mandag, december 19, 2011

SÅ GIK DER TID MED DET

Var det monstro julegaver, jeg fik købt? Ikke en eneste, jeg mangler stadig at få begyndt.

Var det julesmåkagerne, jeg fik bagt? Ikke en eneste, jeg satser på, at de sidste fridagsaftener kan bruges til at hygge mig med bagning.

Var det juledekorationer, jeg kreerede? Nope, jeg laver normalt kun én dekoration, den skal nok blive lavet, for den er en tradition, uanset hvor meget tid jeg bruger på den.

Var det juletræsfældning? Nope, det, satser vi på, kommer i hus en af de næste dage.

Var det julepyntning af huset? Det er gjort. Jeg har brugt min fredag på det og hyggeligt besøg hos en utrolig kreativ kvinde, som kan sætter farver og stoftyper sammen i patchworktæpper og puder, så englene synger.

P1020866

Jeg har brugt min lørdag på at køre til hovedstaden og kramme mine børn og svigerdatter. Vi var i den Grå hal på Christiania, spændende sted men totalt overfyldt med mennesker, så vi åndede lettet op, da vi fandt indenfor i kvindesmedien med smukke ting og plads til at nyde synet af tingene.  Vi spiste æbleskiver og drak glögg ved Christianshavns kanal.

P1020869

Vi kiggede boder ved Nyhavnog spiste lækker mexikansk mad på Frederiksberg, så meget, at vi nægtede at tage bus, selvom der var hundekoldt, vi måtte gå os til varmen og en knap så bulende mave og kunne derfor nyde de smukke træer ved Frederiksberg Rådhus.

P1020875

Efter morgenmaden søndag krammede vi farvel til søn og svigerdatter, men tog datteren med hjem. Hjemme skyndte vi at smække dej sammen til bondeklejner (gærklejner) og varme glögg til svoger og svigerinde, som kom på hyggeligt besøg.

P1020877

Nu skal jeg hygge og være effektiv på mine sidste fridage, lister bliver skrevet, men jeg har lovet mig selv, at jeg skal huske at nyde julegaveindkøb, julekortsskrivning, småkagebagning, juledekorationskreering, besøg hos min far med kirkesang og juletræsfældning. Jeg glæder mig  i denne tid, nu falder …… nå nej, det må jeg ikke ønske, men det gør jeg alligevel. Christiania havde været en smukkere oplevelse i snevejr ;-)

Må mandagen i denne sidste adventuge bekomme dig vel.

16 kommentarer:

  1. Det lyder som de dejligste fridage, Lene. Med lige akkurat det indhold, de skulle have. Jeg håber resten kommer til at føles lange og dejlige og julen når os. Bare vent! ;-)

    SvarSlet
  2. Sikke en dejlig weekend I har haft, jeg er ret vild med flere af de ting de laver ude på kvindesmedjen, har flere af deres ting stående. Du må have en skøn mandag. :-)

    SvarSlet
  3. Liselotte, jeg er fuld af fortrøstning, julen kommer nemlig uanset hvad :-)

    Tak Inge, vi var også fristet :-)Landmanden blev inspireret af deres rustikke borde med kakler og fliser som bordplade :-)

    SvarSlet
  4. Det lyder som den allerbedste måde at bruge weekenden på :) Dejlig mandag til dig :)

    SvarSlet
  5. Miri, det ku jeg også :-)

    Tak Helle, det var en skøn weekend :-)

    SvarSlet
  6. Du ønskes en god sidste-uge-før-jul, som nok skal blive hyggelig.
    Og, Lene, du kommer da snart oftere til København end jeg, der kun bor 20 km væk og også har to børn boende der ;-)

    SvarSlet
  7. En dejlig weekend, og de andre ting når du nok i ro og mag. En dejlig uge til dig også..;-)

    SvarSlet
  8. Julepyntet København er noe helt spesielt. Og fint. Har opplevet det en gang, i 1999.

    Bondekleiner vet jeg ikke hva er? Er det typiskt julekake?

    Mange oppgaver venter her i huset også. Jeg prioriterer store deler av fridagen min på rolig hjemmemorgen, venninnesamvær og mammabesøk i hjembyen.
    God solsnu-uke ønskes deg :o)

    SvarSlet
  9. Dejligt at høre godt nyt - jeg håbede nok, du var i Kbh:-)
    Du har da brugt tiden helt rigtigt. Børnene er bare det bedste:-)
    Og det er sandt, vi skal nyde travlheden - tænk, at vi kan!

    SvarSlet
  10. Conny, tak, lige i den her tid har det været meget og bliver meget, fordi vi har set på lejlighed til vores søn og forlovede og skal hjælpe dem med flytning :-)Og så kommer de jo nok ikke så tit hjem som dine piger.

    Tak Annemarie, det jeg når, når jeg :-)

    Tak Elisabeth og god fridag til dig. Bondeklejner en gærdej, som formes til klejner og koges i palmin. Jeg ved ikke, om det siger dig noget :-)

    Charlotte, de er det bedste, og da jeg lige et øjeblik ved nattetide fik lidt hurtig hjertebanken ved tanken om alt det, jeg gerne ville nå, måtte jeg huske mig selv på at nyde nuet der midt i København :-)
    En måned før mig mor døde kom hun ud fra badet og sagde, hvor er det dejligt at jeg selv kan klare badet, 2 uger efter måtte hun have hjælp fordi hun var så svækket, så ja vi skal nyde at vi kan have travlt.

    SvarSlet
  11. Hej Lene. Nøj nogle skønne billeder og hvor lyder det dog hyggeligt.

    Blev helt datter og svigersøn syg. Mine bor også i hovedstaden. Gad vide hvad de ville sige til et besøg:):)

    God advents-uge til dig også.

    Lise Lotte

    SvarSlet
  12. Hej Lene, dine bonde klejner er måske det samme son nogle kalder Norske Klejner?!

    Jeg kan godt lide den ro du tilsyneladende har, selvom du ikke er så juleforberedt.

    SvarSlet
  13. Lige da jeg læste dit indlæg, blev jeg helt stresset på dine vegne, men ved anden gennemlæsning besluttede jeg mig for at mene, at du vist egentlig glæder dig til det hele :-)
    Alene det, at du har din datter hos dig, betyder sikkert, at overskuddet er der, vil jeg tro :-)

    SvarSlet
  14. Puuuhh - og jeg som troede, jeg var den eneste i hele DK, der hang lidt i julekæderne.
    Nada bagværk, nul juletræ. Julegaverne er næsten i hus, men så er det også sagt.
    Heldigvis behøver man jo ikke fylde fryseren og overdænge huset for at finde juleglæde.
    Jeg skruer op for stearinlysene til lyden af jul, der drøner ud af radion og skråler med, alt imens jeg visualiserer julesne og bjældeklang.
    Se - så blev der jul i det lille hjem :)
    Jeg lover, at julen kommer alligevel, så lad den bli' glædelig.

    SvarSlet
  15. Tak Lise Lotte, dine børn ville elske sådan et julebesøg :-)

    Ulla, det er nemlig det samme, men de smager langt bedre end bagerens udgave ;-) Roen har det med at krakelere af og til, men jeg vil ikke stresse :-)

    Ellen, af og til tænker jeg, hvorfor udskyder jeg altid tingene til det sidste, men jeg hygger mig :-)

    Anette, tænk hvor skønt det er, julen er ikke afhængig af om du og jeg bliver færdige :-)

    SvarSlet