lørdag, juni 18, 2011

MAGI OG ILLUSIONER

Mine børn er ikke opdraget med troen på julemanden, påskeharer eller andre fantastiske figurer. Jeg er selv blevet opdraget på den måde, og syntes som mine forældre, at det var synd, når børn fandt ud af, at det alt sammen var voksnes påfund. Jeg har dog aldrig afsløret det, når andre børn glædesstrålende fortalte om julemanden eller påskeharen, og jeg kan faktisk ikke huske, at mine børn har udfordret andre børns tro på disse figurer.

Men vi har leget, at der fandtes nisser, som vi stillede grød ud til, og vi har hygget os med bøger om nisser, julemanden, og andre fantasifulde figurer. Jeg har haft to børn, som i den grad kunne gå ind i en fantasiverden og være helt opslugt af denne verden, og jeg har elsket at gå med dem ind i den verden. Vi har læst, sunget, bygget, klippet, syet og tegnet, og mine børn har været min vejviser i den verden. Men vi har også kunnet gå ud af fantasiverdenen igen og blive os selv, faktisk tror jeg, at begge mine børn kan dagdrømme, som jeg kan.

Lige nu savner jeg dem, savner deres latter, savner at kunne se dem i øjnene og se at alt er godt. De læser til eksamen begge to, så der er ikke tid til morsnak, jeg begrænser mig til en enkelt sms hver 3.-4. dag, måske skulle jeg på fantasiens vinger flyve til hovedstaden, se ned på Frederiksberg og Nørrebro og sende en sky af lette fingerkys af sted.

P1000990

P1000991

 

 

 

 

 

 

Og så kunne jeg hviske til dem og jer, sov godt, drøm sødt og vågn op i morgen med et smil på læben.

12 kommentarer:

  1. nu sidder jeg her og er sådan hel pivvårn. de er ikke så uheldige, dine dejlige unger.
    der findes værre mødre.

    SvarSlet
  2. Åh ja, sådan en flyvetur i fantasien, bare lige for at se, om alt er vel....


    God lørdag.

    SvarSlet
  3. Fantasi er noget af de bedste vi har- både børn og voksne.

    SvarSlet
  4. Ja man er vel stadig mor selvom ungerne er flyttet hjemmefra..godt med fantasi og dagdrømme ind imellem..;-D

    SvarSlet
  5. og begge ungerne er klar over at deres skønne mor sender kys og kærlige tanker over til dem.. :-)
    Hav en dejlig dag i det nordlige.

    SvarSlet
  6. Rigtig god lørdag.
    Vi skal vist sidde indendøre og baldyre, mens vi dagdrømmer om sol og sommer.
    Kærlige hilsner

    SvarSlet
  7. Jeg ville nu lige ringe....knus

    SvarSlet
  8. Regitze, tudevårn kan man nemt blive :-) Og mine kære børn må finde sig i den mor, de har fået, jeg kan ikke byttes :-)

    Eva, det kunne nemlig være dejligt :-)

    Miri, og som voksen har vi ofte brug for et barn til at hjælpe os med finde fantasien :-)

    Annemarie, det kan du lige så godt fortælle din datter nu, man holder aldrig op med at være MOR :-)

    Tak i lige måde Inge, ellers får de besked om at gå ind på bloggen :-)

    Tak i lige måde Hanne, ja jeg sidder her på terrassen i nærmest ingenting :-)

    Kæreste Lavendel, jeg har snakket med sønnen i går, for han svarer aldrig på sms'er når han har andet at lave, og i dag vil jeg snakke med datteren. Sønnen bor sammen med sin forlovede, så jeg ved nogen holder øje med ham, men datteren har jeg brug for at høre fra med mellemrum. Hun er så også mere flink til at svare på mine sms'er :-)

    SvarSlet
  9. Jeg kender det. Jeg kan pludselig savne, så det giver hul i maven. Den skønne er i Vejle og jeg er på Vestsjælland. Heldigvis har hun det godt. Og hendes brødre er stadig hjemme.

    SvarSlet
  10. Susanne, og når de har det godt, er alt godt :-)

    SvarSlet
  11. De bliver ved med at fylde meget, de kære børn,uanset hvor gamle de bliver.
    Men... jeg kan nu ikke rigtig se den store forskel i princippet på at tro på julemanden og på nisser ;-)

    SvarSlet
  12. Ellen, jeg fik udtrykt mig forkert, for mine børn valgte at lege, at der var nisser til, og det legede vi så, men der blev aldrig lagt skjul på, at det var en leg fra min side ;-)

    SvarSlet