mandag, juli 16, 2012

EN MULIGHED, som måske aldrig kommer igen

Vi nåede det ikke, da vi var i Skagen sidst. Så beslutningen var taget, vi måtte en gang mere til Skagen. Datteren havde været på ferie i Skagen og skulle ned til os på ferie, så det var oplagt at slå det hele sammen. Først fik vi lækker frokost på havnen og så derefter den skønneste bil, den var helt igennem gennemført. Der var gammel jordemortaske og træski på taget. En gammel kuffert og træstok i bagagerummet; en gammel radio på bagsædet sammen med en bilpude, fra dengang bedstefar var ung og en vase med kunstig blomst på rude.

Bagefter tog vi på Skagen museum, hele sommeren er der en udstilling med Krøyers værker, de var kommet fra nær og fjern, så her var muligheden for at se Hip Hip Hurra i virkeligheden, normalt hænger billedet i Göteborg, og alle de andre kendte malerier. Normalt er det de blå billeder, vi altid forbinder med Krøyer, men her fik vi også muligheden for at se malerier fra rejser til Spanien, Italien og Frankrig. Med til billetten hørte høretelefoner og afspiller, så vi ved enkelte værker kunne høre om baggrunden for det maleri. Vi nød udstillingen og bagefter drak vi te og spiste lækker tærte i museets have.

Landmanden er nu i gang med forberedelserne til kartoffeloptagning, så selvom jeg er gået ind i sidste ferieuge, må landmandskonen sørge for sin del af arbejdet. Nu er kontorarbejde, oprydning og blomstervanding klaret, vasketøj hænger på tørresnoren, bilen har fået nye dæk. Sidstnævnte tog mekaniker sig af, mens jeg drak varm kakao og læste min bog på værkstedet. Svigerinden er alt for skrap til det der Rumble, og selvom jeg fik installeret programmet på et Macprodukt mere, så datteren og jeg kunne spille i går aftes, så fik jeg eftertrykkelig tæv både i går aftes og i dag. Datteren kan jeg slå, men ikke svigerinden.

Må du finde læ for blæsten og få gavn af solstrålerne på denne mandag med lidt af hvert vejr.

1. Og sikke en flot blå himmel der var på toppen af dk..
    Det er mange år siden jeg har været på Skagen museum.. Jeg husker det som et fantastisk smukt hus.
    God aften hos jer.

1. Tak Inge, selve museet gør ikke så megen væsen ud af sig, men lysindfaldet inde i museet klæder malerierne, og der er en lækker gammel have :-)

2. 2. september kan jeg læse mig til at udstillingen er at se - det vil jeg gerne nå. Tak for tippet :-)

1. Selv tak Marianne, jeg håber du kommer derop :-)

3. Sikke en skøn bil. Skulle jeg nogensinde have en bil, har jeg altid sagt, at det skulle være en bobbel. Det kræver nok bare lige et kørekort først... Så mig og bil har lange udsigter.

Der er skønt på Skagen. Jeg var der med ældstebarnets klasse for tre år siden. Det var en fornøjelse at opleve de store unger stille både begavede og mindre... spørgsmål om malerierne :)

1. Pernille, drømme må man gerne have :-)

4. Det var dog en herlig bil. Herovre er gammeldags camping i højsædet og i det hele taget er der meget nostalgi i indretningen og andre steder. Jeg er vist ved at blive smittet lidt... ;-)

Skagen må være skøn, men jeg har aldrig været der. Jeg VED, at det er en fejl, og jeg må se at få den autocamper, så jeg kan komme derop. Det lyder vel nok hyggeligt med te og kage i museets have...

1. Mia, det er også først nu, at jeg får oplevet Skagen, så du kan nå det endnu :-)

5. Dejligt, at I nåede Museet med den fine udstilling. Vi så den, da vi havde amerikanerbesøg. Vi har været på Voergård i dag - det er også et fint udflugtsmål.

1. Charlotte, godt du mindede mig om Voergård, mon ikke vi kan nå det i næste weekend ;-)

6. Det lyder som dejlige oplevelser, Lene. Udstillingen med Krøyers malerier så vi på Den Hirschsprungske Samling i København i februar.

1. Madame, jeg havde godt nok tænkt på om ikke udstillingen blev vist andre steder i Danmark :-)

7. Det er næsten en museumsbil - selv den broderede pude passer ind.