torsdag, april 19, 2012

EN GANSKE ALMINDELIG DAG

Min souschef har været så sød at lytte til mine ønsker om arbejde. Jeg trængte til at få lov til at få sammenhængende dage i plejen. Mine administrative dage har tidligere været fordelt på alle uger, ligeledes mine fridage, det betød imidlertid, at jeg ofte havde en til to dage i plejen og så fri eller administrativ dag. Den fordeling betød så også, at jeg ofte var buffer, så at de andre kunne få lov til at få sammenhængende forløb med faste patienter. Jeg nyder i disse dage, at jeg ved, at i morgen har jeg de samme stuer som i dag. Jeg er stanghamrende træt, for det at gå fra rigtig mange fridage i rap i to uger og så til at arbejde 11 ud af 14 dage i denne og næste uge er noget af en omvæltning.

Det er en sej omgang i landbruget, jorden tørrer slet ikke i denne kulde, så der er stadig marker, der ikke kan arbejdes på. I dag er de startet med at nedfælde gylle, for i næste uge meldes der om meget regn. Så madpakker til eftermiddagen er afleveret, og aftensmaden skal snart forberedes, så den er klar, når landmand og medarbejder holder aftensmadspause.

Jeg trænger til en gåtur, men jeg må hellere få skrællet nogle kartofler, det er skønnest at være på forkant, siger mine mange års erfaring med landmanden. Jeg ved, han pludselig ringer og spørger, om maden er færdig, og det er altid før det aftalte tidspunkt. Heldigvis er det lyst længe, så jeg kan nå en gåtur i aften.

Nu kan jeg jo stille det spørgsmål, som jeg altid hadede at få stillet, lige når jeg var kommet indenfor døren, af mand og børn: Hvad skal I ha til aftensmad? (måske kunne jeg blive inspireret)

God torsdag aften til dig

P1030230

22 kommentarer:

  1. Uha bare jeg vidste det, tror det biLiver noget pizza hente mad.. Hjernen er helt blank i forhold til mad.. Håber du når dingåtur i aften Lene

    SvarSlet
    Svar
    1. Inge, vi har levet af de der hurtige løsninger i et stykke tid, nu skal der ændringer til ;-) Jeg vil nå en gåtur, hovedet trænger til det. Du har vist også travlt, fornemmer jeg.

      Slet
    2. Det blev til en pose kødsovs fra fryseren med pasta og revet parmasan.. Det er altid en god nødløsning her i huset.. :-)
      Ja vi har fløjtende travlt, og en kongres lurer lige om hjørnet..

      Slet
  2. Jeg har lige købt en vegetarkogebog og er alene hjemme i aften. Har tænkt mig at afprøve noget fra den. Det gælder om at benytte sig af, at familiens lille(som "...ikke spiser frugt i mad" for eksempel - man får helt Lærer Andersen fra Matador på nethinden....) endnu residerer i det store udland :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Pollyanna, fortæl endelig om det var en god ret, jeg vil så gerne prøve vegetarmad, men er kun kommet til påtænkningsfasen :-)

      Slet
  3. Jeg har noget fransk farskød. Jeg aner ikke hvad der er i - men jeg regnede med at lave noget farsbrød af en slags. Man skal holde sig fra at lave frikadeller hernede fordi det ikke smager som derhjemme. Men noget andet - måske med en pakke bacon ovenpå i stil med forloren hare eller noget. Og så nogle korn af en slags og grøntsager.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kong mor, farsbrød er en herlig ret, resten kan nemlig bruges til pålæg :-)

      Slet
  4. Noget selvopfundet pastanoget, som faktisk smagte smaddergodt. Uden kød, men med krebsehaler i. Skal jeg blogge opskriften? John var helt vild med det - og jeg fik brugt masser af ramsløg :-)

    Den dér med McDonald ... kunne du svare på spørgsmålet? Og kunne du holde masken? :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, blog endelig om maden, jeg har brug for opskrifter og inspiration :-)
      Jeg kunne svare på spørgsmålet og de fik lidt bonusinfo. Det var to herlige børn, som hele vejen igennem kom med skønne kommentarer trods alvoren bag samtalen, men jeg kunne godt holde masken :-)

      Slet
  5. Vi fik ... kogte babygulerødder og meget fine ærter, kogte kartofler, krebinetter fremstille af hakket majskylling samt nogle skriver rugbrød.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tine, det lyder som noget, jeg helt sikkert kan lide -og landmændene også ;-)

      Slet
  6. Uf jeg hader også at finde på retter, nogle gange går det bare så let, andre gange er det svært at hitte på...;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Annemarie, det er en evigung problemstilling :-)

      Slet
  7. Efter en alt for lang arbejdsdag, - 2 ristede rugbrød med leverpostej og agurk. En sjælden gang aftensmad her hjemme hos os, men det smagte nu godt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, rugbrød er altid godt :-)

      Slet
  8. Uh jeg er slet ikke god til at give tips fra mig mere. Jeg synes kun jeg laver kedelig mad efterhånden - mine 2 efternølerbørnebørn elsker at komme her, men de ønsker sig kun boller i karry, frikadeller med ovnstegte kartofler og agurkesalat eller forloren hare!!!!! Og William vil helst have blomkålsgratin eller torskegratin samt diverse supper. Kærlige hilsener Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne, min mand ville elske din madplan :-)

      Slet
  9. Vi var pludselige alene hjemme med en pose flæskefars. Ingen børn. Så der er blevet stegt en portion gammeldags frikadeller, som er blevet nydt på en skive godt rugbrød med lidt rødkål til. Det var lige før, der var fest på en torsdag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Og da drengene kom hjem forsvandt de sidste frikadeller som dug for solen. Ikke noget med lidt til madpakkerne, som jeg havde forventet. Næh - mad, som vor mor lavede den giver point i vores hjem.

      Slet
    2. Susanne, med unge mennesker i huset er der sjældent til madpakken :-)

      Slet
  10. William og jeg hentede to friske laksesider på havnen. Jeg skulle have tre ledere for børne- og ungdomsarbejdet til arbejdsmiddag. Så jeg havde gang i min "retræte-kogebog" fra Sverige:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, kan jeg ikke få et par tips fra den bog ;-)

      Slet