  5. Tak Ella, hvor er det dejligt, at du med din sans for farver er enig :-)

    Tak Susanne, jeg kan også mærke, at jeg bliver glad af at se på dem :-)

    SvarSlet
  6. Du har valgt de helt rigtige, de er bare SÅ flotte. Go weekend:)

    SvarSlet
  7. Eftersom det var de stager du blev ved med at vende tilbage til, ja så er det bestemt dem du skal ha´... de er forøvrigt super flotte. GODT VALGT. KH: Joan M.

    SvarSlet
  8. Joan, jeg tror du har ret og tak :-)

    SvarSlet
  9. Jette tak og i lige måde :-)

    SvarSlet
  10. Apropos julegaver, så er jeg nærmest stoppet med det, da jeg ikke har børn. Kun min mand og mine forældre får - mine søskende og jeg giver ikke hinanden mere... for ja, vi er jo mere eller mindre materielt stopfodret i dette land. Og af samme grund kræsne ... så er det bedre at købe noget selv, synes nogen og giver et gavekort. Så skal gaven nemlig ikke byttes ;-)
    Det er egentlig bedre at give tid til hinanden. Derfor har jeg besluttet, at min gamle far (og mor) får et hjemmelavet gavekort til sin 80 års dag. Den lyder på et par dage i et lejet sommerhus med os.
    Men lysestagerne ER flotte og det er en skøn farve ;-)

    SvarSlet
  11. De er skønne! Jeg kender jo ikke resten af dit hus - men jeg ville sige at de passer til den du fortælle mig at du er.
    Der ER jo ikke noget i vejen for at du kan få de orange eller de hvide næste gang ;)

    SvarSlet
  12. Godt fargevalg syns jeg, Lene. Du kan jo supplere med en rød eller orange senere?
    Det er så fin form på de stakene. Jeg har maken, bare blågrønne.
    Fortsatt god lørdag :o)

    SvarSlet
  13. Tak Laila, vi er også stoppet nu :-)Og din tidsgave lyder som en rigtig god ide. Og jeg er blevet gammel og kan ikke huske, om du har kommenteret før her, men velkommen her :-)

    Kong mor, god ide med flere stager :-)

    Elisabeth, jeg gad da godt se dine, for jeg ville nemlig kalde mine blågrønne :-)

    SvarSlet
  14. Smukke stager der på allerfineste vis spiller sammen med maleriet.
    Hvor er det fint, dem tror jeg da godt du kan pille byttemærkerne af ;))

    SvarSlet
  15. Tak Hanne, nu er der lys i stagerne, jeg glemte byttemærkerne og overvejer om man kan få lyse lys, som ikke er hvide :-)

    SvarSlet
  16. Lene, ta en titt på blogginnlegget mitt idag, så ser du mine staker.
    God søndag :o)

    SvarSlet
  17. Det er meget smukke stager og de passer så fint til billedet bag dem. Det er da helt sikkert det rette valg.. :-)

    SvarSlet
  18. Elsebeth, jeg kigger :-)

    Tak Inge, jeg er også overbevist nu :-)

    SvarSlet