fredag, maj 06, 2011

FREDAGSTANKER

Landmændene er i fuld sving, de sidste kartofler bliver sat i dag, vores unge medarbejder har fået lov til at sætte de fleste, det er et skulderklap, for her på gården skal kartoffelrækkerne stå lige. Fra ploven kørte på marken, er der sket meget med jorden. Først blev den pløjet, så blev den tromlet, herefter blev der spredt gødning ud, tre forskellige slags i tre omgange. Så blev jorden harvet, først fik den en krog, dvs at traktoren harver jorden på skrå, starter i et hjørne, kører til modsatte side på midten og herefter skråt op til samme sides øverste hjørne, forstod du det? Herefter drejer den og kører tilbage igen, og så fremdeles indtil hele marken er harvet på skrå eller i krog, som det hedder. Det betyder, at jorden er harvet to gange undervejs. Så harves jorden på langs, det siger næsten sig selv, at det er ligeud, og så er det kartoffellæggerens tur, den lægger kartoflerne en efter en i jorden og kammer jorden op omkring kartoflen i samme arbejdsgang. Til sidst bliver kammene kamformet eller muldet, der kommer ekstra jord op omkring kartoflerne, så de ligger godt og lunt og kan starte deres spiring og vækst af små lækre nye kartofler.

P1000264

Det er fredag, så vi skal have rundstykker til formiddagsteen, det er en god tradition, vi fik startet, det er hyggeligt lige at sidde lidt længere og snakke om løst og fast. Det er også hyggeligt at sidde her ved computeren, men jeg skal på indkøb i dag, der mangler tøj og sko til maj måneds konfirmationer, så de praktiske gøremål herhjemme skal fra hånden i en fart. Og jeg har sagt højt til mig selv, at NU skal jeg prioritere øvelser for min fod og min ryg/mave, det er for dumt at gå rundt og have ondt, når jeg ved, at der er øvelser, der hjælper.

P1000263

Må du få en fredag med sol og varme.

15 kommentarer:

  1. Der er meget arbejde med jorden før vi får nye lækre kartofler, dejligt at der er kompetente folk derude på marken
    God shoppetur, og husk nu øvelserne søde Lene :-)

    SvarSlet
  2. håber også du får en fredag med sol og varme - nye klæder og hvad dertil hører....
    sjovt ...måske man skulle tænke lidt mere det med kartoflens bliven til :)

    kh♥

    SvarSlet
  3. Tak Inge, der er rigtig meget arbejde :-) Og øvelserne er lavet, og de skal laves i aften med, ikke om jeg vil humpe sommeren i møde :-)

    Tak Marianne, og velkommen her :-)
    du må til at udøve mindfullness, når du spiser kartoflen :-)

    SvarSlet
  4. God fredag til dig og god fornøjelse med indkøb af sko og tøj ;) det plejer da ikke at være en spidskompetence.

    SvarSlet
  5. Man tænker jo egentlig slet ikke over hvilket arbejde det er med at få maden fra jorden til bordet..Håber du finder lidt tøj til konfirmationer...;-D En dejlig fredag til dig..

    SvarSlet
  6. Jeg synes, det er så hyggeligt at læse om, hvordan jorden forberedes, fordi det minder mig om de arbejdsgange min far havde på husmandsstedet gående bag et par heste og med redskaber, de var flere som deltes om. Først omkring midt i 60erne anskaffede han sig en lille traktor.
    Der er nærmest sket en revolution siden.
    Jeg skal også tænke på konfirmationstøj, eller måske har jeg noget??
    God fredag til dig.

    SvarSlet
  7. Jeg håber, at du snart er hjemme igen med fyldte poser, Lene, for jeg véd jo, at det ikke er din yndlingsdisciplin, du kaster dig ud i denne fredag :-)

    SvarSlet
  8. Tak Helle, det er absolut ikke min spidskompetence :-)

    Tak Annemarie, der er lidt mere end bare at putte kartoflerne i jorden :-)

    Tak Betty, åh ja dengang var tempoet langsommere og det fysisk slid hårdere. Og jeg vil finde noget tøj, jeg bruger altid din anden sidste sætning ;-)

    Tak Liselotte, planerne blev ændret, vi skulle først finde en ovn og et køleskab, det var nemt, men tøjet, suk. Jeg må vist hellere gøre mig klar :-)

    SvarSlet
  9. Og må du også have en god fredag og en god weekend - og konfirmation. Jeg vil tænke en ekstra gang på dig netop denne weekend :-)

    SvarSlet
  10. Øvelser skal man passe - det har du ret i. Jeg tror det her LOOP, vi går til, fungerer. Jeg har ikke ondt i ryggen efter vi er begyndt. Håber, du finder tøj, der passer dig - på alle måder:-)

    SvarSlet
  11. Tak Ellen og må I få en dejlig weekend :-)

    Tak Charlotte, jeg fandt tøjet og det er godkendt af gemalen ;-)
    Jeg pønser stadig på hvordan vi kan komme af sted til LOOP.

    SvarSlet
  12. Det er dejligt at høre om jeres omsorg for kartoflerne. Kartofler er yderst populære her i familien.

    Jeg mangler også tøj til konfirmation og bryllup. Men jeg ville hellere købe lidt til hverdag.

    SvarSlet
  13. Eva, kartofler er en alsidig spise :-) Og heller ikke hverdagstøj er jeg god til at få købt ;-)

    SvarSlet
  14. Jeg kan godt forstå ideen med at harve på skrå. Det er svært at få ordene til at passe i den situation, og hvis man kun gør nøjagtigt, som du skriver, vil der være et hjørne "før" start-linien, som man ikke får med. Der er sikkert flere måder at gøre det - men til sidst vil der altid være et lille stykke, som man må tage med en ekstra kørsel, tror jeg.

    Igår kom jeg i tvivl om der er en kartoffel, der hedder "Vildmose", og om Vildmosekartofler er bedre end Lammefjordskartofler. Farmer /www.farmer.smartlog.dk/ fra Nordfyn foreslog at jeg kiggede ind på din weblog - det var jo en god ide. (Jeg er ikke kartoffelfarmer, er bare interesseret i kvaliteten af det, vi spiser) :)

    SvarSlet
  15. hej Donald, det er nok snarere min evne til at forklare :-) Vildmosekartofler er som Lammefjordkartofler ikke en bestemt sort, men mærke for kartofler avlet i det område. For Vildmosekartofler gælder, at de er dyrket i spagnum som giver tynd fin skind og en meget reglmæssig kartoffel.

    SvarSlet