onsdag, februar 08, 2012

NÆSTEN FRIDAG

I dag kommer der ingen medarbejdere på gården, så landmanden tager den med ro fra morgenstunden af. Jeg holder fri fra madpakkesmøring, det klarer han selv i dag, tiden bruges i stedet for i morgenkåbe foran computeren med en kop varm te ved siden af. Om lidt skal jeg ud af døren, gruppeopgaven er startet, og vi skal være effektive, for vores vejleder har ferie i uge 8, det har vi ikke, men det betyder, at vejledning både til gruppedelen og den individuelle del af opgaven skal være i løbet af de næste 10 dage. For at få gavn af vejledningen kræver det, at vi har skrevet og tænkt en del, før vi mødes med hende. Trods arbejdsdag i dag føles det næsten som fridag, fordi dagligdagen hjemme på gården er anderledes.

Da børnene var 3 og 4 år, var landmanden på jagt i Skotland en uge; jeg var inde og handle ind og mødte en anden kvinde, også gift med en selvstændig. Da hun hørte, at landmanden var af sted, udbrød hun spontant, det er næsten som ferie, vi grinte begge, for sådan føltes det. Dagene var i høj grad defineret af vore mænds arbejde, vi var begge medarbejdende ægtefæller på det tidspunkt, og spisetidspunkter og dagens gang var meget bestemt af, hvad vores mænds arbejde bestod i denne dag. Nu kunne børnene og jeg helt selv bestemme, hvad dagen skulle indeholde, jeg havde arbejdsopgaver på gården, men det var mig, der var chefen ;-) Selv børnene, som skulle i børnehave, nød, at hverdagen ikke var så struktureret som ellers, vi legede, læste højt, kørte ture og skulle ikke tænke på, at eftermiddagste, aftensmad eller andre måltider skulle være klar, det var ren ferie.

Nu sidder du nok og tænker, var Lene ikke mørkeræd dengang? Åh jo, men jeg havde jo to små poder at skulle passe på. Alt blev låst og dobbelttjekket, jeg gik ikke ud om aftenen i mørket, og når jeg gik i seng, bar jeg først de to sovende børn ind i min seng, derefter hentede jeg haglgeværet og lagde under sengen, til sidst blev Scott hentet, vores store bistre hanhund, og så blev døren låst. Først da kunne jeg sove, men med lyset tændt, kylling måske, men jeg kunne forvandles til en løve, hvis nogen tænkte på at gøre mine børn fortræd!

Kan du også have hverdage med arbejde, som alligevel kan få følelsen af fridag frem i dig? Uanset hvad ønskes du en god dag.

DSC05122

10 kommentarer:

  1. Hvor er du dog en sej og skøn kvinde :-)

    SvarSlet
  2. Et haglgevær! Men Lene dog! Det bringer helt nye dimensioner i mit billede af dig ;-)

    SvarSlet
  3. hehe "Annie get your gun"...Man kan meget når man skal passe på sine unger..;-D En god næsten fridag..

    SvarSlet
  4. Kjenner til den følelsen av at en nesten har litt fri visst mannen er borte. Her har han sjelden vært borte annet enn i helger, og da gjerne sammen med en eller begge guttene. Så da ble det enda mer ferie.
    ønsker deg en herlig dag :)

    SvarSlet
  5. Jeg forstår din fornemmelse af at have fri, når du selv bestemte dagsordenen. Det giver mig mange gode arbejdsdage:-)
    Og til fortællingen om, da børnene var små: når du har ene-ansvar på gården, så gør du det på din måde - og så fungerer det - haglgevær under sengen? yes mam!!

    SvarSlet
  6. Kjenner igjen følelsen av å ha fri når mannen er borte.
    Kunne styre måtider helt etter egen mage og hode.
    Men også friheten når barna flyttet ut, og vi bare var to i huset.

    Nå er fått vår datter i hus igjen. Visstnok bare for noen måneder. Koselig. Og litt fler å hensynta når det gjelder mat.

    God dag til deg der sør.

    SvarSlet
  7. Åhh ja - det kender jeg godt. Selvom man har mere at lave - bestemmer man selv. Og så føles det som fri.

    Bare det ikke varer for længe ad gangen.

    SvarSlet
  8. Der er mange måder at føle frihed på.. :-) De gange vi er i byen en fredag aften, føles lørdag som søndag, og søndag er en ren foræring, weekenden. En weekend med 2 søndage er ikke at foragte.. :-)

    SvarSlet
  9. Jeg husker også, at da mine børn var små, var jeg ikke bange for at være alene hjemme, jeg boede ikke langt ude på landet, så det var ikke nødvendigt med et haglgevær under sengen.!!!!!
    Jeg kender også følelsen af frihed, når man ikke lige skal lave mad til tiden, men jeg er klar over, at nu skal jeg nyde hver dag hvor vi er to.
    Kærlige tanker
    Marianne

    SvarSlet
  10. Tak miri :-) gad vide om jeg havde været så sej, hvis noget skete? Det håber jeg :-)

    Ha Pollyanna, jeg tror faktisk aldrig jeg har prøvet at skyde med det, jeg lærte blot grebet :-)

    Tak Annemarie, det kan man nemlig :-) Jeg elskede Annie og kunne alle sangene i filmen :-)

    Tak Astrid, du kender også følelsen :-)

    Charlotte, det virkede på min tryghed ;-)

    Tak Elisabeth, ja det er også en anden frihed ikke at have børn boende hjemme, jeg får datteren hjem i weekenden :-)

    Kong mor, det må netop ikke vare for længe :-)

    Inge, vi må ha flere gæstebud fredag aften :-)

    Marianne, det var den måde jeg kunne føle mig tryg på ;-) Ja vi skal nyde livet og skønne på det, I ved jo at livet pludselig kan ændres.

    SvarSlet