onsdag, august 08, 2012

SNYDT!

I gamle dage, dengang jeg var sygeplejeelev eller nyuddannet sygeplejerske, så døgnrytmen anderledes ud på en afdeling. Vi mødte klokken syv, nattesygeplejersken gav rapport om de forskellige patienter, og så gik hun hjem klokken halv otte, og vi andre gik i gang. Senere mødte en sygeplejerske klokken 10, og hun tog sig af rapporten til aftenvagterne og tog som regel også aftenstuegangen.

Da jeg vendte tilbage til faget efter 11 års fravær, mødte vi stadig klokken syv, men fik først fri klokken 15.15. Vi havde ikke en senvagt, men gav små beskeder til aftenvagten, som mødte klokken 15. Borte var også, at det var nattevagten og dagvagten, der gav rapport til de næste, nu læste vagterne selv rapporten, så overleveringen gik mere på vigtige beskeder, så som at på stue 4 ligger en dårlig patient, kig lige ind til vedkommende, inden I tager rapport osv. Så ændrede vi mødetiden til 8 timer for at få frigivet noget tid, som vi kunne bruge til, at vi kunne få fri hver 3. weekend i stedet for hver 2. weekend. Det var nu ikke alle, der kunne det, men heldigvis var der også en del, der hellere ville beholde hver 2. weekend, bl.a mig, da jeg mere havde brug for hverdagsfri, hvor der var travlt på gården (landmanden og børnene havde jo vænnet sig til i 11 år, at jeg var den, der fik alle tråde til at samles) Senere gik jeg dog over til hver 3. weekend, da vores børn kom på efterskole, for så så jeg kun dem i weekenderne. Samtidig med denne ændren fik vi senvagten tilbage, dog nu fra 8 – 16, så hun kunne være overlapning mellem dagsygeplejrsken og aftensygeplejersken.

I forbindelse med at vi fik daglige tværfaglige teamkonferencer klokken ni, syntes mange af mine unge kolleger, at det var hårdt at møde klokken otte og få sat sig ind i patienterne inden konferencen. Derfor fik vi så en vagt, der gik fra 7 – 16 og en efterfølgende vagt fra 7 –14. Det har fungeret rigtig godt, alle er med fra morgenstunden, og efterhånden har vi lært at få afsluttet vores arbejde, inden vi går kl. 14.

I går var jeg senvagt, jeg var som forrige indlæg beskrev meget træt, da jeg kom hjem. Vi kører stadig feriebemanding = weekendbemanding i hverdagen, og det kan mærkes. Jeg glædede mig til den korte vagt i dag, jeg havde forskellige ting, der skulle ordnes.

Vi forsøgte i dag at lade en sygeplejerske gå stuegang på alle 16 patienter, så de andre kunne koncentrere sig om patienterne. Det gør vi normalt ikke, fordi vi gerne vil, at det er samme sygeplejerske, som passer patienten, som også går stuegang sammen med lægen. Men gårsdagen havde været vildt hektisk og mine unge kolleger syntes, vi skulle prøve denne model. Jeg fik stuegangstjansen. Kl. 15.35 forlod jeg afdelingen! Her overlod jeg lægerne, som også var på overtid på det tidspunkt, med de sidste to patienter. Senvagten ville så tage sig af at følge op på stuegangen. Nu har jeg sendt landmanden til hundetræning med en god sandwich fra en af de mange fastfoodsteder nær sygehuset, og i køleskabet ligger også en til mig. Jeg har snakket med min ældste lillesøster og brygget te, nu er det tid til afslapning! Ha en god aften.

P1030904

10 kommentarer:

  1. Wauw en flot solnedgang Lene.. Ja nogle dage tager arbejdet længere tid end man lige havde forestillet sig..

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Inge, solnedgange kan få sindet til at hvile :-)

      Slet
  2. ... men solnedgangen er fantastisk ...
    Jeg tror de vagt'metoder' skifter hele tiden, fordi det er svært at finde den optimale model.
    Da jeg var elev, havde vi 24-timers vagter, hvor de sidste 8 var som bagvagt, men efterhånden blev der så travlt, at man aldrig nåede at sove. Så var man en anelse træt efter de 24 timer. Den form for vagt blev afskaffet kort tid efter, men det var stadig helt almindeligt med 07-23-vagter.
    Som laborant løb man dog ikke rundt hele tiden som I sygeplejersker gør. Vi skulle godt nok ud og tage blodprøver, men det tog længere tid at analysere dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, den solnedgang var smuk ;-) 24 timers vagter har vi da heldigvis ikke haft, og selvom I analyserer, måtte det alligevel være hårdt.

      Slet
  3. Sikke et smukt billede. Jeg kender sletvikkecdin verden, men jeg har som bruger oplevet, hvor meget I lægger i jeres job, og hvor stor faglighed i magter, og det har jeg den største respekt for.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Susanne, det er nok også vores faglige engagement, som af og til gør, at vi ikke synes, vi slår til, vi vil jo gerne gøre alt det, vi ved, vi kan for den enkelte patient.

      Slet
  4. Så er jeg vist opdateret - jeg har det lidt som du beskriver i "SluT - vi har ganske vist ikke boet i sommerhus, men datterbarnet har været hjemme hele sommeren og er nu tilbage i hovedstaden. Også her skal vi til at spise normalt igen:-)Og arbejdet kalder - ja og blogland!

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte, dejligt at have dig tilbage igen :-)

      Slet
  5. Det er svært at finde den bedste model, når der måske bare er lidt for meget arbejde:) Hurra for de små steder, der kan klare aftensmaden for os ind imellem.

    Smuk solnedgang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, nem aftensmad må der til af og til :-)

      Slet