søndag, maj 01, 2011

UKRUDT ELLER BLOMST?

Måske kan du hjælpe mig? Den store haveekspert er jeg ikke, men ved at følge I andres blogge lærer jeg da lidt efterhånden; viden om et emne er ofte afhængig af interesse, så min haveviden er ikke så stor.

Formiddagen i går blev tilbragt hos min far i strålende solskin på terrassen, vi nød mine hjemmebagte boller og min fars skønne have. Min far har jo Alzheimer, så derfor er der viden, der er forsvundet, og andet dukker op fra hjernens fantastiske verden. Således siger min far pludselig, mens vi sidder i solen; du plejer da ikke at bryde dig om at være sådan ude, underforstået i solen (min far er ramt på evnen til at finde navneord). Fuldstændig korrekt! Jeg skulle slæbes ud i solen, ville hellere sidde i skyggen med en god bog som barn.

P1000198

Haven er stadig smukt holdt, men ukrudt i de små bede var i de sidste år min mors område, min far så det ganske enkelt ikke, så jeg tog små ture omkring bedene indimellem, mens vi drak te og snakkede.

P1000206

Og der var to planter, som jeg ikke aner, om det er ukrudt eller blomster, jeg har aldrig set dem før (bilder jeg mig ind).

Den ene var der rigtig mange af i stenbedet, en lang grøn stængel og så disse underlige runde “perler”. Hvad er det? Skal jeg fluks kaste mig over dem og rive dem op med rode, næste gang jeg skal ned hos min far?

P1000203

P1000202

 

 

 

 

 

 

Den anden stod i rhododendronbedet, jeg beklager den dårlige billedkvalitet, solen var lige på. Er det også en, jeg skal fjerne?

P1000204

P1000205

 

 

 

 

 

 

Jeg håber, du kan hjælpe mig.

Jeg er brugt, når jeg kommer hjem efter aftenvagterne, så der skal slappes af, inden den sidste i rækken i aften. Må din søndag være god ved dig.

14 kommentarer:

  1. Den første er Snepryd(frøsætningen)den har en blå blomst. Den næste er en Akeleje den kommer i forskellige farver, den spreder sig hvor den har lyst. God søndag

    SvarSlet
  2. Nummer to er en akeleje, Lene. Den første kender jeg ikke... men jeg kender godt det med ikke at være frygteligt havekyndig. Jeg kan bare godt lide den ;-)

    God arbejdslyst i aften :-)

    SvarSlet
  3. Lotte, tusind tak, Snepryden kan jeg se via google at den har min far i et andet bed, så de har nok spredt sig til stenbedet :-)

    Liselotte, tak og akelejen får lov at stå, måske skal jeg forsøge at flytte den til et staudebed :-)
    Og efter jeg kom ind i blogverdenen, kan jeg se at mine forældre har en varieret have, jeg kan genkende mange af blomsterne i deres have nu.

    SvarSlet
  4. Snepryd er som akeleje rigtig villig til at sprede sig - så man kan vælge at lade dem stå eller tage dem væk alt efter hvor de bosættersig i haven :0)Men det tilfældige er som oftest det smukkeste :0)

    Dorthe

    SvarSlet
  5. Dorthe, jeg tror vi går ind for det tilfældige :-) Men der er en tom plet i staudebedet, så måske skulle vi prøve om de kan flyttes :-)

    SvarSlet
  6. Kan overhovedet ikke hjælpe dig - er have-analfabet.
    Jeg beholder det som er pænt - resten ryger ud ;-)

    SvarSlet
  7. Kong mor, men af og til ved vi jo ikke om det bliver pænt ;-) Jeg har i øvrigt i flere år fjernet en blomst, som jeg troede var ukrudt indtil jeg så den i blogverdenen :-)

    SvarSlet
  8. Ukrudt eller ej.. hvis det er pænt er det ikke ukrudt.. :-) jeg har masser af ukrudt rundt omkring, og en del af det er faktisk ret pænt, så det får lov at stå.. Høhø.. det gør det grimme også tit.. ;-)

    SvarSlet
  9. Det lyder hyggeligt og fredeligt med snak og lidt nussen i bedene og snak.

    Jeg elsker akalejer.

    SvarSlet
  10. Ja, den sidste er uden tvivl en akeleje. Den første ville jeg tro, er en scilla. Den lille blå klokke. Den hedder måske også snepryd?

    Lene, du foreslog mig i en kommentar nogle dage tilbage, at jeg skulle opdatere for at få billederne af mine faste læsere frem.
    Hvordan finder jeg opdater-knappen. Hvis det ikke er for indviklet at forklare, så bliver jeg glad.
    Jeg vender tilbage...

    SvarSlet
  11. Inge, god strategi :-) men det pæne ukrudt har det med at kvæle de pæne blomster :-)

    Eva, det var hyggeligt og efter en hård aftenvagt var der ikke overskud til det der også trængte til, nemlig vinduesvask :-)

    Betty, jeg kan godt se faste læsere hos dig. Det jeg gør, når sidelinjen ikke vises i første omgang er at jeg oppe, hvor adresssen på din blog står, trykker på en rubrik, hvor der er to modsatrettede pile. Så opdaterer computeren igen siden. Nu ser jeg, når jeg holder curseren hen over knappen, at der står, at man også kan bruge F5 knappen på computeren til dette. Om det hjælper ved jeg ikke, men rubrikken er ikke forsvundet fra din blog, for jeg ser den altså :-)

    SvarSlet
  12. Du har fået svar fra nogle havekyndige - jeg var ellers vældig stolt over at kunne svare på 50% af dine spørgsmål ;-)
    Som du siger, kan man blive vældig klog af at bevæge sig rundt i blogland - jeg har også lært navnene på et par stykker af mine blomster ved at spørge mig for på bloggen.
    Atter og atter må man spørge sig selv, hvad vi dog gjorde før internettet...

    Skøn farve på dit strikketøj i øvrigt.

    SvarSlet
  13. Tak Lene, jeg vil prøve at følge dine råd. Lige nu sidder jeg ved Henriks computer, og på den er de faste læsere fremme med de små billeder.
    Så jeg gætter, det har noget med min computer at gøre og ikke google/blogspot som jeg troede først.
    Jeg prøver på min egen, når jeg får åbnet den.

    SvarSlet
  14. Ellen, 50 % er godt klaret :-) Ja hvad gjorde vi dog inden? Jeg ringede til min mor :-) Og tak, jeg er også rigtig glad for farven, garnet er en gave, så nu glæder jeg mig til at kunne svøbe det om halsen.

    Betty, jeg er spændt på om det "bare" er det :-)

    SvarSlet