tirsdag, maj 03, 2011

TANKESAMMENKÆDNINGER

En enkelt tanke kobles sammen med ord, og da tanken således bliver mere tydelig, får ordene mig til at tænke på andre ting, ordene har andre betydninger. Det, som i første omgang blot var tænkt som et lille morgenindlæg, nogle hastige tanker under morgenmaden, bliver pludselig til meget mere, og jeg kan ikke helt følge ordene, de breder sig; der skal flere ord til, hvis jeg skal kunne følge tankerne.

Det er der ikke tid til; blot kan jeg sige, at det ikke er særligt klogt at ignorere min egen viden om 7 timers søvn som en nødvendig forudsætning for en klar hjerne, når jeg for første gang i 8½ uge skal op kl 5.

Og den første tanke i morges var, da jeg søvnigt stod på badeværelset: Så kan du lære det! Og den sætning hader jeg, og det var egentlig den sætning, og hvorfor jeg hader den, jeg ville skrive indlæg om, men det formår jeg ikke med en træg hjerne.

I stedet for vil jeg ønske dig en god dag.

P1000187

14 kommentarer:

  1. Det giver rigtig god mening i min verden. En dejlig dag til dig

    SvarSlet
  2. Fordi man vel ikke forsætligt gør den slags ting - og fordi verden bare ser ud som den gør.
    Man skal have kram, trøst og ynk når man har været lidt uforsigtig og tankeløs, og gjort noget andet end det man burde.
    Ikke nedgøres med den ækle sætning!
    Hav en RIGTIG god tirsdag - håber du bliver frisk i løbet af dagen!

    SvarSlet
  3. Rigtig god dag og jeg kan høre, at du har lært det ;)

    SvarSlet
  4. Uha- jeg kender godt det med ord, der breder sig- har deres eget liv og presser sig på. Jeg skrev alenlange breve til mine kammerater da jeg var ung og havde lange filosofiske diskussioner med en af dem, som jeg forøvrigt stadig er på julekort med efter snart 40 år. Sjovt selvom vi aldrig mødes. Nu breder ordene sig udover pcen og det er blevet meget lettere- ingen skrivekrampe mere.
    Dejligt foto af kirsebærtræ i blomst- ikke underligt at japanerne holder fest for dem.
    Jeg håber du får søvn nok det næste døgn. Det skulle jeg også have haft i nat men Balder syntes kl 5.30 var morgen og selvom han fik et NED og KURV så var jeg jo vågen. ØV altså.

    SvarSlet
  5. Det sætter tanker i gang, dit lille morgenindlæg. Godt skrevet, selv om du er træt.
    Jeg kommer til at tænke på, at vi nok tit taler hårdt til os selv og forventer meget af os.
    Jeg har ikke nogen løsninger. Sommetider er det hyggeligt bare at blive hængende sent om aftenen, vel vidende at der venter en tidlig morgen.
    Det må også være noget af en omvæltning efter mange fridage at indordne sig under arbejdsrutiner.
    God dag og god energi til dig i dag!

    SvarSlet
  6. Uha og føj for at skulle så tidligt op, det undgår man heldigvis når man er fast aftenvagt:) Godt du ikke også har små børn du er nødt til at hive lige så tidligt ud af sengen. Der er nok én som finder sengen tidligt i aften eller måske snupper en lille mormor på sofaen sidst på eftermiddagen:)

    SvarSlet
  7. Jeg kender også det med ord. Og det er der, mine såkaldte morgensider kommer ind i billeder. Jeg begynder at skrive en tanke eller et indfald, og pludselig får ordene deres helt eget liv. Hvis man er heldig, bliver de måske endda til en indsigt.

    Du ønskes en god dag - og se så at lære det :-)

    SvarSlet
  8. Hmm, jeg prøvede at sende en kommentar tidligere, men det gik vist ikke, så her komme én lignende:

    Også en god dag til dig! Og tankekæden tager vi også gerne imod ved dagens slutning - hvis altså hjernen er mindre træg efter en første arbejdsdag!

    SvarSlet
  9. Tak i lige måde Susanne :-)

    Tak i lige måde Miri :-)

    Tak i lige måde Kong mor, den sætning kan siges med så fordømmende tonefald. Men det gjorde jeg heldigvis ikke i morges ;-)

    Tak i lige måde Helle, lidt lærer jeg da :-)

    Karin, det lyder hyggeligt med sådanne filosofiske brevskriverier. jeg håber du og jeg får god søvn i nat :-)

    Tak Betty, vi kan være hårde ved os selv, det var jeg nu ikke i morges, men sætningen kom frem, fordi jeg tænker over den og alle de betydninger, jeg lægger i den lille sætning.

    Charlotte, ja det slipper man jo for som aftenvagt :-) Og en morfora dur ikke, for så kan jeg slet ikke sove i aften, så det er tidligt i seng :-)

    Tak i lige måde Johanne, dine morgensider lyder så spændende, men jeg tror mine blev nødt til at være aftensider :-)

    Tak Anne, trætheden er markant, så indlægget blev anderledes :-)

    SvarSlet
  10. Jeg håber, du får sovet godt i nat - jeg kender kun alt for godt til at have sovet for lidt inden en tidlig arbejdsdag.

    SvarSlet
  11. Tak Madame, det håber jeg også :-)

    SvarSlet
  12. Så kan du lære det.. eller hvad sagde jeg... to dumme sætninger som vi ikke skal bruge på os selv eller andre. Men det er svært sommetider :-)
    Håber du har fået en rigtig god og ubrudt nattesøvn. :-)

    SvarSlet
  13. Tak Inge, jeg sover fantastisk godt lige for tiden, kunne nok sove 10 timer, hvis jeg gik tidligere i seng :-)

    SvarSlet