onsdag, januar 18, 2012

SPØRGEUNDERSØGELSE

Har du været indlagt? Har du prøvet at blive kontaktet af en sygehussygeplejerske efter indlæggelsen?

Hvordan vil du beskrive den oplevelse?

Hvad skal jeg bruge det til? I min gruppe har vi valgt som gruppeøvelse at se på patientens oplevelse af en opfølgende telefonsamtale med en sygeplejerske efter en indlæggelse.

I første omgang skal vi lave en ustruktureret søgning på viden om dette emne, senere kommer den strukturerede videnskabelig korrekte søgning. Hjemmeopgaven i min gruppe er at kigge på reolen, om vi har noget om det emne i artikler eller bøger. Vi må IKKE søge i google eller andre netdatabaser, det skal vi gøre i fællesskab på torsdag, men jeg har besluttet mig for, at jeg godt må spørge jer ;-)

14 kommentarer:

  1. Tre gange nej her fra og alle de gange min far var indlagt, har han heller ikke prøvet det, men jeg synes, at det ville være en god ide med en opfølgende samtale efter en indlæggelse og især hvis den har skyldes noget akut eller livstruende.

    SvarSlet
  2. Har ikke prøvet, heller ikke min far.Desværre.

    SvarSlet
  3. Alene sidste år, var jeg indlagt 5 gange, året før 2 gange, men jeg er aldrig blevet kontaktet.
    Knus
    vibeke

    SvarSlet
  4. Jeg ville ønske, jeg var blevet spurgt efter mine indlæggelser! Det er godt at få sat ord på både gode og dårlige oplevelser, og sygehuset kan drage nytte af erfaringerne.

    SvarSlet
  5. Ja jeg har været indlagt et par gange, men er aldrig blevet kontaktet bagefter.. Det synes jeg ellers kunne være en rigtig god ide, der er helt sikkert en masse god læring af trække ud af tidligere patienters oplevelser.

    SvarSlet
  6. Jeg har også været indlagt et par gange, men er efterfølgende heller ikke blevet ringet op...

    SvarSlet
  7. Ja og ja - men det var jo også "din" afdeling, jeg var indlagt på ;)

    Det er rart, at man kan få svar på de spørgsmål, man har gået med siden indlæggelsen - i mit tilfælde havde jeg et spørgsmål, som sygeplejersken sendte videre til en læge - hun vendte så tilbage med et svar.

    Noget jeg kunne savne var en opfølgende samtale fx 3 måneder efter indlæggelsen, hvor man kunne snakke medicin, bivirkninger o.lign. igennem med en - måske en sygeplejerske, men helst en læge.

    Jeg måtte gå med nogle bivirkninger i næsten ½ år, inden jeg gennem min praktiserende læge blev sendt til en læge, hvor jeg fik nye piller og slap for bivirkninger - måske er det heller ikke den optimale dosis man har fået på sygehuset.
    Senere er det fint, at den praktiserende læge "prøver sig lidt frem", men lige efter er man så bange, at det for mig ville føles usikkert, hvis en anden end en ekspert skulle ændre og regulere fx medicin.

    Den praktiserende læge er god til mange ting, men han er jo ikke ekspert på de enkelte sygdomme.

    Det blev en længere historie :)

    SvarSlet
  8. Jeg har været indlagt flere gange end jeg kan tælle, men er aldrig blevet kontaktet efter, jeg kom hjem.

    Til gengæld har jeg prøvet at blive chikaneret groft af en sygeplejerske mens jeg var indlagt. Og det af den samme to gange! (ved godt, det ikke var hvad du spurte om, men det var superubehageligt).

    SvarSlet
  9. Færts og fremmest tak alle sammen for jeres kommentarer, jeg er rigtig glad for dem.

    Tine, desværre vil der nok ikke være ressourcer til opkald til alle, men enkelte steder, hvor man har meget korte indlæggelsesforløb, bruger man det som sikring af informationer.

    Lavendel, jeg tror mange gerne ville ha et opkald, men som jeg skrev til Tine er der nok ikke ressourcer til det, desværre.

    Conny, det er jo dejligt at I ikke har været indlagt :-)

    Vibeke,nu ved jeg at du har en kronisk sygdom, har du manglet telefonisk kontakt eller har du kontakt via et ambulatorium?

    Madame, patienters erfaring er guld værd, og heldigvis udfører man tilfredshedsundersøgelser, men det er jo kun de få, der bliver spurgt.

    Inge, jeg er slet ikke i tvivl om at der er viden at hente. I det her tilfælde tænkte vi på vidensudvekslning den anden vej set i lyset af de meget korte indlæggelser, der i dag er på mange områder.

    Annemarie, jeg tror også det først er noget, der er ved at udvikle sig.

    Helle, var det ambulatoriesygeplejersken, der ringede ? Jeg tror helt sikkert, at det ville være godt at det er eksperter, der indkører den blodtrykssænkende medicin, jeg tror faktisk også, at man kunne uddanne sygeplejersker til det. Det har man gjort på andre områder.

    Deborah og det sidste gør mig rigtig ked af det. Jeg synes det er så ærgeligt og trist, når kolleger misbruger den magt, de har.

    SvarSlet
  10. Jeg kan ikke rigtig huske det, men jeg mener, at det var en sygeplejerske fra afdelingen :)

    SvarSlet
  11. Nu jeg tænker over det, så var jeg faktisk til en afsluttende samtale med en læge 3 måneder efter indlæggelsen, men måske var det lidt for tidligt? Eller måske kunne man have en "åben" mulighed for at få et svar via telefonen - jeg ved godt, at nogle sikkert vil misbruge det, men for mange vil det garanteret også være en stor hjælp :)

    SvarSlet
  12. Kære Lene
    Det var ikke på grund af gigten, at jeg var indlagt, men på grund af noget lungehaløj, og så min hofte, som har været meget svær at reparere efter et fald,- nu tror jeg det er lykkedes, da jeg har fået opereret en større "skål" ind, men det måtte vi efter 4 gange. -- Det er efter vrøvlet med lungerne, at jeg kunne have brugt en snak eller to, men de kan vel ikke nå alt.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  13. Helle, normalt ringer vi nemlig ikke fra afdelingen, og jeg ville ønske at vi kunne få indført ambulant opfølgning, men det er desværre overladt til praktiserende læge

    Vibeke, og din beretning viser, at der er behov for at få afsluttet forløbet efter man er kommet hjem.

    SvarSlet