mandag, december 05, 2011

REFLEKSIONER

Endnu en gang måtte jeg lige ty til sproget.dk, for staves det nu reflektion eller refleksion? Og har det betydning for stavemåden, om jeg tænker på det at kaste lys tilbage eller på betydningen at fundere over noget?

Refleksion fylder hele min hverdag lige nu, jeg funderer, jeg overvejer, jeg gennemtænker, jeg skal nemlig reflektere over gruppens projekt i praksis og over udviklingsmuligheder i praksis, og jeg har svært ved at formulere det på skrift. Jeg synes, jeg er ustruktureret og nem at overtale (af mig selv) til at læse, se fjernsyn og blogge. Mit håb er, at jeg reflekterer over opgaven, mens jeg laver andet, men i dag skal der arbejdes! Jeg har for mange tegn i opgaven og har slet ikke vist endnu, hvordan jeg inddrager teori til at belyse mine refleksioner, så der skal ske et skift fra refleksion til aktion.

P1020706

Andre bud på refleksioner kan du se her.

Når jeg tænker over ordet reflektere, så lyder det ærlig talt noget passivt modsat ordet fundere, her kan jeg nærmest høre hjernevindingerne arbejde. Må din mandag blive en dag med tid til at fundere.

19 kommentarer:

  1. Der er mange ord og processer forbundet med sådan en opgave...må du lykkes med funderinger og refleksioner!

    SvarSlet
  2. Hejsa.
    Rigtig flot billede.
    Ønsker dig en god mandag.
    /Hanne Bente

    SvarSlet
  3. Lykke til med arbeidet! Og bildet er vakkert

    SvarSlet
  4. Tak Lavendel, ja jeg synes jeg lige nu kun ændrer småting,men måske falder det i hak senere i dag :-)

    Tak Hanne Bente og en god dag til dig også :-)

    Tak Sigrid :-)

    SvarSlet
  5. Ahhh det var det du mente.. :-) Himlen spejler sig så smukt i søen, mens du vurderer, funderer og overvejer hvordan du rykker videre til aktion.. :-)
    Du må have en god og aktiv mandag.

    SvarSlet
  6. Nu fik du også mig til at reflektere over forskellen på at reflektere og fundere:)
    Når jeg funderer ender det ikke nødvendigvis ud med noget.
    Når jeg reflekterer ender det med en konklusion.
    Bom bom bom håber du får funderet dine refleksioner :))
    God mandag

    SvarSlet
  7. Får hoppas du kommer fram till bra reflektioner i arbetet/projektgruppen. :-)
    Ibland kan man känna sig splittrad mellan olika saker...
    Lycka till!
    Fotot ditt fångar fina reflektioner i vattnet.
    Snyggt. :-)

    SvarSlet
  8. Ja det var inte lätt att veta hur man skulle tolka temat. Gillar din bild!

    SvarSlet
  9. Nydelig speilbilde og natur.

    Klem Marit.

    SvarSlet
  10. Tak Inge, ja det var det jeg mente :-)

    Tak Hanne,gode tanker, som satte mig i gang med at fundere, sådan tænker jeg faktisk ikke om fundering og refleksioner,jeg kommer nemlig ikke altid til konklusioner ;-)

    Tak Erik, det hele er inde i min hjerne, men at få det dokumenteret på papiret er en helt anden sag :-)

    Tak Ezter, det er det sjove med sådanne temaer, som skal dokumenteres med foto, jeg kommer til at tænker over ordene :-)

    Tak Marit :-)

    SvarSlet
  11. Vakkert bilde :)

    Ettertanke, kan kanskje bety det samme som refleksjoner? :)

    SvarSlet
  12. Tak Ege, eftertanke betyder på dansk at tænke noget grundigt gennem, og refleksion betyder at gennemtænke noget, så de er vist nært beslægtet :-)

    Og til Hanne, jeg ser nu at sproget.dk faktisk tager din version med: at refleksion er resultatet af overvejelsen, som det kommer til udtryk mundtligt eller skriftligt. Så i refleksionen ligger altså, som du skrev, at der kommer et resultat, en konklusion, på tankerne, overvejelserne :-)

    SvarSlet
  13. Er det ikke rart hvordan man kan tolke ord i forskjellig mening.
    Selv synes jeg at refleksjon er litt dypere enn ettertanke...
    Men bildet ditt er iallefall veldig vakkert! :)

    SvarSlet
  14. Mmmm, en magisk bild! Lycka till med arbetsuppgiften.

    SvarSlet
  15. Tak Marianne, jeg er enig med dig i, at det at reflektere går dybere og er måske mere struktureret :-)

    Tak Mona :-)

    SvarSlet
  16. Jeg håper dine refleksjoner ga deg anledning til å gjøre noe med oppgaven din.
    Bildet burde hjelpe.
    Ha en fin ettermiddag

    SvarSlet
  17. Tak i lige måde Mormor, jeg rykker mig lidt efter lidt, og pludselig er jeg færdig :-)

    SvarSlet
  18. Håper dine refleksjoner rundt oppgaven lykkes, vanskelig er det!
    Uansett; fint bilde :)

    SvarSlet
  19. Tak Melusine, nu er opgaven afleveret, så vi får se :-)

    SvarSlet