fredag, november 11, 2011

DAGENS BEMÆRKNING

Gårsdagens temadag var om den motiverende samtale i forhold til at motivere patienter til evt. at ville ændre på kostvaner, rygevaner, alkoholvaner og motionsvaner. Der blev snakket meget om den pålagte screening for disse faktorer, og som nemt kunne blive opfattet som et direktiv og en fordømmelse, hvilket alle var enige om, at det var ikke det, vi ville. Vi snakkede om, at vi blev opfattet som eksperterne, og på sin vis havde magt i og med, at vi var vant til hopitalets arbejdsgange, vi var dem, der havde hjemme i hele dette system, hvorimod patienterne nemt kunne føle sig på Herrens mark og dermed være usikre og nervøse.

Så var det, at vores underviser sagde, at vi måtte følge Pippi-doktrinen!

Jeg spidsede ører, den havde jeg ikke hørt før. En doktrin betyder læresætning eller en programerklæring om hvordan nogen bør handle.

Dem der er meget stærke, skal være meget søde!”

Den kan jeg helt klart gå ind for!

pippilangstrumpf1

12 kommentarer:

  1. HØRT !
    Pippi power :-)

    SvarSlet
  2. Det er jeg også helt enig i. Go' sætning at tage med ud i dagen...

    SvarSlet
  3. Pippi er klog, hende kan vi lære af :-)

    SvarSlet
  4. Det er nemlig rigtigt, gode ord...;D

    SvarSlet
  5. Heia Pippi!

    Så viktig å være bevisst den makten man innehar som helsepersonell.
    Høres ut som dere har satt fokus på vesentlige momenter ved motivasjon og endringsprosesser.

    Nyttig å selv ha erfart hvor vanskelig endring av adferdsmønster kan være.
    God helg, kjære Lene.

    SvarSlet
  6. Kloge ord. Jeg er ikke så stærk, men mit mål er at være sød alligevel.

    SvarSlet
  7. Den kendte jeg godt! Og den er nemlig helt rigtig:-)

    SvarSlet
  8. Pippi styrer! Og så er den sætning vel i virkeligheden hele essensen af den anerkendende og motiverende tilgang indenfor det felt, hvor man arbejder med livsstilsændringer. God week-end, Lene :o)

    SvarSlet
  9. Den er god....det må jo være derfor de stærke har fået denne gave :-)

    SvarSlet
  10. Man kan blive så klog af at læse Astrid Lindgren.

    God weekend.

    SvarSlet
  11. Miri, girlpower :-)

    Liselotte, sød og stærk :-)

    Dorthe, den er nemlig god at have med :-)

    Marianne, Pippi er meget klog, måske skulle jeg læse bogen igen :-)

    Annemarie, og ordene er nemme at huske :-)

    Tak Elisabeth :-)og kunsten er så ikke at holde op med at snakke om de emner af frygt for at give skyld.

    Susanne, og måske er du stærkere end du tror, og så er det godt at du er sød :-)

    Charlotte, og jeg er glad for at jeg nu kender den doktrin :-)

    Tak Nina, det er nemlig essensen af den motiverende tilgang :-)

    Marianne, nemlig :-)

    Tak Eva, jeg må læse den bog igen :-)

    SvarSlet