mandag, maj 16, 2011

IKKE SÅ RINGE ENDDA

Der er mennesker, som kæmper en kamp med deres blodtryk, motion, kostændringer og medicin er ikke nok, blodtrykket driller rigtig meget. Så jeg er taknemlig for mit normale blodtryk på 130/80, det har i stressede perioder været oppe og røre ved den øverste grænse for det normale blodtryk 140/90. Det brød jeg mig ikke om, og jeg var så heldig, at ferie og visse ændringer i min mentale tilgang til livet hjalp blodtrykket ned igen. Og nej, uanset du bliver ældre, så er 140/90 stadig den øverste grænse.

Dagen i dag har været travl, jeg fik gået over 7000 skridt i løbet af de 8 timer, og bagefter var det huhej over til tapning af blod. Først da jeg lå i stolen, kom jeg i tanke om blodtryksmålingen, som er det første, blodbankens personale måler. Jeg tog en dyb indånding og ventede spændt på resultatet, faktisk var jeg mere spændt på de tal, end sygeplejersken var på blodprocenten, som skulle tjekkes før tapning, da jeg ligger i den lave ende for tilladelig tapning.

Blodprocenten var i orden – 8,2, og jeg kunne ikke skjule et smil, da jeg fik blodtrykket at vide – 125/75, det er bare i orden efter en hektisk dag!

Naboen har inviteret til kvindekomsammen over en omgang Tupperwareskåle, jeg kombinerer lysten til en gåtur og aftenkomsammen, så paraply, lommelygte og gul vest skal findes frem, og så er jeg den, der er gået.

God aften til dig, og ved du ikke, hvad dit blodtryk er, så få det tjekket, blodtrykket er den hyppigste årsag til en blodprop eller blødning i hjernen. Du kan tjekke din viden her.

P1000361

7 kommentarer:

  1. Lyder dejligt med en kvindeaften, jeg er godt nok ikke til Tupperware, men en god frisk gåtur, kvindesnak og hygge, det gider jeg godt.. :-)
    Ja det er en god og vigtig ting at holde lidt øje med blodtrykket, og kende sit eget normal tryk. Mit har heldigvis altid artet sig vel i den lave ende af skalaen :-)

    SvarSlet
  2. Du travle kvinde !
    Flot blodtryk :-)
    Jeg får mit tjekket jævnligt både mor og bror havde forhøjet, meget forhøjet blodtryk- men indtilvidere er jeg sluppet :-)

    SvarSlet
  3. Heldigvis er mit blodtryk og puls også i den lave ende, selvom jeg er begunstiget med lidt sul på sidebenene.... Faktisk er det åbenbart så meget i den gode ende, at sygehjælperen under min nylige hospitalsindlæggelse spurgte om jeg var eliteidrætsudøver..... Ahem. ;-) Så har man hørt det med

    SvarSlet
  4. Det lyder spændende med et Tupperware-party! Hvis jeg vidste, hvor jeg kunne finde sådan et her, meldte jeg mig straks. Godt du har så fint et blodtryk! Mit er heldigvis på plads igen, da jeg fik et 'nyt liv' :-)

    SvarSlet
  5. Håber du havde en dejlig aften og gåtur hjemad.
    Mit blodtryk er helt fint og har altid været det. Men resten af familien døjer med et for højt tryk, det er tilsyneladende ikke arveligt - eller er det?
    Rigtig god tirsdag:-)

    SvarSlet
  6. Det er altså i orden! Så er man cool ;-)
    Mærkeligt som vi er forskelige.
    Jeg har haft 110/70 hele mit liv - og jeg spiser meget salt..

    SvarSlet
  7. Inge, det blev en sjov aften og tupperware er godt kram, men jeg har ofte været for nærig, til gengæld hygger jeg med alle de skønne kvinder :-)

    Miri, godt du holder øje, det er det vigtigste :-)

    Pollyanna, svævede du ikke derfra :-)

    Madame, det er jo hjemme hos folk, det foregår, så du kan ganske enkelt selv arrangere en aften og konsulenterne kan du nok finde på deres hjemmeside:-) Og hvor er det godt at det nye liv fik blodtrykket til at falde på plads, det var vist den helt rigtige beslutning, du tog.

    Ravheks, tak. Blodtryk kan være arveligt, men der er også mange andre faktorer, der spiller ind, måske har I forskellig levevis (kost, rygning, motion, vægt etc)

    Kong mor, flot blodtryk, men hold øje, for du er jo yngre end mig og mit begyndte at stige, da jeg blev 50 :-)

    SvarSlet